دیدبان

هدف‌گیری جنگنده اف۳۵ اسرائیلی در آسمان لبنان

هدف‌گیری جنگنده اف۳۵ اسرائیلی در آسمان لبنان
به گزارش دیدبان؛ چندی پیش رسانه های رژیم صهیونیستی در خبری فوری اعلام کردند ارتش اسرائیل که یک پایگاه پدافند هوایی ارتش سوریه را در ۵۰ کیلومتری شرق دمشق هدف قرار داده و نابوده کرده است. در این حمله  یک پایگاه پدافندی آن هم از نوع اس ۲۰۰ مورد هجوم قرار گرفته و برخی از شنیده ها حاکی از این است که رادار این سامانه به احتمال زیاد بااستفاده از موشک سرکوب رادار، منهدم شده باشد. 
 
 
اینکه پدافند سوریه اقدام به شلیک یک فروند موشک برد بلند اس۲۰۰ به سمت جنگنده‌های اسرائیلی کرده، رسانه‌ای شده بود و همه می‌دانستند. موشک سوری بر فراز آسمان لبنان جنگنده اسرائیلی را رهگیری و هدف قرار داده بود که این خود پیام‌های مهمی داشت. اصولا این جنگنده‌ها قصدی مبنی بر حمله به خاک سوریه را نداشتند، اما سوری‌ها آن را هدف قرار دادند تا پیام‌های روشنی به طرف صهیونیستی ارسال کنند.
 
 
نخستین پیام این بود که در آستانه سفر وزیر دفاع روسیه این اقدام صورت می‌گرفت.
 دومین پیام آنکه سوری‌ها از این به بعد آسمان لبنان را هم بخشی از حوزه امنیت هوایی خود می‌دانند، چرا که در طول سال‌های گذشته عمدتا جنگنده‌های اف۱۵ اسرائیلی با شلیک موشک‌های دوربرد هوا به زمین، از آسمان لبنان اهدافی را در سوریه منهدم کرده‌اند.
پیام سوم این بود که طرف سوری ارسال کرد این بود که دست بسته نیست حاضر نیست زیر بار شرایط تحمیلی تل‌آویو برود. 
 
 
ماجرا اما زمانی جالب شد که مشخص شد جنگنده‌ ایی که هدف قرار گرفته‌است، اف۳۵ (اسرائیلی‌ها نام آن را ادیر گذاشته‌اند) رادارگریزی بودند که چند فروند آن را به تازگی رژیم صهیونیستی از امریکا تحویل گرفته بود. بر حسب ادعای طرف امریکایی، اف ۳۵ به هیچ عنوان قابل رهگیری نیست و رادار گریز بوده و هیچ راداری توان قفل روی آن را ندارد. اگر این مساله صحت داشته باشد که سامانه قدیمی اس۲۰۰ موفق به قفل روی این جنگنده و شلیک به سمت آن شده باشد، دیگر آبرویی برای آن نمی‌ماند و این مساله دلیل عصبانیت طرف صهیونیستی است.
 
حالا برخی خبرها نیز حکایت از آن دارد که ارتش اسرائیل مدعی شده که یکی از دو فروند اف ۳۵ در اختیارش به دلیل برخورد با یک دسته پرنده، خانه‌نشین شده است! اگر واقعا این جنگنده خانه‌نشین شده باشد، که باید اف۳۵ را از هم‌اکنون بازنشسته کرد و حرف سوری‌ها مبنی بر اینکه جنگنده اسرائیلی آسیب دیده و ناچار به فرار از منطقه شده است، صحت دارد.
 
 
با توجه به آنکه چندی پیش اعلام شد روس‌ها و سوری‌ها یک اتاق پدافند هوایی مشترک تشکیل داده و سامانه‌های سوری به شکل شبکه درآمده‌اند، کار رهگیری را رادار اس۴۰۰ حاضر در مصیاف در نزدیکی شهر حماه انجام داده و موشک از شرق دمشق شلیک شده باشد.
این را هم می‌توان اضافه کرد که روس‌ها می‌‌خواسته‌اند به طرف امریکایی این پیام را بدهند که زیاد روی اف۳۵ خود حساب باز نکنید و به صورت عملی و با دست دادن فرصتی اقدام به رهگیری و هدف‌گیری این جنگنده مدرن امریکایی کرده باشند. 
 
اگر همه این تحلیل و گزارش صحت داشته باشد، روس‌ها و سوری‌ها ضربه محکمی به لاکهید مارتین، امریکا و نیروی هوایی رژیم صهیونیستی زده‌اند و شک نداشته باشید که دیگر هیچ مشتری سراغ اف ۳۵ به سادگی نخواهد رفت.صدها میلیارد دلاری نیز که از جیب کشورهای مختلف هزینه شد، بر باد رفته است. 
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»