دیدبان

عملیات کرکوک و عقب راندن پیشمرگه‌های کُرد از مناطق اشغالی

عملیات کرکوک و عقب راندن پیشمرگه‌های کُرد از مناطق اشغالی

به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ نیروهای مسلح عراق از شب گذشته عملیات واقعی خود در کرکوک را شروع کردند تا این لحظه بدون درگیری یا درگیری های پراکنده موفق شدند اماکن مهمی از مناطق تحت اشغال شبه نظامیان وابسته بارزانی در این منطقه را پاکسازی کنند. اماکن صنعتی شاید مهمترین محلاتی باشد که گفته می‌شود در طول ساعت‌های گذشته با عقب نشینی و درگیری‌های محدود شبه‌نظامیان بارزانی به کنترل نیروهای دولتی در آمده است.

هدف اصلی و نهایی از این عملیات کنترل  چاه های نفت در کرکوک است، چاه هایی که بارزانی در طول سال های گذشته با اشغال آن و فروش در بازارهای منطقه ای و بین المللی های به بهای ناچیز موفق ثروت افسانه اندوخته و این روزها می‌خواهد با پشتیبانی همان پول در عراق فتنه انگیزی کند.

منابع مطلع در عراق می‌گویند این هدف همان پاکسازی مناطق نفتی و بازگرداندن آن به دامان دولت مرکزی است و تا ساعت های آینده محقق خواهد شد، این استراتژی به هیچ عنوان بازگشت پذیر نیست. در همین حال گفته می شود که مسئولان شبه‌نظامی کُرد در اربیل با مسئولان آمریکایی جلسه برگزار کرده تا وضعیت بحرانی را که خود عامل بوجود آورنده آن با دولت مرکزی بودند، بررسی کنند.به هر حال به نظر می‌رسد در این مرحله اراده دولت مرکزی بر اراده شورشیان شمال عراق چربیده باشد.

توصیه می شود ایل بارزانی به جای ساز جدایی و فتنه انگیزی بهتر است به زندگی عادی خود ادامه دهند و نکته مهم و اصلی آنکه ملا مسعود به جای آنکه هزاران خون بریزد تا بر اریکه قدرت بماند، اندکی شهامت و جسارت داشته باشد و بر اساس قانونی که خود پای آن را امضا کرده است قدرت را به دیگران واگذار کرده تا خون از دماغ کسی نریزد و جایی ویران نشود. چرا که بغداد و تهران و آنکارا به هیچ عنوان به او اجازه نخواهند داد که بیشتر از این فتنه انگیزی کند.
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»