دیدبان
هشام الهبیشان

چشم طمع ریاض و احتمال وقوع نبرد بزرگ

چشم طمع ریاض و احتمال وقوع نبرد بزرگ
سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن اخیرا از محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به صورت موقت خبر داده است. سعودی ها مدعی شده اند که شلیک موشک بالستیک به فرودگاه نظامی این رژیم در شهر ریاض عامل اصلی این تصمیم (محاصره سه جانبه) بوده است. این در حالی است که پر واضح است عربستان سعودی با محاصره همه جانبه مردم بی دفاع و بی گناه یمن به دنبال تحقق اهداف سیاسی است. یکی از مهمترین اهداف عربستان سعودی از این اقدام غیرانسانی، بستن بندر استراتژیک «الحُدیده» است. عربستان سعودی درست به همین منظور چندی پیش ادوات نظامی خود را به ساحل غربی یمن ارسال کرد.
 
اهمیت استراتژیک بندر راهبردیِ «الحُدیده»
 
به نظر می رسد که سلسله تحرکات سعودی ها در ساحل غربی یمن و در نزدیکی بندر استراتژیک «الحدیده» به منظور آغاز نبرد استراتژیک در این منطقه انجام می شود. این بندر از اهمیت استراتژیک بسزایی برخوردار است. واقعیت این است که 70 درصد از واردات مواد غذایی و کمک های بشردوستانه به مردم جنگ‌زده یمنی از طریق بندر الحدیده به دست آنها می رسد. این بندر همچنین از لحاظ جغرافیایی نیز دارای جایگاه ویژه ای است، چراکه در نزدیکی تنگه استراتژیک «باب المندب» قرار دارد؛ تنگه‌ای که روزانه چهار میلیون بشکه نفت از طریق آن جابجا می شود. لذا عربستان سعودی با اعزام نیروهای تا بن دندان مسلح خود به ساحل غربی یمن قصد دارد تا ضمن بستن بندر الحدیده به طور کامل بر آن سیطره پیدا کند تا بدین سان دستاورد استراتژیکی را برای خود خلق کرده باشد. عربستان سعودی به منظور تحقق این هدف شوم، حملات هوایی به شهر الحدیده را تشدید کرده است. جنگنده های سعودی مأموریت پشتیبانی از عملیات زمینی متجاوزان سعودی را عهده دار شده اند. در این میان، با کمال تأسف جامعه جهانی موضعی جز سکوت در برابر جنایت های جنگی رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع یمن اتخاذ نمی کند؛ رژیمی که از سوی ایالات متحده آمریکا و همچنین تعداد زیادی از کشورهای عربی نیز مورد حمایت قرار گرفته و می گیرد.
 
ساعت صفرِ «نبرد بزرگ»
 
با توجه به تحولاتی که ذکر شد، ساعت صفر «نبرد بزرگ» در یمن درحال آغاز شدن است. متجاوزان سعودی و همپیمانان آن که در قالب ائتلاف عربی علیه یمن قریب به سه سال پیش به این کشور یورش بردند، اکنون به دنبال آن هستند تا روند تجاوز نظامی خود را وارد مرحله جدیدی کنند. نشانه های وقوع «نبرد بزرگ» میان ارتش و کمیته های مردمی یمن با متجاوزان سعودی همانگونه که گفته شد، در حال ظهور و بروز هستند. چه بسا متجاوزان سعودی در این مرحله از تجاوز نظامی علیه مردم یمن، حمام خون جدیدی در این کشور به راه بیندازند.
 
آثار منفی تشدید محاصره یمن
 
نباید این واقعیت را نادیده گرفت که تشدید محاصره مردم یمن برای سعودیها و همپیمانان آنها در ائتلاف عربی نیز آثار و پیامدهای ناگوار و نامطلوبی خواهد داشت. عربستان سعودی با اینگونه تصمیمات عجولانه بیش از پیش خود را در باتلاق یمن گرفتار می کند. سعودیها می‌خواهند با تحقق دستاوردهای گوناگون در یمن، بر شکست های خود در منطقه سرپوش بگذارند، چراکه آنها هم اکنون وضعیت خوبی در منطقه ندارند. خودِ مقامات سعودی بهتر از هر کسی از ماهیت شکست هایشان در منطقه به ویژه در سوریه و عراق آگاهی دارند. آنها اکنون به دنبال جبران این شکست ها در میادین نبرد در داخل یمن هستند. علت اصلی تحرکات متجاوزانه سعودیها و افزایش جنایت هایشان در یمن نیز به این دلیل است که آنها نمی‌خواهند متحمل شکست دیگری در منطقه بشوند. بنابراین، شاید تا زمانی که شکست های عربستان سعودی در منطقه ادامه داشته باشد، حملات متجاوزانه آنها علیه مردم یمن نیز استمرار داشته باشد.
 
چشم امید به حمایت های آمریکا و انگلیس
 
عربستان سعودی در ائتلاف متجاوزی که علیه مردم یمن تشکیل داده روی حامیان خارجی خود از جمله ایالات متحده آمریکا و انگلیس حساب ویژه ای باز کرده است. از سوی دیگر، سعودیها از سوی کشورهای عربی نیز مورد حمایت سیاسی و دیپلماتیک قرار گرفته و می‌گیرند. استمرار تجاوز نظامی به یمن مرهون تداوم این کمک ها و حمایت های نامحدود است. از آنجایی که سعودی ها و حامیان آمریکایی آنها به خوبی به حجم خسارت های وارد شده به ریاض در جریان جنگ علیه یمن واقف هستند، اکنون در صددند تا جبهه جدیدی را در این جنگ ایجاد کنند؛ این جبهه نیز تنها ساحل غربی یمن و بندر استراتژیک «الحدیده» است. مقامات آل سعود به دنبال آن هستند تا از طریق نبرد الحدیده حتی به یک پیروزی رسانه‌ای و تبلیغاتی دست پیدا کنند تا از فشارهای ناشی از عدم موفقیت در جنگ یمن رهایی یابند. آنها امیدوارند که در صورت این پیروزی احتمالی ، روزنه امیدی برای تداوم تجاوزهایشان در یمن ایجاد شود؛ به ویژه اینکه تاکنون در هیچ نبردی در منطقه وارد نشدند، مگر اینکه در آنجا ناکام شده و سرشکسته بازگشته ا
 
سخن پایانی
 
عربستان سعودی با تشدید تجاوزگری های خود در یمن در واقع به دنبال آن است تا خود را به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای مطرح کند. این رژیم تصور می کند که با تسلط بر تعداد زیادی از شهرها و استان های یمن و اشغال کامل آنها می تواند جایگاه ویژه ای در منطقه برای خود ایجاد کند و در میان بازیگران مهم دیده شود. درهر صورت، تحت هیچ شرایطی نمی توان از کنار پیامدهای وخیم و خطرناک تجاوزگری های عربستان سعودی علیه مردم یمن، برای منطقه به راحتی عبور کرد؛ منطقه ای که هم‌اکنون نیز آبستن تحولات مختلف است و هر لحظه در آن اتفاق جدیدی رخ می دهد. درحال حاضر گمانه زنی ها و سؤالات بسیاری پیرامون ماهیت مرحله آینده تحولات یمن مطرح است. شاید تحولات غافلگیرانه بزرگی در راه باشد. هیچکس نمی تواند بگوید که در آینده چه اتفاقی قرار است رخ دهد. اما با این حال، همانگونه که پیشتر گفته شد، نمی توان انتظار داشت که ماجراجویی های خطرناک سعودیها تنها برای مرزهای یمن خطرآفرین باشد و به خارج از این مرزها امتداد پیدا نکند. بنابراین، احتمال اینکه در صورت تداوم این روند توسط رژیم سعودی، دامنه درگیری ها به خارج از یمن سرایت کرده و آتش جنگ، تمامی منطقه را شعله ور کند، وجود دارد.
 
نویسنده:
 
هشام الهبیشان: نویسنده و فعال سیاسی اردنی 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن