دیدبان

دوشنبه؛‌ رای‌گیری شورای امنیت درباره گزارش حملات شیمیایی خان شیخون

دوشنبه؛‌ رای‌گیری شورای امنیت درباره گزارش حملات شیمیایی خان شیخون

به گزارش دیدبان به نقل از آسوشیتدپرس‌، آمریکا قطعنامه‌ای را تدوین کرده است که بر اساس آن بازرسی‌ها در زمینه بررسی عاملان حملات شیمایی در سوریه گسترش پیدا می‌کند. قرار است این قطعنامه روز دوشنبه به رای اعضای شورای امنیت گذاشته شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خلاصه‌ای از متن نهایی این لایحه را اواخر روز گذشته –جمعه- برای خبرنگاران ارسال کرد،‌ بر اساس این متن، مدت زمان مکانیزم تحقیقات مشترک که با نام (جیم) شناخته می‌شود، برای یک سال دیگر ادامه خواهد داشت.

روسیه به عنوان یکی از متحدان نزدیک سوریه از روند تحقیقات این مکانیزم انتقاد کرده و هنوز مشخص نیست این قطعنامه را وتو خواهد کرد یا نه.

«میخائیل یولیانف» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد که ریاست هیات روسیه در کمیته خلع سلاح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را نیز بر عهده دارد، به خبرنگاران گفته بود که مسکو در انتظار گزارش تحقیقات مشترک  درباره حملات شیمیایی خان شیخون است. در اثر این حملات بیش از ۹۰ نفر کشته شدند.

حملات خان شیخون اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر جهان به همراه داشت و تصاویر و فیلم‌هایی مربوط به وضعیت مردم این منطقه پس از حملات نیز به طور گسترده‌ای در رسانه‌ها منتشر شد.

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل –چهارشنبه- گذشته گفت که حمایت همه جانبه‌ای در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ادامه تحقیقات در این‌‌باره وجود دارد اما روسیه در انتظار آن است که ببینید آیا در نتیجه این تحقیقات نظام اسد متهم این حملات معرفی می شود یا نه،‌ در صورت معرفی نظام اسد به عنوان متهم این حملاتٰ، روسیه به بدنه این تحقیقات اعتماد نخواهد داشت.

وی افزود که مسکو همچنین اعلام کرده است که در صورت اینکه این گزارش نظام اسد را به عنوان متهم معرفی نکند، به تمدید مدت زمان انجام این تحقیقات رای خواهند داد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»