دیدبان

پشت‌پرده سفر همزمان العبادی و تیلرسون به ریاض؛ آمریکا به‌دنبال ایجاد «محور سعودی- عراقی» علیه ایران

پشت‌پرده سفر همزمان العبادی و تیلرسون به ریاض؛ آمریکا به‌دنبال ایجاد «محور سعودی- عراقی» علیه ایران

به گزارش دیدبان به نقل از آسوشیتدپرس، همزمان با سفر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی، که به دعوت «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه این کشور است، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا سفر یک‌هفته‌ای خود به چند کشور خاورمیانه‌ای را آغاز کرد.

در هیمن راستا، چند مقام آمریکایی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، اعلام کرده‌اند که رکس تیلرسون در سفر خود به ریاض، قرار است برای ایجاد ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض قدم بردارد. هدف از ایجاد این ائتلاف «بستن درهای جهان عرب به روی ایران» و «مقابله با نفوذ فزاینده ایران» در منطقه عنوان شده است.

بر این اساس، تیلرسون در نخستین مرحله از سفر منطقه‌ای خود، شنبه‌شب وارد ریاض شد تا علاوه بر شرکت در شورای تازه‌تاسیس «هماهنگی‌های سعودی- عراقی»، درباره بحران یمن نیز با مقام‌های سعودی گفت‌وگو کند.

رکس تیلرسون سپس عازم قطر خواهد شد و پس از توقفی کوتاه در این کشور، برای نخستین بار در مقام وزیر خارجه آمریکا به دو کشور پاکستان و هند سفر خواهد کرد.

در این میان به نظر می‌رسد که مهم‌ترین هدف از این سفر، یافتن راهی برای نزدیک‌تر کردن عراق به عربستان سعودی است تا با این کار، به‌زعم واشنگتن، بغداد از تهران دور شود.

 دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از مدت‌ها پیش برای نزدیک‌تر کردن بغداد و ریاض و پیروزی در نبرد برای نفوذ در عراق، طرح‌ریزی می‌کند.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی، اوایل سال جاری میلادی و چند هفته پس از آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به همراه هیئتی وارد عراق شد و با حیدر العبادی، نخست‌وزیر و «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر یک دیپلمات ارشد سعودی به عراق از سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»