دیدبان
به همت پایگاه دیدبان:

`شعبده هالیوود`: اولین شکایت حقوقی از ایران هراسی غرب

`شعبده هالیوود`: اولین شکایت حقوقی از ایران هراسی غرب


بازتاب شعبده هالیوود در شبکه صدای آمریکا


بازتات شعبده هالیوود در راشاتودی 

اولین شکایت رسمی ایران از ایران هراسی هالیوود با حضور وکیل فرانسوی

ایزابل کوتان پیر یک وکیل ضد صهیونیستی است که از طریق رایزنی با مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه مسئله صدور ویزایش با سرعت پیش رفت تا جهت حضور در همایش و تقبل پرونده اولین شکایت رسمی از "ایران هراسی هالیوود " مانعی نباشد. پس از تهیه بلیط رفت و برگشت او از فرانسه به تهران، وی یکشنبه مورخ 20 اسفندماه به تهران رسید تا برای همایش فردا آمادگی لازم را داشته باشد.

در این مدت ضمن جلسات فشرده با کارشناسان حقوقی و رسانه ایرانی، مستندات اولیه پرونده به وی ارائه شد.

روز دوشنبه 21 اسفندماه اولین سخنران همایش شعبده هالیوود، خانم کوتان پیر بود. او در بخشی از سخنان خود با بیان این مطلب که "من برای مبارزه با بی عدالتی تلاش می کنم و برای آزادی می جنگم" افزود: صهیونیست ها بر رهبران سیاسی کشورم تسلط پیدا کرده اند، در کشور من سانسور شدیدی وجود دارد و هر چیزی که در برابر منافع صهیونیسم باشد محکوم به حذف است.


ایزابل کوتان پیر در مورد کسانیکه وکالت آنها را بر عهده داشته گفت: روژه گارودی روح بزرگی داشت و در آخرین اثر خود (پنجاه و ششمین اثر) بیشترین دشمنی را از طرف صهیونیسم بر انگیخت. فرد دیگری که از او دفاع می کنم کارلوس است که بخاطر حمایت از فلسطینی ها در زندان های فرانسه به سر می برد.

او با اشاره به اینکه علت اینکه هم اکنون در ایران است دفاع در برابر فیلم هایی است که توسط آمریکا علیه ایران ساخته می شود، افزود پیامی که همسر اوباما منتشر کرد نشان دهنده سیاسی بودن فیلم آرگو است و من در کنار مردم ایران هستم تا افکار مردم جهان را نسبت به دروغ پردازی های علیه ایران آگاه سازم.


ساخت و پخش مستند تحلیلی ایران در هالیوود (2009-2012)

هالیوود و غرب پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هجمه وسیع رسانه ای و تبلیغاتی با تولید فیلمهای سینمایی متعددی موضع خود را در قبال انقلاب اسلامی 1979 در ایران نشان دادند. این تولیدات سینمایی که شاید "پیشگویی های نستراداموس" اولین آنها باشد در سالهای بعد با انسجام مضمونی خاصی دنبال شد. سیاه نمایی از وضعیت اجتماعی ایران، تحقیر بن مایه های فرهنگی، تحریف واقعیت های تاریخی و تحولات سیاسی و معرفی ایران به عنوان یک خطر برای جامعه جهانی از جمله اهداف هالیوود در این زمینه بود که با ساخت فیلمهای سینمایی چون الکساندر، خانه ای از شن ومه، برخورد، پرسپولیس،300 و سنگسار ثریا در سالهای بعد جامه عمل پوشید. روند تولیدات ضد ایرانی در هالیوود با انسجام خاص و به طور هماهنگ و سلسله وار پیگیری می شود که به برخی از این تولیدات در زیر اشاره می شود:

