دیدبان
دباغ: اربیل پس از ارسال نامه‌ بارزانی در انتظار دعوت بغداد است

پشیمانی «بارز»

پشیمانی «بارز»

روزنامه صبح نو در یادداشتی نوشت:همه‌پرسی غیر قانونی منطقه اقلیم کردستان عراق که سوم مهرماه امسال با لجاجت مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان برگزار شد، می‌رفت تا فتنه جدیدی در منطقه شکل دهد اما با هوشیاری و انسجام دولت مرکزی بغداد و کشورهای مخالف همه‌پرسی، شاهد فتح کرکوک، ابطال همه پرسی و حتی کناره‌گیری بارزانی از رهبری منطقه اقلیم بودیم.

امروز که 50 روز از رفراندوم غیر قانونی اقلیم کردستان می‌گذرد، اخباری مبنی برحوادث جدید در منطقه  و حتی عذرخواهی بارزانی از عراق و ایران منتشر شده است.

 یک منبع نزدیک به سفارت آمریکا در بغداد به روزنامه لبنانی الاخبار گفته که «مسعود بارزانی نامه‌ای محرمانه به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نوشته است» این منبع که از محتوای این نامه اطلاعاتی، جزئیاتی ارائه نداده فقط به ذکر این نکته بسنده کرده: «ممکن است درآینده نزدیک ایران «عذرخواهی» بارزانی را بپذیرد و در مرحله آتی شاهد همکاری تهران با بارزانی باشیم».

«کامل الزیدی» یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق، ضمن تأیید این خبر عنوان کرده است که بارزانی تلاش می‌کند برای خود ریسمان نجاتی دست و پا کند و در همین راستا به دنبال ترتیب دادن دیداری با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه  است.

سفر هفته آتی نچیروان بارزانی به بغداد

همچنین یک منبع دولتی عراق و یک منبع کرد به الاخبار گفته است: «نچیروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، قرار است هفته جاری به بغداد سفر کند اما زمان دقیق سفر او مشخص نیست زیرا حیدر العبادی نخست وزیر عراق ابتدا باید با خروج هواپیمای بارزانی از اربیل موافقت کند چرا که این منطقه تحت تحریم هوایی این کشور است.

از سویی دیگر؛ بارزانی به برخی جریان‌های سیاسی کرد گفته: «پرونده کرکوک، مناطق

مورد مناقشه، حقوق نیروهای پیشمرگه و کارکنان سازمان‌های دولتی در کردستان در رأس مسائلی خواهد بود که در گفت‌وگو با مسوولان دولت مرکزی بغداد مطرح خواهد شد.»

از طرف دیگر بغداد هم شروطی برای سفر نچیروان بارزانی در نظر گرفته است که بر اساس آن باید هیأت همراه بارزانی مورد توافق و قبول همه جریان‌های کرد باشد و متعهد شود که تمامیت ارضی و اتحاد عراق حفظ شود.

بررسی موضوع اقلیم در گفت‌وگوی  مقتدی صدر و حیدرالعبادی

همچنین، سومریه نیوز عراق از دیدار مقتدی صدر با حیدرالعبادی خبر داد و نوشت: «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق با «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور اخیراً  در کربلا دیدار و گفت‌وگو کرد.بر اساس این گزارش، دو طرف در جریان این دیدار در خصوص مسائل اختلافات میان بغداد و اربیل و همچنین پیروزی نیروهای عراقی در نبرد با تروریسم بحث و تبادل نظر کردند.

گفته می‌شود این دیدار در پی درخواست بارزانی از مقتدی صدر برای میانجیگری در بحران اقلیم کردستان صورت گرفته است.

ناظم دباغ: مذاکرات زودهنگام/ اربیل  در انتظار دعوت بغداد

اما «ناظم عمر دباغ » نماینده منطقه اقلیم کردستان عراق در تهران در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو از احتمال مذاکرات اربیل و بغداد در هفته آتی خبر داد و گفت: هر چند اطلاعات دقیقی در این باره نداریم اما احتمال مذاکرات دو طرف در هفته آتی پیش بینی می‌شود و منطقه اقلیم، منتظر پاسخ نهایی دولت مرکزی بغداد برای برگزاری این نشست است.

نماینده منطقه اقلیم کردستان عراق در تهران با اشاره به اینکه شروطی برای این نشست هم تعیین شده، تصریح کرد: برای نشست پیش رو شروطی در نظر گرفته شده است و در مذاکرات دو طرف مطرح خواهد شد.

دباغ با بیان اینکه لغو همه پرسی از سوی منطقه اقلیم به معنای آمادگی برای مذاکره است، افزود: سخنرانی اخیر حیدرالعبادی که در کربلا صورت گرفت از آمادگی برای مذاکره با اربیل سخن گفت و تأکید کرد که برای پیشبرد مذاکرات نیاز به وساطت طرف‌های خارجی نیست.

وی با ابراز امیدواری از برگزاری این نشست، تأکید کرد: امیدوارم این نشست شکل بگیرد و شاهد نتایج مطلوب آن باشیم.

 مسعود بارزانی که مدت ریاست او بر اقلیم کردستان عراق پایان یافته است پیش از این برای صرف‌نظر کردن از همه‌پرسی و لغو نتایج آن، شروطی چون هشت سال رییس‌جمهور بودن عراق، افزایش بودجه اربیل، افزایش بودجه نیروهای پیشمرگه، انتصاب مجدد هوشیار زیباری به‌عنوان وزیر اقتصاد عراق و اعطای امتیازات اقتصادی تعیین کرده بود و با لجاجتی که برای برگزاری همه‌پرسی از خود نشان داد، به هیچ‌یک از مقاصد و نتایج مطلوبش دست نیافت.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن