دیدبان
حریری؛ فرزند نازپرورده سعودی

طراحان پروژه استعفای حریری چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

طراحان پروژه استعفای حریری چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

به گزارش دیدبان، تسنیم نوشت:  این خبر بلافاصله در صدر اخبار رسانه‌های منطقه و جهان قرار گرفت و واکنش‌های متفاوتی را در داخل لبنان و خارج از آن به همراه داشت.

حریری پسر که همه چیز خود را مدیون عربستان می‌داند سعی می‌کند که همچنان به ریاض وفادار باشد و حتی حاضر نشد که خبر استعفای خود را در لبنان اعلام کند و ترجیح داد این خبر را از یک رسانه سعودی اعلام کند.

حریری همیشه ناامنی در لبنان و احتمال ترورش را دستاویزی برای ترک لبنان می داند در حالی که اخیرا مورد مشکوکی در این زمینه مشاهده نشده و حتی مقامات امنیتی لبنان ادعای العربیه مبنی بر ترور وی را رد کردند.

درباره پشت پرده کناره گیری حریری گمانه زنی های زیادی مطرح شد که در رسانه ها از زبان شخصیت‌های سیاسی و نیز تحلیلگران مختلف عرب زبان بیان گردید.

کناره گیری وی از قدرت از آن جهت غیرمنتظره بود که موضوع غیرمترقبه ای در داخل لبنان در روزهای اخیر اتفاق نیافته بود و همه چیز به طور عادی پیش می رفت و حتی بحث اعزام سفیر لبنان در سوریه هم مطرح شد.

خبر کناره گیری حریری در حالی اعلام شد که روابط وی با حزب الله لبنان نیز اخیرا به خوبی پیش می رفت و این وفاق و همدلی باعث شد که جریانهای سیاسی لبنان روی گزینه میشل عون برای ریاست جمهوری به توافق برسند و به گفته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان حریری در جلسه هیئت وزیران گفت که عربستان ثبات و امنیت در لبنان و باقی ماندن دولت و مذاکره بین لبنانی‌ها را تایید می‌کند.

اکنون این سوال مطرح است که چه اتفاقی در صحنه لبنان افتاده که ناگهان حریری بازی را به هم زد آیا این امر به تصمیم حریری اتخاذ شده یا خارج از تصمیم و اراده وی و برنامه‌ای از پیش طراحی شده بوده است؟

همه کارشناسان و تحلیل گران مسائل سیاسی در یک نقطه اتفاق نظر دارند و آن این است که کناره گیری وی از قدرت، "خارج از تصمیم و اراده شخص حریری" بوده است موضوعی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز در سخنان شب گذشته خود بدان اشاره کرد و این امر در مکث‌های مکرر وی در قرائت متن مکتوب کاملا مشهود بود.

علاوه بر این اگر تصمیم به کناره گیری از قدرت را داشت بعید به نظر می رسید که دیداری بین وی با دکتر علی اکبر ولایتی صورت بگیرد در حالی که این دیدار در فضای دوستانه در بیروت برگزار شد و آقای ولایتی نتایج این دیدار را مثبت ارزیابی کرد.

حریری در متن استعفای خود سعی کرد که ایران و حزب‌الله را عامل اصلی همه مشکلات در منطقه و لبنان معرفی کند و هیچ اشاره ای به عربستان که همه منطقه را درگیر جنگ کرده، نکرد.

به هر حال دلایل کناره گیری حریری این فرزند نازپرورده عربستان هر چه باشد، دلایل داخلی داشته باشد یا اینکه ریشه این بحران در درون حاکمیت عربستان باشد، طراحان آن یک هدف عمده را دنبال می‌کنند و آن، هدف قرار دادن حزب‌الله و نیز مهار قدرت و نفوذ ایران در منطقه است که این را می توان در موضع گیری و اظهار نظر مقامات آمریکایی و نیز مسئولان سعودی دریافت. باید منتظر ماند و دید طرحان این پروژه چه برنامه‌های خطرناکی را در آینده علیه ایران و حزب الله رو می‌کنند روزهای آینده این موضوع را بیشتر روشن خواهد کرد.

مرتبط‌ها

۳۹۵ کشته و ۶۶۵۰ زخمی تاکنون/ تخریب ۱۰۰ درصدی روستاهای دالاهو/ انتقال مجروحان به تهران با ۳ فروند هواپیمای سپاه

عربستان و بی‌نظمی نوین جهانی

تهدید یمنی‌ها جدی است

شیخ «علی سلمان» به اتهام جاسوسی برای قطر محاکمه می‌شود

واکنش جهاد اسلامی و حماس به تهدید اخیر رژیم صهیونیستی

اروپا و سازمان ملل خواستار امکان کمک‌رسانی به مناطق جنگی در یمن شدند