دیدبان
یادداشت/ حسین شیخ‌الاسلام

روز مبارزه با استکبار جهانی

روز مبارزه با استکبار جهانی

«حسین شیخ‌الاسلام» از دانشجویان پیرو خط امام(ره) در روزنامه «جام جم» نوشت:

روز 13 آبان در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده است. این روز یادآور سه واقعه تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، 13 آبان 1357 که روز «دانش‌آموز» نام گرفت و «تسخیر لانه‌جاسوسی» در 13 آبان 1358 از سوی دانشجویان پیرو خط امام در اعتراض به حضور شاه ایران در آمریکا است.

باید در نظر داشته باشیم که 13 آبان از تسخیرسفارت آمریکا آغاز نشد بلکه از کودتای 28 مرداد و دخالت مستقیم آمریکا، از کاپیتولاسیون، 13 آبان 57 و... آغاز شد. 13 آبان تبلور نفرت ملی ایرانیان از سیاست تجاوزکارانه ‌آمریکا و واکنش تاریخی است که به دست اندازی‌های طولانی مدت آمریکا به فرهنگ، سیاست، آزادی و استقلال ما انجام شد. آمریکایی‌ها دخالت‌های بسیاری در امور داخلی ایران داشتند و توطئه‌هایی نیز علیه مردم ایران انجام داده بودند و از طرف دیگر انقلاب اسلامی ایران نیز مورد قبول آنها نبود. با توجه به شواهد مشخص بود که آنها به هیچ قیمتی امام، اسلام و ملت ما را نمی‌خواهند. جنایت آمریکا در ایران بسیار نهادینه شده بود؛ تمام سرمایه ملت و توانایی کشور در جهت اهداف آمریکایی‌ها و فدای اهداف آمریکایی‌ها می‌شد. با این حال تنفری نسبت به آمریکایی‌ها وجود داشت. دانشجویان، قاعدتا پیشرو، حساس و تاریخ‌شناس هستند و با ارزیابی خودشان و بدون مشورت با هیچ مسئولی روز 13 آبان، سالروز تبعید امام خمینی(ره) با تسخیر سفارت آمریکا خواستار بازگشت شاه و محاکمه عادلانه او شدند.

اقدام دانشجویان در سال 58 در پی بدبینی به رفتار آمریکا صورت گرفت. ملت و دانشجویان حق دارند که بگویند جنایتکارانی که در سال 32، کودتا را علیه ملت ایران انجام دادند احتمال دارد جنایت دیگری را با حضور شاه علیه ایران انجام دهند، در واقع این رفتار ملت ایران دفاع پیشگیرانه و مطابق مقررات بین‌الملی است. این حادثه برای دنیا اتفاق بزرگی بود. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند، می‌توانند خیلی زود به این ماجرا خاتمه دهند، اما امام و ملت ایران را نشناخته بودند، این‌که امام آنها را به زانو در می‌آورد و همین کار را هم کرد، فکر می‌کردند طی چند روز ماجرا حل می‌شود و با تهدید و فشار ایران را با نظر خود همراه می‌سازند در حالی که 444 روز از این مساله گذشت و دیدیم به راستی هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن