دیدبان

تهدید سعودی به تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب

تهدید سعودی به تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب

به گزارش دیدبان، عربستان سعودی به تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب تهدید کرده است.

روزنامه لبنانی «الاخبار»، روز گذشته در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «ریاض در حال رایزنی با برحی کشورهای عربی جهت آماده‌سازی برای نشست وزرای خارجه عرب در قاهره در روز یکشنبه آینده، است. ریاض به آنها اطلاع داده است که شواهدی درخصوص دست داشتن حزب‌الله در فرآیند دستیابی (انصارالله) به موشک‌هایی است که از یمن به عربستان سعودی شلیک می‌شوند. همچنین آنها( سعودی‌ها) ادعا کرده‌اند که اطلاعات دقیقی درباره انتقال اجزای موشک‌ها از طریق قایق‌های کوچک از ایران به یمن و نیز تلاش حزب‌الله در جمع‌آوری این قطعات در صنعا و کمک به انصارالله در شلیک موشک به خاک عربستان، در دست دارند.»

این منابع افزودند: «عربستان سعودی در نشست اتحادیه عرب محکومیت صریح حزب‌الله را خواهد خواست مشروط بر این‌که لبنان نیز حزب‌الله را محکوم کند، ولی در صورت امتناع لبنان از اجرای دستورات سعودی، ریاض پیشنهاد تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب را مطرح خواهد کرد.

در این میان، منابع آگاه در وزارت خارجه عراق می‌گویند که عراق در نشست آتی اتحادیه عرب در قاهره، با هیاتی به ریاست «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه مشارکت نخواهد کرد بلکه یکی از نمایندگانش را به این نشست اعزام خواهد کرد.

طبق اعلام این منابع، ریاض به وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب فشار وارد می‌کند که برای «محکوم کردن تهران و حزب‌الله در ارتباط با موشک‌های یمنی، که فرودگاه ملک خالد در ریاض را هدف قرار داد، اجماع کنند.»

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»