دیدبان

عملیات‌های بعدی در دیرالزور

عملیات‌های بعدی در دیرالزور

به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ شاید بزرگ‌ترین ضربه از رفع محاصره دیرالزور را طرف امریکایی دریافت کرد که سال گذشته و در یک اقدام غیراخلاقی و در حالی که سوری‌ها اجازه داده بودند که از آسمان کشورشان استفاده کنند اقدام به بمباران مواضع ارتش در جبل الثرده در جنوب میدان پانوراما کردند که بر اثر آن ۸۰ شهید و ده‌ها زخمی روی دست ارتش سوریه ماند. امریکایی‌ها می‌خواستند دیرالزور را دو دستی به داعش بدهند، اما مقاومت جانانه نزدیک به ۱۰هزار مدافع شهر، این آرزوی پنتاگون را بر باد داد.

با این حال و با رسیدن نیروهای متحد به دیرالزور آنچه بیش از همه اهمیت دارد، ادامه پاکسازی محیط شهر و رسیدن به فرودگاه است که در منطقه المقابر از تیپ ۱۳۷ جدا شده است. داعش پس از اشغال کوهستان الثرده، با اشرافی که بر فرودگاه داشت بیش از ۴۰ عملیات و تک سنگین را برای شکست اراده مدافعان صورت داد. اما ایجاد خطوط چند لایه دفاعی با وجود آنکه داعش از خبره‌ترین نیروهایش بهره می‌برد اما باز هم راه به جایی نبرد.

داعش در طول ماه‌های گذشته با وجود گسیل ده‌ها انتحاری و همچنین بهره‌ گرفتن از بیشترین میزان زرهی موفق به رخنه بیشتر در شهر نشد. از سوی دیگر مدافعان با علم به عملیات‌های آفندی داعش در موضع پدافند موفق شدند تلفات وحشتناکی را از این گروهک تروریستی بگیرند. در میان تروریست‌های داعش کسی که می‌خواست تنبیهیا مجازات شود به دو منطقه اعزام می‌شد که احتمال بازگشت سالم او هیچ وقت وجود نداشت. ابتدا فرودگاه کویرس بود و بعد هم دیرالزور.

محاصره غذایی شهر به وسیله داعش که مانع از ورود مایحتاج اولیه برای ساکنان دیرالزور شد، یکی از بزرگ‌ترین امدادرسانی‌هایی هوایی تاریخ در زمان جنگ را رقم زد که طی آن هزاران تن مواد غذایی به وسیله هواپیماهای ترابری روسی بر فراز شهر فرود می‌آمد تا ساکنان دستکم از گرسنگی تلف نشوند. پیش از این در گزارشی از جایگاه شهر و اهمیت آن نوشته بودیم، اما شاید امروز آنچه بیش از همه اهمیت داشته باشد، سیاست‌های جنگی متحدین پس از ورود به شهر باشد.

همانگونه که گفته شد، رفع محاصره فرودگاه اولویت اول متحدین است. برای رسیدن به فرودگاه دو مسیر وجود دارد، مسیر اول عبور از میدان پانوراما است که به دلیل حضور داعش در جبل الثرده تقریبا سخت –هرچندغیرممکن نیست– است و محور دوم عبور از منطقه المقابر و سریه الجنید به سمت فرودگاه است که این محور بسیار کوتاه اما عملیات در آن به دلیل انبوه تله‌های انفجاری و میدان‌های مین چندان آسان نخواهد بود. به باور نگارنده، عملیات باید در این محور به سمت فرودگاه شکل بگیرد.

ازسوی دیگر با توجه به نقل و انتقال تجهیزات پل‌گذاری و قایق‌های رودخانه‌رو به دیرالزور منتشر کردیم، سیاست عبور از فرات به سمت شمال در دستور کار قرار دارد و نیروهای متحد بر آن هستند با رفتن به سمت استان الحسکه داعش را در غرب دیرالزور به سمت مرزهای غربی استان رقه محاصره کنند. این بهترین سیاست ممکن است که با اجرای آن، یا داعشی‌ها باید در منطقه محدود مقاومت کنند که بعید است یا آنکه ترجیح دهند به سمت شهر المیادین و بوکمال بروند.

منابع نظامی مطلع در دیرالزور می‌گویند که همزمان با سفر وزیر دفاع و برخی از شخصیت‌های نظامی و سیاسی سوری، کاروان‌های بزرگ تسلیحات، تجهیزات، مواد غذایی و دارویی به سمت شهر سرازیر شده است.

 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن