دیدبان

آخرین تحولات در دیرالزور

آخرین تحولات در دیرالزور
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ یروهای متحد پس از ۲۴ ساعت درگیری شدید در غرب شهر دیرالزور و روی بزرگراه السخنه - دیرالزور خود را به میدان پانوراما رساندند. در حال حاضر نیروها در حال پاکسازی میدان‌های مین و تله‌های انفجاری هستند و عناصر داعش همه به دامنه کوه الثرده فرار کرده‌اند.
 
این در حالی است که خبر می‌رسد که با پاکسازی ایستگاه برق دیرالزور و همچنین مقر گارد ریاست‌جمهوری، عملا معبر باز شده به سمت فرودگاه گسترش یافته است. در همین حال منابع اعلام الحربی در دیرالزور می‌گوید یک تیم از عناصر گروهک تروریستی در میدان نفتی التیم در جنوب کوه الثرده در محاصره نیروهای متحد قرار گرفته‌اند.
 
 
دسترسی جاده‌ای به دیرالزور برقرار شد
همچنین پس از شش سال که هیچ خودرویی از حمص راهی دیرالزور نشده بود، بالاخره عروس فرات به عمق استراتژیک سوریه متصل شد تا به این ترتیب ده‌ها هزار نفر از مردم در محاصره این شهر بتوانند به خدمات مختلف دسترسی پیدا کنند. نیروهای متحد که کباجب و الشولا را در هفته گذشته از سمت استان رقه پاکسازی کرده بودند، این بار با حرکت در محور السخنه دیرالزور، توانستند بزرگراه را هم امن کنند.
 
یکی از فرماندهان میدانی متحدین در منطقه عملیاتی می‌گوید که پس از عملیات های اخیر، تروریست‌های داعشی را از بزرگراه دور کرده‌اند و حالا مسیر ۱۹۰ کیلومتری تدمر تا دیرالزور کاملا امن است و در این بزرگراه که شش سال طول کشید تا دوباره باز شود، کمک‌ها و امکانات در کمتر از دو ساعت می‌توانند خود را به این شهر جنگ‌زده برسانند. در طول تاریخ، شاید هیچ شهری به اندازه دیرالزور در محاصره نبوده باشد. 
 
این شهر سه سال در محاصره داعش و پیش از آن چند سالی هم در محاصره تروریست‌های جبهه النصره و ارتش آزاد بود که آن زمان همه با داعش شریک جرم آدم‌کشی بودند. با این حال، در سال ۲۰۱۴ آخرین باری که یک ستون خودرویی ارتش موفق شد خود را از السخنه به دیرالزور برساند، ده‌ها دستگاه خودروی زرهی برای تقویت بنیه دفاعی شهر شبانه اعزام شدند که همین اقدام باعث شد تا شهر تا امروز دوام بیاورد.
 
حالا مردم به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند، هر چند هنوز سایه شوم جنگ از شهر دست برنداشته است و چند محله شهر در اشغال تروریست‌های داعشی است. فرماندهی متحدین با اعزام نیروهای تازه‌نفس به دیرالزور، به زودی عملیات پاکسازی این محلات را هم شروع می‌کنند.
 
 
ادامه پیشروی در دیرالزور
نبردهای سنگین در اطراف دیرالزور همچنان ادامه دارد. در حالی که  ترویست های داعشی با همه امکانات خود که در منطقه دارند تلاش می‌کنند بیشترین تلفات را از نیروهای متحد بگیرند، اما در برابر قدرت آتش و برتری نیروهای متحد حرفی برای گفتن نداشته و روزانه چند کیلومتر ناچار به عقب نشینی هستند. در نبردهای روز گذشته که در امتداد جبل الثرده در جنوب شرق شهر دیرالزور جریان داشت نیروهای متحد موفق به پاکسازی مناطق دیگری از جمله ارتفاعات جبل کروم شدند که به این ترتیب علاوه بر امن کردن بیشتر فرودگاه دیرالزور، بر روستای المریعه هم اشراف آتش و دید پیدا کردند.
 
 
گام مهم متحدین در شمال غرب دیرالزور
نبردها با تروریست‌های داعشی در مناطق مختلف دیرالزور ادامه دارد، در حالی که روز گذشته از پاکسازی جبل الکروم خبر داده بودیم که اشراف و دید خوبی به منطقه البغیلیه دارد، امروز خبر می‌رسد که نیروهای متحد این منطقه را که در شمال غرب شهر قرار دارد، به صورت کامل پاکسازی کرد‌ه‌اند.
 
این منطقه در سال ۲۰۱۶ به اشغال تروریست‌های داعشی درآمد و آنها جنایت‌های بسیاری را در حق مردم و ساکنان آن صورت دادند و صدها تن از زنان و کودکان را به شکل بسیار فجیعی به شهادت رساندند. با این موفقیت مهم، باید گفت که مسیر برای پاکسازی العیاش هم فراهم شده است و باید به زودی شاهد ورود نیروهای متحد به آنجا باشیم.
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن