دیدبان
وزیر خارجه آمریکا:

بحران قطر به زودی حل نمی‌شود

بحران قطر به زودی حل نمی‌شود

 به گزارش دیدبان به نقل از بلومبرگ، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه با اشاره به این‌که انتظار ندارد به زودی مناقشه عربستان و سه کشور دیگر با قطر به‌زودی حل شود، گفته است، رهبری چهار کشور عربی تمایلی به تعامل در این زمینه ندارند.

تیلرسون گفته است: «انتظار حل و فصل (این مناقشه) در آینده نزدیک را ندارم.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «به نظر می رسد یک طرف این (مناقشه) اصلا تمایلی برای تعامل و مذاکره در این خصوص ندارد. این برعهده رهبری چهار کشور عربی است که تصمیم بگیرند چه زمانی می خواهند با قطر مذاکره کنند، چرا که قطر موضع اش را در این زمینه خیلی روشن اعلام کرده است، این کشور آماده مذاکره است.»

وی در ادامه گفت: «نقش ما این است که مطمئن شویم کانال‌های ارتباطی بین این کشورها برای ارسال پیام باز است و مواضع خیلی روشن و واضح به دو طرف منتقل شود.»

تیلرسون اضافه کرد: «ما آماده‌ایم تا برای نزدیک کردن دو طرف نقشی ایفا کنیم، اما الان اتخاذ تصمیم در این زمینه برعهده رهبری آن کشورها است.»

رکس تیلرسون قرار است امروز- جمعه- به منطقه خلیج‌فارس سفر کند. وی ابتدا به عربستان می‌رود و سپس از قطر دیدار می‌کند و بعداز آن به پاکستان و هند سفر خواهد کرد.

عربستان سعودی، بحرین، امارات عربی متحده و مصر، ماه ژوئیه با متهم کردن قطر به حمایت و تامین مالی تروریسم، مناسبات دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده و راه‌های هوایی، دریایی و زمینی به این کشور را بستند.

این کشورها شرط هایی را برای ازسرگیری روابط با قطر اعلام کردند که از جمله آنها قطع رابطه با ایران است.

این در حالی است که «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر، روز چهارشنبه خواستار رفع محاصره این کشور از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر شد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه قطر گفته است که این چهار کشور عرب به فکر تغییر رژیم قطر هستند.

عربستان و امارات تلاش برای تغییر رژیم قطر را رد کرده‌اند.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»