دیدبان

اخبار ضد و نقیض از کناره‌گیری بارزانی از قدرت

اخبار ضد و نقیض از کناره‌گیری بارزانی از قدرت

به گزارش دیدبان، به‌نظر می‌رسد دومین گام دولت اقلیم کردستان عراق در عقب‌نشینی در برابر بغداد، استعفای «مسعود بارزانی» از ریاست این اقلیم باشد. بارزانی، که حساب‌نشده همه‌پرسی جدایی در شمال عراق را برگزار کرد، به‌دلیل تحمیل شکست‌های سیاسی و نظامی بر این منطقه به‌شدت مورد انتقاد احزاب قرار گرفته است.

در همین راستا، «اشواق الجاف» از رهبران حزب دموکرات کردستان به خبرگزاری «بغداد الیوم» اعلام کرد، پایان ماه جاری میلادی دوره ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم تمام خواهد شد و وی به صراحت اعلام کرده است که در پی تمدید دوره ریاستی خود نیست و با نامزد شدن هر یک از اعضای خانواده‌اش در این پست مخالفت می‌کند.

الجاف تصریح کرد، پروسه انتخاب رئیس اقلیم کردستان بعد از پایان مدت قانونی ریاست بارزانی آغاز خواهد شد و این اقدام جزو اختیارهای پارلمان کردستان است.

با این حال، برخی منابع نزدیک به حزب بتحت رهبری رئیس اقلیم، ادعاها درباره استعفای قریب‌‌الوقوع بارزانی را رد کرده و گفته‌اند اخباری که در رسانه‌ها مبنی بر استعفای بارزانی طی چند ساعت آینده، منتشر شده است، صحت ندارد 

از سوی دیگر، «اسکای‌پرس»، امروز به نقل از منابع سیاسی، از تصمیم رهبر حزب دموکرات کردستان برای ارائه استعفای خود از ریاست اقلیم کردستان عراق خبر داد.

منابع سیاسی آگاه در این باره تصریح کردند: «قرار است پارلمان کردستان عراق فردا جلسه تشکیل دهد و ممکن است درباره ریاست اقلیم نیز گفت‌وگوهایی انجام شود.»

این منابع آگاه افزودند: «اربیل در این باره دو مساله مدنظر دارد: نخست اینکه پارلمان کردستان عراق فردا سمت ریاست اقلیم را حذف کند یا اختیاراتش را به نهادهای اجرایی و قانونی در اقلیم منتقل کند.»

دولت اقلیم کردستان عراق با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که به منظور رفع بحران‌ در روابط با دولت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

 این اطلاعیه که در ساعات اولیه امروز منتشر شده، حاوی پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف عملیات‌ نظامی در مناطق شمال عراق است.  

دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه همچنین خواستار گفت‌وگوی صریح و شفاف میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی کشور شده است.

با این حال، یک منبع در دولت عراق اعلام کرده است، بغداد برای آغاز گفت‌وگوها با اربیل، خواهان لغو همه‌پرسی است نه تعلیق آن.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»