دیدبان

ترکیه و بازی دوگانه با متحدین و تروریست ها

ترکیه و بازی دوگانه با متحدین و تروریست ها
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ تروریستهای القاعده (جبهه النصره در قالب هیئه التحریر الشام) و سایر گروههای تروریستی ارتش آزاد با همکاری نزدیک تروریستهای چینی حاضر در استان ادلب حملهای بر حسب نظر خود غافلگیرانه را علیه مواضع ارتش سوریه در شمال استان حماه در محورهای مختلف شروع کردند که در واقع یک انتحار کامل سیاسی و نظامی برای طرفهای مشارکتکننده در آن محسوب میشد، انتحاری که پیش از این هم بارها از طرف تروریستها و حامیان منطقهای آنها برای بر هم زدن معادلات پس از هر توافقی شکل میگرفت و با شکست تمام عیار مواجه میشد. دولت ترکیه بهعنوان حامی اصلی و ضامن آتشبس در سوریه با گروههای مختلف تروریستی بهشمار میرود و این گروهها که مرگ و زندگیشان به رابطه با ترکیه و کمکهای بیدریغ این کشور بستگی دارد، بدون خواست و نظر سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) آب هم نخورده و در هر زمینهای ناچار به همکاری همهجانبه هستند. آنچه در حمله های اخیر تروریستها به مواضع ارتش سوریه بیشتر قابل توجه بود، مشارکت حزب ترکستانیِ چینیتبار بود که بهصورت مستقیم از "میت"  دستور گرفته و کاملا هماهنگ است. این مشارکت باعث شد تا بسیاری از تحلیلگران مسائل سوریه در مورد حملات اخیر در این منطقه، انگشت اتهام را به سمت ترکیه بگیرند.
 
 
ترکیه پیش از این در ماجرای حلب چند بار و در حمله به شمال حماه نیز دوبار دستور مستقیم به تروریستها داده بود و از آنها خواست تا در زمانهای خاص وارد عمل شده و برای دستاوردهای سیاسی، وارد مرحله نظامی شوند. در حمله گسترده پیشین تروریستها به شمال حماه آنچه قابل توجه بود، تلاش برای به دست آوردن زمین پیش از مذاکرات آستانه بود و حالا هم پس از مذاکرات آستانه شش که قرار است نیروهای منفک کننده وارد مناطق درگیری شوند، تروریستها وارد عمل شده و در روزهایی که آتشبس برقرار است به نوعی انتحار جمعی میکنند، تقریبا آنچه در شمال حماه روی داد، چیزی کمتر از این مساله نیست. 
 
 
در طول ۱۰ روز گذشته اتاق عملیات حمیمیم که با پرواز ۲۴ ساعته هواپیماهای شناسایی و کنترل رفت و آمدها در منطقه عملا بر همه مسائل مسلط است، به این نتیجه رسیده بود که قرار است بهزودی اتفاقی بیفتد. حرکت ایذایی جبهه النصره در انتقال مجموعهای از عناصر خود با سر و صدای زیاد به مرز با ترکیه به بهانه مقابله با ارتش این کشور که میخواهد وارد خاک سوریه شود هم باعث نشد تا فرماندهی متحدین منحرف شده و از حرکت اصلی غافل شود. بر اساس تحلیلهای اطلاعاتی، از تقریبا یک ماه پیش نیروهای مختلف به شکل محدود وارد جسرالشغور شده و از آنجا به نقاط تعیینشده منتقل میشدند.
 
این نقل و انتقالها با دقت تحت نظر بود و مراکز تجمع نیرو و تجهیزات نیز مدام رصد شده و ستون پنجم ارتش سوریه نیز با دقت بسیار کارش را شروع کرده بود، به ویژه برخی از گروههای کوچکتر وابسته به ارتش آزاد در این مناطق با پرداخت پول برای روز مبادا خریداری شدند تا متحدین بدون اطلاع نباشند. با این دقت و کنترل بود که هجوم تروریستها به مواضع متحدین در نطفه خفه شد و با بمباران دقیق و بدون نقص بانک اهداف از پیش تعیینشده، سازمان اطلاعات ترکیه به این نتیجه رسید که دقیقا به کاهدان زده است.
 
حمله مشترک جنگندههای روسی و سوری چنان دقیق بود که جبه هالنصره به جای پوشش اخبار حمله خود، اقدام به انتشار تصاویر حملات جنگندهها به بیمارستانها و برخی مواضع عمومی کرد که پیش از این تلاش ویژهای جهت راهاندازی آن کرده بود. البته النصره هیچ تصویری از مواضع منهدم شده خود منتشر نکرد تا بیش از این رسوا نشود ولی در مجموع تلفات عقبهاش، بیش از نیروهای تکور بود.
 
همه نقاطی که به صورت محدود در آن رخنه شده بود بازپس گرفته شد، تلفات در خط مقدم ۱۰۰ کشته و ۱۸۰ زخمی و در پشت جبهه بیش از دو برابر آن بود، این حمله باعث شد تا حنای ترکیه نزد تهران و مسکو رنگ ببازد، چرا که ایران و روسیه به شدت تلاش کرده بودند تا وجهه ترکیه را در دمشق بهبود ببخشند که نشد، این حمله نشان داد آنکارا شریک خوبی برای صلح نیست و مانند گربه فرصت کند پنجه میکشد، النصره حواسش جمع شد که دوره پیشروی ساده گذشته است و هر حملهای با پاسخ محکم و قاطع مواجه خواهد شد.
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن