دیدبان

فشار آمریکا به بغداد جهت قبول طرح اربیل برای مذاکره

فشار آمریکا به بغداد جهت قبول طرح اربیل برای مذاکره

به گزارش دیدبان به نقل از القدس‌العربی، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق خواست طرح ابتکاری دولت اقلیم کردستان عراق را برای آغاز مذاکرات براساس قانون اساسی این کشور را قبول کند.

تیلرسون این درخواست را عصر پنجشنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی ژنو سوئیس مطرح و اعلام کرد که در این روز هم با حیدر العبادی و هم با «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق تلفنی گفت‌وگو کرده است.

تیلرسون آمادگی آمریکا را برای حمایت از بغداد و اربیل در مسیر دستیابی به «عراقی فدرال، متحد و دموکراتیک» اعلام کرد و از نیروهای مرکزی عراق و نیروهای پیشمرگه خواست از درگیری‌های اجتناب کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «تنشی، که در شمال عراق از ماه گذشته( سپتامبر) به‌وجود آمده، مایه نگرانی آمریکا است.» اشاره وی به همه‌پرسی جدایی در اقلیم کردستان عراق است که بیست و پنجم سپتامبر گذشته برگزار شد که در واکنش به آن دولت مرکزی عراق تدابیر تنبیهی سختی علیه دولت این اقلیم اتخاذ کرده است.

وی تأکید کرد، عراق به رهبری العبادی وارد جنگی موفقیت‌آمیز علیه گروه تروریستی داعش شد و توانست بیش از ۹۰ درصد از مناطق تحت اشغالی را آزاد کند.

دولت اقلیم کردستان، دو روز پیش، پیشنهاد آتش‌بس فوری، تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال و «گفت‌وگوی صریح و شفاف با دولت مرکزی عراق بر پایه قانون اساسی این کشور» را مطرح کرده است ولی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراقطرح گفته است که این اقدام کافی نیست و کردها باید با احترام به قانون اساسی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان را لغو کنند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»