دیدبان
در سمینار «بحران خلیج فارس...پیامدها و آینده» مطرح شد؛

اسرائیل بزرگ‌ترین ذی‌نفع بحران محاصره قطر است

اسرائیل بزرگ‌ترین ذی‌نفع بحران محاصره قطر است

به گزارش دیدبان به نقل از الجزیره،‌ در این سمینار که به تلاش مرکز تحقیقات الجزیره در دوحه قطر برگزار شده بود، شرکت‌کنندگان به بیان نظرات خود درباره بحران خلیج‌فارس و قطع روابط عربستان سعودی و متحدانش با قطر پرداختند.

«جواد العنانی» معاون نخست‌وزیر سابق اردن در این باره گفت: «باقی ماندن در شرایط کنونی بحران خلیج فارس غیرممکن بوده و اسرائیل بزرگ‌ترین استفاده کننده از تشدید این بحران است.»

وی تاکید کرد که حل و فصل بحران قطر از مسیر حصر اقتصادی غیرممکن است.

این مقام سابق اردن در ادامه گفت: «بحران قطر حتی اگر شش ماه دیگر نیز ادامه پیدا کند، به دلیل تحولات جاری در منطقه به تدریج حل خواهد شد،‌ چرا که اغلب کشورهای منطقه شاهد آن هستند که ادامه بحران خلیج فارس تاثیر مستقیمی بر منافع استراتژیک آنها خواهد داشت.»

از سوی دیگر، یک استاد علوم سیاسی دانشگاه قطر با تاکید بر اینکه اسرائیل بزرگ‌ترین متنفع بحران قطر است تاکید کرد: «از بین رفتن رویایی دنیای سنی برای مقابله با ایران نیز یکی دیگر از نتایج بحران خلیج فارس است.»

وی همچنین افزود که رهبری آمریکا در منطقه نیز تحت تاثیر بحران خلیج فارس قرار گرفت.

تحلیلگران و متفکران در این سمینار، پیامدها و انعکاسات بحران قطر بر منطقه خلیج‌فارس را در شرایطی بررسی کردند که این بحران وارد پنجمین ماه خود شده است. برخی تحلیلگران تحرکات دیپلماتیک و برخی دیگر خواست کشورهای محاصره کننده قطر برای ورود به مسیر گفت‌وگو را راه حل پایان این بحران خواندند.

عربستان سعودی،‌ امارات و بحرین در کنار مصر، قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و افراطی‌گری تحت محاصره آبی و هوایی قرار دادند. قطر اتهام‌های وارده را رد کرده است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»