دیدبان
امیر قطر:

آماده مذاکره برای حل دیپلماتیک بحران خلیج‌فارس هستیم

آماده مذاکره برای حل دیپلماتیک بحران خلیج‌فارس هستیم

به گزارش دیدبان به نقل از رویترز، شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر که در ادامه سفر خود به جنوب شرق آسیا به اندونزی رفته است، امروز –چهارشنبه- اعلام کرد که آماده است برای حل بحران دیپلماتیک خلیج‌فارس با دیگر کشورهای عربی وارد مذاکره شود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در پنجم ژوئن سال جاری میلادی روابط دیپلماتیک و تجاری خود با قطر را با اعلام این امر که دوحه از تروریسم حمایت مالی انجام داده و در مقابل دیگر رقبای منطقه‌ای به ایران نزدیک شده است، متوقف کردند.

امیر قطر در سفر به اندونزی با «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از این دیدار و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «آماده مذاکره هستیم و همان‌گونه که قبلا گفته‌ایم، این وضعیت هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.»

تمیم بن حمد خاطرنشان کرد که ما همه برادر هستیم و از وضعیت فعلی رنج می‌بریم.

پیش از این نیز «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر، در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» گفته بود: «می‌بینیم که حکومت سعودی از تغییر نظام (دوحه) سخن می‌گوید. ما می‌بینیم که چگونه مقام‌های سعودی مردم را به انقلاب و شورش علیه حکومت‌های‌شان تشویق می‌کنند. از این‌رو، سخن درباره تغییر نظام است.»

وزیر خارجه قطر خاطرنشان کرد که نیات کشورهای تحریم‌کننده قطر مبارزه علیه تروریسم را هدف نگرفته است بلکه هدف «ابراز بی‌احترامی و ارعاب است».

وی افزود، ایالات متحده آمریکا و امیر کویت برای آرام کردن اوضاع، کاستن از شدت تنش و دور کردن ائتلاف چهارگانه علیه قطر از هرگونه تهدید نظامی تلاش می‌کنند.

آل‌ثانی تأکید کرد، تحریم‌ها علیه قطر به پایگاه آمریکایی «العدید» و به جنگ علیه تروریسم لطمه وارد کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر خاطرنشان کرد که حدود ۹۰ درصد از صادرات غذایی و دارویی به این کشور از طریق مرزهای زمینی انجام می‌شود که بخشی از آنها به پایگاه العدید ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد، هواپیماهای قطری که پشتیبانی استراتژیک انجام می‌دهند، به‌دلیل بسته‌شدن حریم هوایی فقط از یک گذرگاه هوایی که به ایران ختم می‌شود، استفاده می‌کنند.

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر از پنجم ژوئن روابط اقتصادی و سیاسی خود با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و فهرست شروط سیزده‌گانه‌ای را برای ازسرگیری این روابط پیشنهاد داده‌اند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»