دیدبان

مذاکرات میان کردهای سوریه و دمشق

مذاکرات میان کردهای سوریه و دمشق
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ پس از این که کُردهای سوریه که تحت حمایت ایالات متحده آمریکا و ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش مناطق فراوانی در شمال سوریه را از اشغال داعش پاکسازی کرده و به کنترل خود در آوردند در اقدامی خطاب به دولت مرکزی اعلام کردند که از نقاط آزادشده عقب نشینی نخواهند کرد. هفته پیش و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات در میان کردهای سوریه و دولت مرکزی این کشور با وساطت طرف روسی در فرودگاه حمیمیم، به نظر می‌رسد این کشور شاهد مرحله جدیدی در تفاهمات و توافقات بعدی باشد. دو هفته پیش بود که ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه از آمادگی دولت متبوع خود برای دادن نوعی خودگردانی در مناطق بیشتر کردنشین داد، این خبر تقریبا پس از ماه‌ها مذاکره و رسیدن به یک توافق مقدماتی اعلام شد. هر چند کردها خواسته‌های غیرمنطقی مانند گسترده‌ شدن دامنه نفوذشان به مناطقی که بالای ۷۰درصد ساکنان عرب داشت، مطرح می‌کردند، اما به نظر می‌رسد حوادث کرکوک آنها را هوشیار کرده که در برابر دشمن غداری مانند ترکیه و بی‌اعتبار بودن حمایت امریکایی‌ها، بهتر است پیشنهادهای دمشق، تهران، مسکو را بپذیرند.
 
 
علی مملوک رئیس سازمان اطلاعات مرکزی سوریه به همراه یکی از مسئولان بلند پایه روسیه راهی شهر مرزی قامشلی یا قامیشلو شده‌اند تا با سرکرده‌های کردهای مورد حمایت امریکا مذاکرات نهایی را صورت داده و توافق احتمالی را امضا کنند. روس‌ها سعی کردند تا جایی که امکان دارد نمایندگان همه احزاب، گروه‌ها و جریان‌های فعال کردی را به این جلسه دعوت کنند و بنا بر شواهد، در این مسیر موفق هم بوده‌اند. گفته می‌شود حتی گروه‌های کردی که به ترکیه هم نزدیک بوده‌اند به این نشست فراخوانده شده‌ تا نتیجه‌ای که گرفته می‌شود، مورد رضایت همه طرف‌ها باشد. یکی از چهره‌های کردی که در این جلسه حضور داشت، "عبدالحمید درویش" دبیر حزب سوسیال دمکرات سوریه بود که بعضی او را با جلال طالبانی مقایسه می‌کنند.
 
بماند اینکه گروه‌های مسلح کردی بیش از سیاسیون خواستار توافق با دمشق بوده‌اند اما طبق معمول دندان گردی کردها به میدان‌های نفتی و گازی باز می‌گردد که هیچ ربطی به مناطق حضورشان ندارد و اصرارشان برای کنترل یا گرفتن سهمی از این میدان‌های نفتی و گازی زیاد بوده است. با این حال، این درخواست‌ها باعث نشد تا آنها خود را از مذاکره و توافق با دمشق بی‌نیاز ببینند و آنگونه که "ریزان حدو" یکی از سیاسیون کرد سوریه می‌گوید: «ما در آستانه شروع مذاکره حقیقی با دمشق هستیم.» او تاکید دارد که کسانی که دم از جدایی می‌زنند می‌خواهند مذاکرات را به بن بست کشانده و از آن بهره‌برداری کنند.
 
 
به هر حال آنچه مشخص است، کردها از شهریورماه به مسکو رفت و آمد کرده و می‌کنند. "سیبان حمو" رئیس ستاد مشترک نیروهای YPG از جمله کسانی بود که به دور از رسانه‌ها و در راس یک هیات نظامی برای مذاکره با روس‌ها و به احتمال زیاد نشست‌های مخفیانه با مقامات نظامی – امنیتی دولت مرکزی ۱۰ روز پیش به روسیه رفت و چند روزی هم روس‌ها از آنها به بهترین شکل ممکن پذیرایی کردند. هم‌زمان با این سفر ولید المعلم هم در روسیه حضور داشت و اینکه دیگر چه کسانی با چه ترتیباتی در سوچی یا مسکو حضور به هم رسانده‌اند، خود روایت دیگری است. آنچه در حال حاضر ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته، موضع ترکیه و به ویژه امریکا در برابر مذاکرات کردها با دولت مرکزی خود است. امریکایی‌ها بیش از سه میلیارد دلار در جنگ با داعش در سوریه هزینه کردند و حالا اگر کردها بخواهند بدون درنظر گرفتن منافع واشنگتن و درخواست‌های این کشور از پل نصب شده توسط روس‌ها سر از دمشق درآورند، باید دید چه اتفاقی روی می‌دهد.
 
 
اما واقعیت‌ها میدانی حکایت از آن دارد که کردها به لحاظ انسانی فرسوده شده و بیش از ۷۰هزار کشته و زخمی و مفقود در جنگ با داعش داده‌اند. این تلفات برای جمعیت کردهای سوریه واقعا زیاد است، چرا که صدها هزار نفر از اهالی شمال سوریه با تحریک آنکارا از این کشور فراری شدند و یک سوم از آوارگان سوری که به اروپا رفتند کردهای این کشور بوده‌اند که این مهاجرت تاثیری بسیار جدی روی بافت جمعیتی این مناطق گذاشته و شهری مانند کوبانی به اندازه یک روستا جمعیت دارد. 
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن