دیدبان
در نشست افتتاحیه کنگره حزب کمونیست چین مطرح شد؛

وعده «شی» برای تجدیدنظر در ساختار حزب کمونیست و اذعان به چالش‌های اقتصادی

وعده «شی» برای تجدیدنظر در ساختار حزب کمونیست و اذعان به چالش‌های اقتصادی

به گزارش دیدبان به نقل ازآسوشیتدپرس، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، امروز –چهارشنبه- زمانی که در مراسم آغازین کنگره حزب صحبت می‌کرد، خواستار تجدید ساختار حزب کمونیست شد تا این حزب بتواند نقش مهمی در جامعه و توسعه اقتصادی ایفا کند و با چالش‌های «سخت» روبه‌رو شود.

 شی جی پینگ در سخنرانی در جمع عظیمی در نزدیکی میدان «تیان‌انمن»، چشم‌انداز خود از حزب حاکم به عنوان حزبی پیشگام را ارائه داد.

او در طول سخنرانی خود به یک خط ملی‌گرایانه اشاره کرد و خواستار آن شد که  این حزب نه تنها از حاکمیت چین بلکه از احیای فرهنگ چینی در تقابل  با ایدئولوژی «غلط» دفاع کند و اینکه «چین در اولویت» است.

شی ادامه داد: «بازسازی بزرگ ملت چین پیاده‌روی در یک پارک نیست. کل حزب باید خود را برای تلاش‌های سخت‌ترآماده کند. برای رسیدن به رویاهای بزرگ باید یک مبارزه بزرگ داشته باشیم».

وی افزود که حزب باید برای خطرات بزرگی آماده شود و بر «مقاومت عمده» غلبه کند.

شی که قدرت بی‌چون و چرا را در چین دراختیار دارد،  انتظار می‌رود یک دوره پنج ساله دیگر نیز به عنوان رهبر حزب در این کنگره حضور یابد. تحلیلگران می‌گویند که او قدرت خود را با کنار گذاشتن رقبای خود در دیگر گروه‌های داخلی، از جمله روسای پیشین چین «هو جینتائو» و «جیانگ زمین» رهبر پیشین، تحکیم بخشیده است.

جلسات حزب کمونیست عمدتا در پشت درهای بسته و با اقدام‌های امنیتی فوق العاده، مانند محدودیت فروش چاقو و نظارت بیشتر بر مخالفان همراه است. در این کنگره،  بازیگران کلیدی و قدرتمند در نقش‌های جدید ظاهر می‌شوند و فرصتی برای شی است که عملا چشم انداز سیاسی و اقتصادی خود را در پنج سال آینده گسترش دهد.

شی، در سخنرانی سه و نیمه ساعته خود، چشم‌انداز کشور خود را به صورت واضح، اعلام کرد اما دراعترافی کم‌سابقه، این موضوع که چین با چالش‌های شدید اقتصادی روبه‌رو است را نیز تصدیق کرد.

از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، دیگر رهبران چینی به طور مرتب هشدار داده‌اند که رشد اقتصادی چین با فشار تقلیل یافته به دلیل تقاضای ضعیف جهانی درصنایع صادراتی که دومین اقتصاد جهان را تهدید می‌کند، مواجه است. اما اظهارات غیر معمول شی در یک سخنرانی مهم به معنای اعتماد بیشتر به حزب و بینش بلند مدت بود.

در میان مسائل عمده‌ای که شی در مورد آنها صحبت کرد، شکاف درآمد و مشکلات در اشتغال، آموزش، مراقبت‌های پزشکی و دیگر حوزه ها قرار داشت.

شی از تلاش‌های چین در دریای جنوبی چین و طرح ابتکاری سیاست خارجی خود، پروژه سرمایه‌گذاری زیربنایی «یک جاده، یک کمربند» برای بهبود ارتباط بین چین، اروپا و آفریقا، قدردانی کرد.

او همچنین از کنترل شدید حزب در خصوص امنیت داخلی ستایش کرد و گفت که ثبات اجتماعی حفظ و امنیت ملی تقویت شده است.

شی  متعهد شد که همچنان با  فساد در حزب مبارزه کند و گفت که  حزب به تطهیر، بهبود و اصلاح خود ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، ناظران به تماشا نشسته‌اند تا ببیند آیا شی ، ۶۴ ساله جانشینی برای خود تعیین خواهد کرد یا خیر . در حالی که ریاست‌جمهوری کشور به دو دوره پنج ساله محدود می‌شود، قدرت رهبری حزب تنها با سنت محدود می شود.

شی همچنین اعضای حزب را به مقاومت در برابر «لذت طلبی، بی تحرکی، تنبلی ودوری از مشکلات» تشویق کرد.

وی با ترسیم خط مشی حاکمیتی گفت که حزب باید « با تمام تلاش ها برای تقسیم چین» یا «تضعیف روابط قومی» مقابله کند.

چین برای دستیابی به یک جامعه «به مراتب ثروتمند» تا سال ۲۰۲۱- صدمین سالگرد تاسیس حزب - و قدرت و ثروت ملی تا سال ۲۰۴۹ - سالگرد تاسیس دولت کمونیست - به رشد اقتصادی وخروج میلیون‌ها نفر از فقر ادامه می‌دهد. این کشور همچنین به سرعت در حال گسترش قدرت نظامی و سیاسی خود، از جمله در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است.

شی در برنامه‌های اقتصادی خود تأیید کرد که خواستار توسعه شرکت‌های دولتی است که بر صنایعی از جمله امور مالی، انرژی و مخابرات حاکم است و همچنین نقش تعیین‌کننده‌ای در تخصیص منابع به بازار دارد.

این حزب برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که «نقش تعیین‌کننده‌ای را به منابع  بازار می‌دهد»؛ گامی که گروه‌های تجاری از آن به عنوان تعهد به بازارهای آزاد استقبال کردند. اما در همان اعلامیه همچنین آمده است که حزب نقش مهمی در مدیریت صنعت دولتی بازی می‌کند که می‌تواند تاثیر نیروهای رقابتی را خنثی کند.

شی  وعده رسمی را تایید کرد تا صنعت بانکی را به سمت بازار تثبیت کند و صنایع فولاد و زغال سنگ دولتی را از بین ببرد.

در پایان این کنگره، کمیته مرکزی چین با ۲۵۰ عضو تعیین می‌شود و آنها نیز دفتر سیاسی با ۲۵ عضو را تعیین کرده و در نهایت دفتر سیاسی، کمیته دائمی با هفت عضو را مشخص می‌کند.

این در حالی است که انتظار می‌رود رئیس جمهوری فعلی که از سال میلادی ۲۰۱۲ قدرت را به دست دارد، رهبر حزب باقی بماند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»