دیدبان
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه:

تهدید یمنی‌ها جدی است

تهدید یمنی‌ها جدی است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی طی یادداشتی در روزنامه جام‌جم نوشت: تهدید انصارالله یمن به راه‌اندازی جنگ نفتکش‌ها را باید تهدیدی جدی و عملیاتی در نظر گرفت. عربستان سعودی تقریبا تمام زیرساخت‌های یمن را نابود کرده و اکنون هم باوجود همه اعتراض‌ها نسبت به بحران‌ها و مصیبت‌های انسانی در یمن، بی‌تفاوت به محاصره یمن ادامه می‌دهد. یمنی‌ها با پرتاب موشک به سمت ریاض نشان دادند از نظر عملیاتی امکان هدف قرار دادن مواضع سعودی را دارند و بر این اساس می‌توان گفت تهدید آنها جدی است.

امروزه شکست کامل کشوری در رویارویی نظامی دشوار است و جنگ‌ها فرسایشی می‌شود؛ زمانی‌که جنگی فرسایشی شود نیز طرفین منازعه از هر طریقی سعی می‌کنند تسلیحات لازم را برای برتری و ضربه زدن به طرف مقابل به‌دست آورند. باوجود این‌که ائتلاف عربی به رهبری عربستان تمام تلاش خود را به کار گرفت تا یمن را شکست دهد اما جنگ یمن نیز بدل به جنگی فرسایشی شده است. تنها راهی که باقی می‌ماند این است که عربستان سعودی به مذاکره تن دهد وگرنه یمنی‌ها جنگ را به حوزه نفتکش‌ها خواهند کشاند و عملا هر چه جنگ به‌سمت انتحاری شدن پیش رود، هزینه‌های بیشتری بر عربستان تحمیل خواهد شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز مذاکره و دیپلماسی را برای بحران یمن پیشنهاد داده است، اما عربستان سعودی نه‌تنها تمایلی به مذاکره نشان نمی‌دهد، بلکه به دنبال گسترش بحران و ایجاد جبهه‌های تازه مانند لبنان است.

در واقع، نگاه سعودی‌ها به کشورهایی چون یمن و بحرین نگاه خارج نزدیک است و این کشورها را جزو قلمروی خود تلقی می‌کنند، ولی تحولات اخیر نشان داد در مقابل رزمندگان یمن و مردم بحرین نمی‌توانند سیاست‌های خود را پیش ببرند و تنها صاحب یک تعصب خشک سیاسی هستند که بی‌جهت بر آن پافشاری می‌کنند. البته در صورت ادامه جنگ، مقتضیات جنگ بر این تعصب سنتی سعودی‌ها تحمیل خواهد شد.

به نظر می‌رسد اگر سعودی‌ها کماکان بر طبل جنگ آن‌هم در شرایط ناعادلانه بکوبند، یمنی‌ها تهدیدات خود را عملی خواهند کرد. در این شرایط، مقامات عربستان به جای دامن زدن به بحران، می‌توانند به گونه‌ای عمل کنند که مانع گسترش جنگ به حوزه‌های مختلف اقتصادی و ترانزیتی شوند.

مرتبط‌ها

۳۹۵ کشته و ۶۶۵۰ زخمی تاکنون/ تخریب ۱۰۰ درصدی روستاهای دالاهو/ انتقال مجروحان به تهران با ۳ فروند هواپیمای سپاه

عربستان و بی‌نظمی نوین جهانی

شیخ «علی سلمان» به اتهام جاسوسی برای قطر محاکمه می‌شود

واکنش جهاد اسلامی و حماس به تهدید اخیر رژیم صهیونیستی

اروپا و سازمان ملل خواستار امکان کمک‌رسانی به مناطق جنگی در یمن شدند

سانا: در حملات ائتلاف آمریکا در روستایی در شرق سوریه 10 غیرنظامی کشته شدند