دیدبان
نگاهی گذرا به تحولات مناطق عملیاتی در شرق سوریه

بوکمال، از آخرین ایستگاه تروریسم تکفیری تا نبرد با سناریوی آمریکا

 بوکمال، از آخرین ایستگاه تروریسم تکفیری تا نبرد با سناریوی آمریکا

گروه بین الملل دیدبان:: نبردها در شرق سوریه به شکل سنگینی ادامه دارد. تنها سه روز پس از آنکه نیروهای ارتش و مقاومت در یک تک سنگین و حساب‌شده موفق شدند اکثر محلات شهر بوکمال در کرانه رود فرات را از وجود داعش پاکسازی کنند، داعش با حمایت اطلاعاتی و نظامی آمریکایی‌ها با چند حمله سنگین و استفاده گسترده از عوامل انتحاری موفق شد بار دیگر شهر را به اشغال خود در بیاورد. شهر بوکمال نظر به موقعیت خود و به این دلیل که آخرین نقطه مهم و با اهمیت در اشغال گروه تروریستی داعش است، از اهمیت ویژه ای برای همه طرف‌های جنگ برخوردار است.

 

قرار گرفتن شهر در کرانه جنوبی فرات و نزدیکی نیروهای عمل کننده به این شهر عامل مهمی در بیان این موضوع است که این نیروها موفق به پاکسازی آن شوند، با این حال، به‌نظر می‌رسد امریکایی‌ها هم دنبال اشغال این شهر هستند و سرکرده‌های باقیمانده داعش در تعامل دائم با فرماندهی امریکا در منطقه تمایل دارند که این شهر در قبال تضمین‌های بسیار مهمی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، به اشغال شبه‌نظامیان مورد حمایت امریکا در بیاید. همین مساله باعث شده تا اتاق عملیات ائتلاف امریکایی به اصطلاح ضد تروریسم را به همکاری نزدیک با داعش متهم کنند.

 

بنده با آن دست از کسانی که می‌گویند امریکا با داعش در حال نبرد است، مخالف هستم. نبرد با یک هدف معین شروع می‌شود و در آن نمی‌شود شما در یک نقطه با دشمن بجنگید، بعد در نقطه دیگر با او همکاری کنید و در جای دیگر اجازه تحرک ندهید و یک‌جا هم میدان را برای عمل او باز گذاشته و هموار کنید. در واقع امریکایی‌ها از داعش به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به برخی اهداف استفاده می‌کنند و برای اثبات این مساله، می‌توان مثال‌های متعددی را ذکر کرد. آنچه مشخص است، داعش در بوکمال کاملا با برنامه و طرح امریکایی در حال کار است.

 

 واقعیت آن است که داعش پس از رقه و پیشروی نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به سمت المیادین و حرکت آنها در شمال رود فرات، همکاری گسترده‌ای را با امریکایی‌ها شروع کرد و از مناطق متعددی بدون هیچ‌گونه درگیری عقب‌نشینی کرد. برخی منابع میدانی در این خصوص معتقدند سرکرده‌های داعش در قبال گرفتن تضمین عبور از مناطق تحت اشغال نیروهای مورد حمایت امریکا و همچنین برخی از نیروهای رده پایین آنها با دریافت امان‌نامه زندگی در مناطق تحت اشغال این گروه‌ها، حاضر به عقب‌نشینی شده‌اند. این در حالی است که خیلی از افراد فراری در ترکیه بازداشت شده‌اند.

 

نکته دیگری که مورد توجه است نیاز مبرم آمریکا به بوکمال و احتیاج غیر قابل انکار آنها به در اختیار داشتن این منطقه است، چرا که بعد از گذرگاه مرزی التنف، بوکمال تنها نقطه‌ای است که نزدیک‌ترین مسیر را از ایران به سمت ساحل مدیترانه دارد و نیروهایی که در این منطقه عمل می‌کنند، تا 90درصد رزمندگان مقاومت هستند و 10درصد باقیمانده هم از نیروهای سوری استفاده شده است. پوشش هوایی نیز بر عهده نیروی هوایی روسیه و سوریه بوده است. اهمیت شهر بوکمال برای ایران، آن اندازه است که اگر لازم شد، هشدارهای تند و تیزی هم به امریکا داده شود.

با این اوصاف، معامله بزرگ داعش با امریکا در شهر بوکمال صورت گرفته است. تروریست‌های داعشی در طول هفته گذشته به کمترین میزان ممکن در خاک عراق و سوریه هدف حمله هوایی ائتلاف امریکایی قرار گرفته و موفق به تجمیع آخرین نیروهای خود در مناطق مرزی شدند.

 

 

 این مساله صرفا با حمایت امریکا صورت گرفت، چرا که آنها نیاز مبرمی به بازاشغال بوکمال توسط داعش و سپس ورود نظامی به آن داشتند. عمده هدف امریکایی‌ها از این مساله نیز داشتن برگه‌های فشار لازم در مذاکرات ژنو است، نکته‌ای که وزیر دفاع امریکا هم آن را کتمان نمی‌کند.

 با این اوصاف، آنچه میان پوتین و ترامپ در هفته گذشته به‌عنوان توافق در مورد سوریه اعلام شد، در واقع شروع یک رقابت سنگین دیگر بود، چرا که در این منطقه روس‌ها به تنهایی تصمیم‌گیر نیستند و عمده بار جنگ روی دوش مقاومتو نیروهای عمل کننده در میدان عملیات است.

 

 این موضوع را روز گذشته وزیر امورخارجه روسیه هم به صراحت مورد اشاره قرار داد. امریکایی‌ها در شرایط فعلی تمایلی به خروج از سوریه ندارند، اما می‌دانند که نمی‌توانند در خاک یک کشور به شکل غیرقانونی حضور داشته باشند. این مساله را روز گذشته رئیس جمهور سوریه هم مورد تاکید قرار داد و یادآور شد که اگر راهکار سیاسی پاسخگو نبود، به سمت مقاومت ملی برای خروج اشغالگران امریکایی خواهیم رفت.

این مساله را مقامات کاخ سفید هم به‌خوبی می‌دانند، ولی می‌خواهند بیشترین امتیاز را قبل از عقب‌نشینی بگیرند. یادتان باشد امریکایی‌ها هیچ فرودگاه یا پایگاه نظامی مجهزی در سوریه نساختند، و این اقدام میتواند معانی مختلف و قابل تاملی را در پشت صحنه خود داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن