دیدبان

واکنش‌های جهانی به حمله تروریستی خونین در سینای مصر

واکنش‌های جهانی به حمله تروریستی خونین در سینای مصر

به گزارش دیدبان به نقل از آناتولی، منابع مصری، عصر روز گذشته اعلام کردند که مهاجمان مسلح به یک روستا در استان سینای شمالی حمله کردند و پس از تیراندازی و انفجار بمب در مسجدی، نمازگزاران در حال فرار را به گلوله بستند که طی آن، ۲۳۵ نفر کشته و بیش از ۱۰۹ نفر مجروح شده‌اند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر گفته است این کشور «با قدرت و قاطعیت» در قبال حمله به مسجدی در شمال صحرای سینا که به کشته شدن ۲۳۵ نفر منجر شد، واکنش نشان خواهد داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشته است: «یک حمله تروریستی وحشتناک و بزدلانه به نمازگزاران بی‌گناه و بی‌دفاع. دنیا نمی‌تواند تروریسم را تحمل کند، ما می‌بایست به لحاظ نظامی آنها را شکست دهیم و ایدئولوژی افراطی آنها را که مایه حیات‌شان است، بی‌اعتبار کنیم.»

ترامپ نوشته است: «ما می‌بایست بیش از هر زمان دیگری هوشیار و قاطع‌ باشیم، و خواهیم بود. به (ساخت) دیوار (مرزی) نیاز داریم، به ممنوعیت (ورود) نیاز داریم. خداوند نگهدار مردم مصر باشد.»

ترامپ همچنین طی تماس تلفنی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر، به وی و خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی روز جمعه، که مسجد «الروضه» در شهر «العریش» را هدف قرار داد، تسلیت گفت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای، حمله مرگبار در استان سینای شمالی را اقدامی «فجیع و بزدلانه» خوانده و گفته است، «این حمله تروریستی صرف‌نظر از انگیزه‌های آن عملی جنایتکارانه و غیرقابل توجیه» است.

«فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل عمیقا با خانواده‌های قربانیان این حمله و همچنین مردم و دولت مصر ابراز همدردی می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرده است که عاملان این «جنایت وحشتناک» باید به دست عدالت سپرده شوند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن «اقدام تروریستی و وحشیانه» روز جمعه در شهر «العریش» را محکوم کرده و متذکر شده است که «نباید هیچ‌کسی به خاطر دینش کشته شود و یا هیچ مکان عبادتی نیز نباید با خشونت و تروریسم بی‌حرمت شود..»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به السیسی، حمله روز جمعه را محکوم کرده و از آمادگی روسیه برای همکاری با مصر در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داده است.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز ضمن محکوم کردن این حمله، با خانواده قربانیان حمله روز جمعه مصر ابراز همدردی کرده است.

«شیخ تمیم بن‌حمد» امیر قطر نیز در پیامی به رئیس‌جمهوری مصر، کشته‌شدن صدها غیرنظامی و نظامی در حمله خونین روز جمعه در سینای شمالی را تسلیت گفته و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

 امیر قطر همچنین با «قوی‌ترین کلمات این جنایت وحشیانه را محکوم کرده است.»

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»