کشتی گیر 2009

در این فیلم یک کشتی گیر حادثه دیده طی یک بازتولد روحی از طریق آشنایی با دختری رقاصه، دوباره به صحنه کشتی برمی گردد و برای پایان رساندن دوره تکاملش با یک کشتی گیر وحشی و بی رحم ایرانی به نام "آیت الله" کشتی می گیرد. در میدان مبارزه کشتی گیر آمریکایی با شکست دادن آیت الله که لباس او منقش به پرچم جمهوری اسلامی ایران است، او را به بیرون از رینگ پرتاب می کند و پرچم ایران را نیز که در فیلم به عنوان سمبل و نمادین از جامعه ایرانی است مورد هتک حرمت قرار می دهد. این فیلم برای بازی دو بازیگر اصلی اش نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن شد و در جشنواره فیلم بفتای انگلیس جایزه نقش اول مرد را دریافت کرد.

ترانسفورمرز 3 -2011

در این فیلم که در ژانر تخیلی می باشد، سم (Sam) و دوستانش به مبارزه با آشوبگران می پردازند. در سکانسی ازاین فیلم ابرسربازهای آمریکایی برای از بین بردن تسلیحات هسته ای ایران که خطری برای جامعه جهانی معرفی می شوند، در پوشش مقامات ایرانی گارد حفاظت سپاه پاسداران را از مسیر برمی دارند و تاسیسات اتمی ایران را از بین می برند. در این سکانس به شکل توهین آمیزی پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران روی خودرو ها به طور برعکس نصب شده اند.

غیر قابل تصور 2010

در این فیلم، استیون یانکر که از نیروهای دلتا فورس ایالات متحده و متخصص خنثی سازی بمب های هسته ای برای انجام ماموریت به عراق می رود. او پس از اعزام به عراق مسلمان شده و نام خود را به یوسف عطا محمد تغییر می دهد. یوسف یا همان استیون به زبانهای عربی و فارسی مسلط است و با بیست میلیون دلاری که تهران در اختیارش قرار داده است مواد هسته ای اولیه ساخت بمب را از روسیه خارج کند تا به ایران بیاورد اما در میانه راه تصمیم می گیرد که خود هدف نهایی را عملی سازد. یوسف بمب ها را به آمریکا می برد. در سه شهر بمب گذاری می کند و با تهدید نیروهای امنیتی اعلام می کند در صورت عدم برآورده شدن خواسته هایش بمب ها را منفجر خواهد کرد. در این بین تهران هم از ترس دولت آمریکا و واهمه مورد حمله قرار گرفتن نیروهای امنیتی آمریکا را از تصمیم یوسف مطلع می کند و درنهایت بمب ها منفجر می شوند.

بین المللی 2009

شبکه فسادمالی بانک چند ملیتی ibbc محور اصلی داستان این فیلم است. یکی از اعضای پلیس اینتر پل با سماجت مسئله فساد مالی را دنبال می کند. در نهایت آشکار می شود که بانک با جابجایی چند باره پولهای ایران زمینه را برای خرید موشک ها برای ایران و سوریه فراهم می کند. طبق داستان فیلم ایران این موشک ها را از طریق یک رابط ترک و با همکاری بانک ibbc برای حمله به اسراییل خریداری می کند.

عبور 2009 آمریکا

داستان این فیلم، قصه مهاجران کشورهای مختلف است که سعی دارند تابعیت آمریکایی بگیرند. در این فیلم حمید پلیس بخش مهاجرت است و پدر و برادرش فرید منتظر گرین کارت آمریکا هستند. رابطه زهرا خواهر خانواده با همکارش برای برادرانش غیر عادی است. زهرا در آمریکا به دنیا آمده و برادرانش نمی توانند رابطه او را با همکارش بپذیرند. در سکانسی از این فیلم زهرا در گفتگو با همکار برادرش ایران را جایی نابسامان و لعنت شده معرفی می کند و توضیح می دهد پدرش که ضد سلطنت شاه فعالیت می کرده، بعد از انقلاب توسط دوستانش در بازار انگ ضد {امام} خمینی بودن خورده است و مجبور به مهاجرت شده است. زهرا به طور وحشیانه ای به خاطر رابطه با همکارش توسط برادرانش به قتل می رسد. در این فیلم فرهنگ ایرانی در رقابت با سایر فرهنگ ها تحقیر شده و ایرانی ها برخلاف سایر ملیتها ، علیرغم داشتن مکنت مالی ، افرادی پریشان، عصبی و ناسازگار نشان داده شده اند و فرهنگ و هویت بومی دشمن اصلی ایرانیان و جامعه جهانی معرفی شده است.

