دیدبان
نگاهی به نوزدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست چین؛

کنگره حزب کمونیست، نشستی با رویکرد سوسیالیسم چینی

کنگره حزب کمونیست، نشستی با رویکرد سوسیالیسم چینی

به گزارش دیدبان به نقل از بی‌بی‌سی، نوزدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست چین با سخنرانی «شی جین پینگ» آغاز به کار کرد که وی در سخنان خود از سوسیالیسم چینی سخن به میان آورد.

ابتدا لازم است به صورت مختصر به بیان تفاوت‌ها و اشتراکات میان سوسیالیسم و کمونیسم بپردازیم تا بهتر بفهمیم که چرا رئیس‌جمهوری چین از تنها حزب این کشور یعنی حزب کمونیست در کنگره عمومی این حزب، با رویکرد سوسیالیسم چینی سخن به میان آورد.

سوسیالیسم عموما خود را از هر نوع دیکتاتوری بری می‌داند. سوسیالیست‌ها طرفدار انتخابات آزاد و درجات مختلف آزادی کسب و کار هستند ولی معتقدند که منابع اصلی و خدمات عام المنفعه عمده وسایل تولیدی باید در مالکیت دولت باشد و هر کجا که کمونیست‌ها در راس کار باشند، فقط به یک حزب (حزب خودشان یا به احزاب دیگری که تحت تسلط خودشان  باشد ) اجازه می‌دهند اشخاصی را برای شرکت در انتخابات معرفی و نامزد کنند و دردپای هر صندوق انتخاباتی یک صورت از نامزدهای وکالت هست که تمام آن‌ها باید مورد موافقت حزب کمونیسم قرارگیرند. کمونیست‌ها تلاش می‌کنند خود را با زور  سر کار نگه دارند ولی سوسیالیست‌ها این کار را نمی‌کنند .البته کمونیسم همه چیز را به اشتراک می‌گذارد و می‌گوید همه چیز از آن دولت است و همه باید به یک اندازه و بر اساس نیاز خود داشته باشند.

به وضوح مشخص است که چین و شی جین پینگ در حال گذار از یک سیستم مطلقه به یک سیستم بازتر از لحاظ سیاسی هستند ولی می‌خواهند این گشایش را تا اندازه خاصی به پیش ببرند و مانع از باز شدن به یک باره فضای سیاسی چین شوند.

از سوی دیگر در فضای اقتصادی و خصوصا تبادلات بین المللی این کشور به نوعی با مدلی از لیبرالیسم نیز برخورد می‌کنیم که نشان از تقاطع ایدئولوژی‌های مختلف در چین دارد.

شی در سخنان خود تصریح کرد : «هر یک از ما در حزب بایستی بیش از پیش برای تقویت و تثبیت رهبری حزب و نظام سوسیالیستی تلاش کند و قاطعانه در برابر اظهارات و اعمالی که رهبری را تضعیف، تحریف یا نفی می‌کنند، بایستد».

وی همچنین با دعوت از همه برای کار و تلاش بیشتر برای پیشرفت سوسیالیسم چینی تاکید کرد که چین چشم اندازی خوب ولی با چالش‌ها و مشکلات فراوانی در پیش رو دارد.

رئیس‌جمهوری چین همچنین وعده‌هایی برای بهبود وضعیت سیاست خارجی و دیپلماسی، حمایت از شرکت های تجاری خارجی و توسعه ارتش داد.

تحلیل‌گران معتقدند که شی جین پینگ به دنبال تمدید دوره دبیر کلی خود و ماندن در راس قدرت بیش از حد معین که تا سال ۲۰۲۲ است.

کار به همین جا ختم نمی‌شود و علاوه بر این، انتظار می‌رود که نمایندگان حزب کمونیست میراث ایدئولوژیک شی جین پینگ  را نیز در اساسنامه حزب بگنجانند. «جیانگ زمین» و «هو جین‌تائو» روسای جمهوری سابق چین نیز پیش‌تر اصلاحات مد نظر خود را در اساسنامه ثبت کرده بودند، اما نام‌شان مستقیما آورده نشده بود.

ورود نام وی به اساسنامه حزب کمونیست چین، ارزشی تاریخی نیز خواهد داشت، زیرا پیش از او، تنها دو چهره در این مرتبه قرار داشته‌اند: «مائو تسه‌تونگ»، بنیانگذار چین کمونیست و «دنگ شیائوپینگ»، معمار اصلاحات اقتصادی در چین.

حتی در چنین صورتی باز هم قدرت شی با دایره نفوذ و مقام «مائو» که نامش در قانون اساسی ثبت شده، فاصله زیادی خواهد داشت. 

برخی تحلیلگران حتی پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده‌اند که گام بعدی شی جین‌پینگ تلاش برای گنجاندن فلسفه سیاسی‌اش در قانون اساسی چین خواهد بود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»