دیدبان

اختصاصی ؛ خروش مردم زاریا در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی شیخ زکزاکی + تصاویر

اختصاصی ؛ خروش مردم زاریا در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی شیخ زکزاکی + تصاویر
به گزارش دیدبان، شیعیان نیجریه در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور توسط دولت امروز –جمعه- در شهر زاریا، زادگاه شیخ زکزاکی دست به راهپیمایی اعتراض آمیز زدند.
در این راهپیمایی صدها نفر از اهل تشیع نیجریه اقدام به راهپیمایی اعتراض آمیز کرده و خواستار آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی و همسر ایشان شدند.
پلیس نیجریه نیز در واکنش به برگزاری این راهپیمایی مسالمت آمیز همچون گذشته با اتخاذ رویکردی خشونت آمیز اقدام به پرتاب گاز اشک آور برای متفرق کردن راهپیمایان کرد.
اکنون خبری از زخمی و یا به شهادت رسیدن معترضان منتشر نشده است.
موج سرکوب شیعیان در نیجریه از آذر سال ۹۴ با یورش نظامیان این کشور به حسینیۀ شهر زاریا در ایالت کادونا آغاز شد که در آن شیخ زکزاکی و همسرش در جریان این حمله دستگیر شدند و بیش از یک سال است که بدون تفهیم اتهام و محاکمه در زندان به‌‍سر می‌برند.
در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای ۱۲ و ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۱ و ۲۳ آذر ۱۳۹۴) در شهر زاریا حدود ۳۵۰ نفر، از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی، به شهادت رسیدند.
بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار را محکوم کرده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرده بود.
این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.
سال گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقام‌های نیجریه باید مطابق حکم دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور و همسرش را فوراً از زندان آزاد کنند.
 
 
 
 
 
 
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»