دیدبان

سناریوهای پس از آزادی الحریری

سناریوهای پس از آزادی الحریری
به گزارش دیدبان، سعد الحریری بالاخره با پادرمیانی فرانسوی‌ها موفق شد از حصر خانگی در عربستان، راهی منزلش در خیابان شانزه‌لیزه پاریس شود، اما با توجه به شرایطی که در همین پست برخی از این شرط‌ها را به اطلاع خواهیم رساند. البته حریری با گذاشتن دو گروگان در ریاض راهی پاریس شد، لولوة و عبد العزیز دو فرزند وی در ریاض به بهانه درس خواندن مانده‌اند و فرزند بزرگترش حسام یا همان حسام‌الدین، نیز که در انگلیس در حال درس خواندن است، برای استقبال از پدر خود به پاریس آمده بود.
 
 
اما در مورد وساطت طرف فرانسوی، باید گفت که آنها با هماهنگی کامل با لبنانی‌‌ها وارد عمل شده و در هر مرحله میشل عون رئیس جمهور این کشور را در جریان ریز مسائل قرار داده‌اند. با این حال منابع مطلع می‌گویند که طرف سومی از ریز توافق صورت گرفته میان پاریس و ریاض مطلع نبیست و به‌نظر هم می‌رسد که فرانسوی‌ها حاضر نشده‌اند در مورد حریری این تصمیم را بگیرند که وی باید حتما و تا همیشه در این کشور بماند، چرا که به گفته آنها، در این صورت پاریس هم بخشی از برنامه بازداشت وی خواهد شد.
 
 
در این میان برخی دیگر از منابع فرانسوی تاکید دارند که امانوئل مکرون به زودی در قامت نخست‌وزیر لبنان از حریری استقبال خواهد کرد. نکته بعد اما مساله بازگشت الحریری به لبنان و قرار گرفتن دوباره در مسند قدرت است. اینجاست که شاید بخش دیگری از تحولات داخلی این کشور شکل بگیرد و آن هم به تعهداتی است که حریری به طرف سعودی داده است. بخشی از این تعهد به ضرورت مقابله وی با حزب‌الله و عدم مشارکت حزب در دولت باز می‌گردد. با توجه به آنکه حریری دو گروگان گرانبها را به دست ژخیم بی‌رحمی مانند بن سلمان سپرده، اگر او اطاعت نکند، بدون شک دچار دردسرهایی خواهد شد و اگر اطاعت هم کند، باز هم جریان ۱۴ مارس به بحران می‌افتد.
 
 
به هر حال آنچه برخی از منابع این جریان بر آن تاکید دارند، حضور چند روزه و نه چند هفته‌ای حریری در پاریس است. بازگشت حریری، شرایط را بسیار پیچیده تر از قبل خواهد کرد، با این تفاوت که او کارش هم سخت‌تر خواهد بود. با این اوصاف، در طرف مقابل باید دید که جریان ۸ مارس چه عملکردی خواهد داشت و در برابر سناریوی طراحی شده توسط سعودی‌ها و ناچار حریری چه سیاستی خواهند داشت. البت با توجه به این مهم که افکار عمومی لبنان دیگر احساسی نسبت به نخست‌وزیر وابسته خود ندارند که فرزندانش هم گروگان است، کار آسان‌تر خواهد شد. البته فشارهای بین‌المللی روی سعودی نیز کم نخواهد بود. 
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»