دیدبان

توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت روهینگیاهای آواره

توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت روهینگیاهای آواره

به گزارش دیدبان به نقل از رویترز،‌ بنگلادش و میانمار پس از یک دوره تنش در روابط، روز گذشته بر سر همکاری برای بازگشت مسلمانان پناهجوی روهینگیا و همچنین بهبود وضعیت امنیت در مرزهای مشترک دو کشور به توافق رسیدند.

یکی از عوامل تنش و اختلاف میان این دو کشور سرازیر شدن موجی از پناهجویان میانماری به مرزهای بنگلادش بود.  بر همین اساس بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیای میانمار از ابتدای ۲۵ آگوست گذشته از میانمار وارد مرزهای بنگلادش شدند. افراد این اقلیت مسلمان به دلیل حملات و خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطیمجبور به ترک محل زندگی خود بودند. سازمان ملل اقدامات ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور را پاکسازی قومیتی خوانده است.

برهمین اساس، وزرای کشور میانمار و بنگلادش در «نایپیداو» پایتخت میانمار  با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و چند توافق در زمینه امنیت و همکاری در خصوص مرزهای مشترک دو کشور امضا کردند.

وزیر کشور میانمار پس از دیدار با همتای بنگلادشی خود به خبرنگاران گفت: «دو طرف بر سر توقف جریان انتقال پناهجویان میانماری به بنگلادش و تشکیل یک کارگروه مشترک در این زمینه به توافق رسیدند.»

این مقام مسئول از ارائه جزئیات بیشتر درباره اقداماتی که برای بازگرداندن شهروندان میانماری اتخاذ خواهد شد، خودداری و تنها به ارائه این توضیح اکتفا کرد که گفت‌وگوها عمدتا بر سر همکاری در زمینه مرزها و امنیت متمرکز شده بود.

به گفته وزیر کشور میانمار، دو کشور بر سر بازگشت شهروندان میانماری از بنگلادش به استان راخین در اولین فرصت به توافق رسیدند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»