پیکره ای از دروغ 2008

این فیلم برای موجه نشان دادن حضور آمریکا در خاورمیانه ساخته شده است. قهرمان اصلی داستان یک سرباز آمریکایی است که متوجه می شود پرستار او ایرانی است. عایشه (گلشیفته قراهانی) مدام سعی می کند ایرانی بودن خود را انکار کند و ابراز می کند که پدرش ایرانی است و او در اردن زندگی می کند. عایشه که نماد مردم و سرزمین ایران است از پدرش خاطره خوبی ندارد و به مردی آمریکایی علاقه مند شده است.

سی دقیقه پس از نیمه شب2012

کاترین بیگلو که پیش از این به خاطر ساختن فیلم گنجه رنج که جنگ عراق را به یک حماسه تبدیل می کند، جایزه بهترین فیلم اسکار را دریافت کرده بود، این بار با یک نمایش سینمایی و روایتی حماسی از عملیات جستجو و کشتن بن لادن در سال 2012 به اسکار می رود. در بخشی از این فیلم که آمریکاییها در حال شکنجه نیروهای القاعده هستند، آنها اعتراف می کنند که در دهه 90 و پیش از یازده سپتامبر، القاعده دیدارهای خود را در ایران انجام می داده و زمینه را برای حمله به برج های دوقلو فراهم کرده است.

آرگو 2012

این فیلم با دست مایه قرار دادن تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان در سال 58 تصویری مخدوش از ایران در اختیار جامعه جهانی قرار می دهد تا جدیدترین محصول در حلقه تولیدات ضد ایرانی هالیوود باشد. بن افلک به خاطر این فیلم جایزه بهترین فیلم از جشنواره اسکار را دریافت کرد. علاوه بر همه تولیدات فوق، فیلمهای دیگری همچون ترمز (محصول 2012 آمریکا) که ایرانیان را مسبب ترور رییس جمهور آمریکا می داند، گلهای شیطان (محصول 2010) که عشق دختر ایرانی به نام آناهیتا و پسر اروپایی را قربانی شرایط اجتماعی ایران نشان می دهد و روسری طلایی 2010 با هدف تخطئه حجاب و فیلمهای دیگری چون کمدی زامبیهای کشتار جمعی (محصول 2009) طی سالهای اخیر ساخته شده اند. در سالهای اخیر هالیوود و غرب با استفاده از فیلمسازان ایرانی سعی داشته است تا ملموس تر و محسوس تر از گذشته در رابطه با ایران فیلم بسازد که نتیجه آن فیلمهای بلندی چون "شرایط"، "زنان بدون مردان" و "من نسرین هستم" بوده است. شرایط که توسط مریم کشاورز فیلمساز ایرانی ساخته شده است، تمایلات همجنس خواهانه و همچنین ازدواج اجباری در ایران را امری متداول و مرسوم نشان می دهد. در فیلم زنان بدون مردان محصول 2009 که در آلمان و اتریش ساخته شده و شیرین نشاط آن را کارگردانی کرده است تحولات سیاسی اجتماعی ایران در دهه سی نشان داده شده است. در این فیلم زنان در بند تصمیم گیری های مردان نشان داده شده اند. در آخرین ساخته فارسی سینمای انگلیس "من نسرین هستم" محصول 2012 مسائل بلوغ دختران در ایران دست مایه قرار گرفته است. این فیلم را هم فیلمساز جوان تینا غروی ساخته است .

... و هنوز این رویکرد ایران هراسی ادامه دارد.

حضور و سخنرانی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود این گونه مراسم ها را محور وفاق هنرمندان برشمرد و افزود: هر ایرانی در هر کجای دنیا زمانیکه از ایران چهره غیر واقعی ارائه شود واکنش نشان می دهد و از فرهنگ و تمدن خود دفاع می کند.

او با اشاره به این مطلب که هالیوود تنها ایران هراسی را دنبال نمی کند و اسلام هراسی را نیز در دستور کار دارد، فیلم آرگو را نیز شاهد این مطلب دانست.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اشاره ای نیز به کنفرانس هالیوودیسم داشت که هر ساله برگزار می گردد و در آن افرادی از سراسر دنیا حضور پیدا می کنند که در جریان ریز امور هستند.دکتر حسینی با اشاره به عنوانی که برای این همایش انتخاب شده گفت: اگر در عصر فرعون، ساحره ها با تبدیل کردن ریسمان به مار و اژدها مردم را مفتون و مرعوب می کردند، در عصر حاضر از سینما و هنر برای مفتون کردن و فریب دادن انسان ها استفاده می شود. امروز هر کس در برابر قدرتهای بزرگ قرار بگیرد از ابزار هنر برای مبارزه با او استفاده خواهند کرد و چه کشوری مستقلتر از ایران اسلامی تا فیلم هایی علیه آن بسازند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سینما که فرمودند: "در برخی زمینه ها همچون دفاع مقدس، فلسطین و بیداری اسلامی باید بیشتر از قبل تلاش کنیم"، اضافه کرد: البته نباید تلاش ما انفعالی باشد، بلکه باید روی نقاط ضعف آنها که جنایات در عراق، افغانستان و فلسطین است کار کنیم.

دکتر حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عصبانیت غرب از این است که ایران اسلامی را پذیرفته اند اما از اینکه پیام ما به اقصی نقاط جهان سرایت کرده و آنها را نیز آگاه کرده می ترسند.

وی گفت: نباید به آمریکا فرصت دهیم تا از حادثه ای که بیانگر عجز و استیصال آمریکا و باعث فروریختن ابهت آنها در جهان شده است را به عنوان نقطه قوت و افتخار خود استفاده کنند و ایرانیان با صلابت و مقتدر را انسانهایی خشن، بی رحم و بی منطق ترسیم کند، این شعبده هالیوود است که حقیقت را وارونه نشان می دهد. همانطور که موسی با انداختن عصای خود سحرها را باطل کرد و ساحران را با نشان دادن حقیقت متحول ساخت، ما هم می توانیم جهانیان را با نشان دادن حقیقت متحول سازیم. او با اشاره به اینکه وقتی جایزه صلح نوبل را به اوباما می دهند، دادن اسکار به فیلم ضد ایرانی جای تعجب ندارد، افزود: هرچند به فیلم های ضد صهیونیستی مانند شکارچی شنبه، سی و سه روز و فرشتگان قصاب و ... امکان ظهور داده نمی شود، به هر شکل ما باید از سینما برای نشان دادن عقاید خود استفاده کنیم.


رونمایی از مستند 6 زبانه اینترنتی پنجه عقاب

پنجه عقاب اسم عملیاتی بود که با هماهنگی مستقیم کاخ سفید برای آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران ساماندهی شد. این حمله به شکست مفتضحانه ای انجامید و طوفان شن در طبس تمام رشته های رئیس جمهور آمریکا را پنبه کرد.

همین شکست تاریخی که نهایتا به تغییر رییس جمهور آمریکا پس از پایان دور اول ریاست جمهوریش انجامید باعث شد پایگاه جریان شناسی دیدبان اقدام به تهیه مستندی به همین نام در نقد فیلم آرگو کند.

هدف از تهیه مستند این بود که نشان دهد رویکرد ایران هراسی هالیوود گرچه با نیت تهاجمی صورت می گیرد اما نتیجه ای جز شکست ندارد و کسانی که به صورت مستقیم با ایران و ایرانی در ارتباط باشند، حقیقت را در می یابند و این نظام تبلیغاتی غیر واقعی هالیوود است که رنگ خواهد باخت. این مستند که در 21 دقیقه آماده شده است به زبان های زیر ترجمه، دوبله و بازتدوین شده است:

انگلیسی

عربی

ترکی استانبولی

عبری

چینی

اسپانیولی

مستند تحلیلی پنجه عقاب پس از کسب رتبه اول جشنواره گلدن گلوب توسط فیلم آرگو (حدود دو ماه پیش از برگزاری جشنواره اسکار) ساخته شد و در همان زمان مورد استقبال گسترده خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی واقع شد به نحوی که بیش از هزار وب سایت اقدام به بازنشر این مستند کردند.

احمد باطبی فعال ضد انقلاب اسلامی که در آمریکا ساکن است نیز در سایت یوتیوب اقدام به انتشار این مستند کرد و آن را اقدام کوبنده ایران قلمداد نمود.

انتخاب هوشمندانه بستر اینترنت برای انتشار این مستند به دلایل مختلفی بود از جمله:

همانگونه که جایزه اسکار یک جایزه جهانی و فراملی است باید سطح پاسخگویی به این اقدام نیز گسترده و همه گیر باشد.

بیش از دو میلیارد نفر از اینترنت استفاده می کنند که یک ظرفیت استثنایی است و حتی بیش از سینما می تواند تأثیرگذار باشد.

تا زمان انتشار مستند پنجه عقاب در بستر اینترنت هیچ اقدامی له جمهوری اسلامی در مورد فیلم آرگو شکل نگرفته بود و متأسفانه فضای رسانه ای در این مورد بسیار منفی بوده است. این در حالی است که فضای اینترنت را رسانه استراتژیک در ارتباط با عموم می دانند.

رونمایی از نرم افزار نقد آرگو نرم افزار نقد آرگو که از طرف پایگاه جریان شناسی دیدبان و موسسه نرم افزاری آرمان به صورت مشترک تولید شده است اولین محصولی است که در نقد رویکرد ایران هراسی هالیوود تولید شده است. بخش های مختلف این نرم افزار عبارت است از:

از نگاه رهبر انقلاب اسلامی:

اهمیت رسانه سینما

سینمای هویت سوز هالیوود

اسلامی کردن سینما

نیت را خدایی کردن

بخش نقد تصویری:

ایران هراسی در سینمای غرب

پخش فیلم سینمایی آرگو

مستند پنجه عقاب به دو زبان عربی و انگلیسی

انقلاب در خیابان روزولت

تحلیل و نقد برنامه راز

تحلیل و نقد دانشکده صدا و سیما




جریان شناسی ایران هراسی هالیوود با حضور نادر طالب زاده

نادر طالب زاده در ابتدای سخنان خود گفت: امسال سه فیلم مهم سیاسی داشتیم که یکی از آنها آرگو بود. فیلم مهم دیگری که وجود دارد فیلم "سی دقیقه بعد از نیمه شب" ساخته کاترین بیگلوست که دروغ پردازی آن از آرگو هم بزرگتر است. این فیلم دروغ بزرگی به نام ماجرای دستگیری بن لادن را توجیه میکند. این فیلم میخواهد بر 10 سال جنگ و توجیه برای جنگ و همچنین دستگیری مضحک اسامه بن لادن سرپوش بگذارد...


وی ادامه داد: فیلم سوم فیلم "لینکلن" است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با برگزارکنندگان جشنواره عمار به آن اشاره کردند. البته نمیدانم چرا متاسفانه صحبتهای ایشان درباره این فیلم و نظراتشان درباره سینمای متعهد و بخشی از صحبتهای ایشان رسانهای نشد و این جای تعجب دارد.

