دیدبان

نجات عروس فرات

نجات عروس فرات

به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ دیرالزور که به آن عروس فرات هم می‌گویند، همان شهر تاریخی دوراورپوس هست که برای قرن‌ها زیر سلطه حکومت‌های ایرانی قرار داشت. این شهر در امتداد رود فرات، بادیه الشام را از مناطق حاصلخیر شمال جدا می‌کند و بزرگ‌ترین شهر سوریه در امداد رود فرات به شمار می‌رود. دیرالزور، در قلب جهان قدیم قرار دارد که در دوره حکومت آرامی‌ها، آشوری‌ها، هیتی‌ها و پس از آن قدرت‌گیری امپراتوری ایرانیان بخشی از حکومت آنها بوده است. دیرالزور اما پس از شروع جنگ در سوریه، به‌سرعت به یکی از کانون‌های مهم نبرد تبدیل شد.

یکی از دلایلی که این شهر و مناطق پیرامونی خیلی زود به وسیله گروه‌های تروریستی جبهه النصره و داعش عرصه تاخت و تاز قرار گرفت، به سیاست‌های دولت مرکزی سوریه در رابطه با بحران عراق باز می‌گشت. پس از اشغال عراق به وسیله ائتلاف امریکایی، سوری‌ها از ترس سرازیرشدن امریکایی‌ها به خاک خود، به ویژه پس از تهدیدهای کالین پاول وزیر وقت امورخارجه این کشور در سفر به دمشق، سیاست حمایت از بعثی‌های فراری و گروه‌های مسلح را در پیش گرفتند و شهرها و روستاهای استان دیرالزور مهمترین مرکز حضور این افراد شد.


این گروه‌های مسلح که در میان آن بسیاری از اعضای بین‌المللی القاعده حضور داشتند، برای سال‌های متمادی در این منطقه نقش‌آفرینی کردند و به داخل عراق و رفت و امد داشتند. اما با شروع بحران در سوریه، هزاران نفر از تروریست‌هایی که علیه امریکایی‌ها در عراق فعال بودند، با توجه به میزان تسلیحاتی که در اختیارشان بود، به اشغال شهرهای مرزی و روستاهایی محل سکونت خود پرداختند. کسانی که بحران سوریه را از ابتدا پیگیری کرده‌اند به این حرف نگارنده خوب رسیده‌اند که شهر مرزی بوکمال از نخستین شهرهایی بود که سقوط کرد و تروریست‌های عمدتا چند ملیتی و عراقی از این شهر روانه دیگر مناطق شدند.

اماسوالی که اینجا مطرح می‌شود این است چرا خود شهر دیرالزور سقوط نکرد؟ تاکنون کسی به این سوال پاسخ نداده است. در این مورد هم باید گفت که پس از اشغال ده‌ها روستا و شهرک در استان‌های رقه، دیرالزور و الحسکه، هزاران نفر از کارمندان دولت و خانواده‌هایشان که نتوانستند به سمت دمشق، حماه یا لاذقیه فرار کنند دراین شهر تجمع کردند. در عین اینکه سازمان اطلاعات مرکزی سوریه یک نهاد بسیار قدرتمند در دیرالزور داشت و ارتش هم یک فرودگاه مهم و هزاران تن سلاح در این منطقه به عنوان سومین مرکز دپوی سلاح در کشور داشت که دوست نداشت آن را ترک کند.

اماعامل بعدی، به مسائل سیاسی باز می‌گشت. صرف حضور در همین مناطق تحت محاصره، برای اثبات و تداوم حاکمیت دولت مرکزی در شرقی‌ترین مناطق کشور مهم بود. امریکایی‌ها در تداوم سیاست‌های ناجوانمردانه خود تلاش کردند که شهر دیرالزور را دو دستی به داعش تقدیم کرده و بهانه لازم را برای حمله و اشغال آن به دست بیاورند، اما با وجود صدها شهید، ارتش و نیروهای ردیف در منطقه مانده و مانع از اجرای نقشه‌های شوم امریکایی‌ها شدند. آنچه مشخص است، دیرالزور به مدت سه سال بزرگ‌ترین زندان جهان پس از غزه به شمار می‌رفت،‌ هر چند مواد غذایی و دارویی به غزه می‌رسید، اما داعش مانع از رسیدن حتی سیب‌زمینی به شهر بود.

عملیات برای رسیدن به دیرالزور سال گذشته و با پاکسازی اول تدمر کلید خورد، اما حمله تروریست‌ها به حلب و فرصت‌طلبی داعش و اشغال دوباره تدمر، آن را با تاخیر مواجه ساخت. با این حال، این بار دیگر وضعیت متفاوت بود. داعش پس از دست دادن تدمر و به ویژه شهر السخنه دیگر مجالی برای مقاومت نداشت و باوجود آنکه هنوز هزاران نیروی رزمی را در سازمان رزم خود داشت، اما هر چقدر هم قوی باشد، در برابر نیروی بیشتر و سازمان رزم قدرتمند متحدین توانی برای دفاع کردن نداشت.

پس از پاکسازی بلندی‌های راهبردی البشری در سه‌گوش دیرالزور، رقه، حمص ارتش تا خود شهر دیرالزور دید داشت و به سادگی می‌توانست پیشروی کند، بدون آنکه داعش بتواند به نیروهای پیشرو آسیب‌ زده یا حمله کند. به گفته یک منبع مطلع در شهر، با رسیدن نیروها، آنها به سرعت کار پاکسازی شهر را شروع خواهند کرد، کما اینکه بر اساس طرح در دست اجرا، باید تا دو ماه آینده پرونده داعش در سوریه برای همیشه بسته شود. داعش که این روزها به شدت دچار بحران نیرو شده، در حال سربازگیری اجباری در مناطق مختلف است، اما با نزدیک شدن نیروهای متحد، اهالی روستاهای مختلف در حال شورش علیه حکومت کور خلافت البغدادی هستند.
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن