دیدبان

افزایش صادرات نفت عراق از جنوب در واکنش به مسائل کرکوک

افزایش صادرات نفت عراق از جنوب در واکنش به مسائل کرکوک

به گزارش دیدبان به نقل از رویترز، عراق امروز –شنبه- اعلام کرد که صادرات نفت خود را از بصره در جنوب این کشور تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز و با هدف جبران کمبود صادارت نفت از استان کرکوک، افزایش می دهد.

در نتیجه عملیات نظامی ارتش عراق در کرکوک با هدف بازپس‌گیری این منطقه از نظامیان کرد،‌ استخراج نفت از این منطقه با کاهش قابل توجه مواجه شد. این استان از ابتدای سال ۲۰۱۴ در اختیار نظامیان کرد بود.

وزارت نفت عراق با صدور بیانیه‌ای به نقل از «جابر العیبی» ‌وزیر نفت این کشور اعلام کرد که افزایش صادرات نفت عراق از منطقه بغداد سطح صادارت این کشور را به سطح توافق سازمان اوپک می‌رساند.

وی در این باره گفت: «روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از پایانه صادرات جنوب بصره با کشتی صادر می‌شود.»

وزیر نفت عراق همچنین افزود: «تولیدات اضافی از منطقه بصره تا زمانی که تولیدات نفت شمال عراق به سطح پیشین خود باز گردد، ادامه خواهد داشت.»

این در حالی است که پیش از آغاز درگیری‌های کرکوک مناطق نفتی شمال عراق حدود ۵۳۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کرد که نیمی از آن  از سوی منطقه خودمختار کردستان عراق و مابقی آن از استان کرکوک تامین می‌شد.

نیروهای پیشمرگه کرد در سال ۲۰۱۴ زمانی که ارتش عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش مواضع خود را در این استان ترک کرد،‌ وارد کرکوک شدند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»