وی ابراز داشت: سینمای ایران بیست سال است که جهانی شده و من امیدوارم ایران بتواند در افشا کردن موضوعاتی مثل بن لادن و 11 سپتامبر گام بردارد و این امیدواری با وجود استعدادهای جوانی که امروز مشاهده میشود دور از انتظار نیست. امیدوارم سینمای ما در آینده با ورود استعدادهای جوان و مومن به این رویکردهای سیاسی پاسخ دهد.

طالب زاده همچنین گفت: اینکه از داخل کاخ سفید جایزه بهترین فیلم اسکار را اعلام نمایند اتفاقی بی نظیر است و سوگیری این جشنواره را نشان میدهد. اخیرا هم متوجه شدم که یک تهیه کننده صهیونیستی طراحی و میزانسن کاخ سفید را برای میشل اوباما در شب اسکار بر عهده داشته است.

وی درباره آرگو گفت: این فیلم از 300 هم مهمتر است. ولی خوشبختانه میبینم که مانند زمانی که 300 ساخته شد آن فیلم و حواشیاش مورد توجه جوانان قرار گرفت امروز هم فضا و حساسیتی مثل آن زمان ایجاد شده است.

نادر طالب زاده در ادامه ضمن ارتباط تصویری با چند چهره آمریکایی توانست نظرات آنها را جویا شود و نکات جالبی را از زبان آنها بیان کند.


مصاحبه با 5 تن از اساتید دانشگاه های آمریکا و هنرمندان هالیوودی

در ادامه طالب زاده بخش هایی از مصاحبه با برخی فعالان امریکایی که از طریق چت تصویری انجام شده بود را برای حضار پخش و ترجمه کرد.

مایکل جونز: رژیم آمریکا پشت آرگو ایستاده است/گزینه نظامی و تحریم اقتصادی مقابل ایران شکست خورده

مایکل جونز از نویسندگان کاتولیک و فعال آمریکایی که میهمان همایش هالیوودیسم جشنواره سی و یکم فجر نیز بود، ابراز داشت: اینکه میشل اوباما به این فیلم جایزه میدهد، نکته مهمی است و این یعنی رژیم امریکا پشت این فیلم است. هدف اصلی این فیلم ترساندن مردم امریکا از ایران است.


وی افزود: جو کلی در امریکا این است که مردم از جنگ خستهاند و تمایل دارند که سربازانشان برگردند. هدف این فیلم دادن یک انرژی به مردم آمریکاست. البته فیلم زمانی درآمده که گزینههایی مثل گزینه نظامی و تحریم اقتصادی شکست خورده و سیاستمداران امریکا به دنبال مطرح کردن بحث ایران از طریق دیگری هستند.

دکتر کوین برت نیز گفت: این فیلم یک فیلم تبلیغاتی و پروپاگانداست و این اولین باری نیست که بن افلک در خدمت سیاستهای امریکاست. وی قبلا هم در فیلم پرل هابر بازی کرده و آن فیلم نیز در خدمت سیاستهای امریکا و درست هشت ماه قبل از حادثه 11 سپتامبر به نمایش در آمده است.

این استاد دانشگاه که به تازگی مسلمان هم شده افزود: بن افلک آرگو همان بن افلک پرل هاربر است. معلوم نیست بودجه 200 میلیون دلاری فیلم پرل هاربر از کجا آمده و این در حالی است که شاید بتوان گفت این فیلم بدترین فیلم در زمان خود بود.

وی با اشاره به فیلم آرگو بیان داشت: در این فیلم چنین نشان داده میشود که ایرانیها وحشی و خشناند و آمریکاییها آدم های خوب و منجیاند. طالب زاده نیز در ادامه با توجه به مطالب مطرح شده توسط این فعالان فرهنگی آمریکا گفت: حرفهای ما در اینجا تبلیغاتی نیست و دیدید که شهروندان و فعالان فرهنگی و رسانهای آمریکا چه مطالبی را مطرح کردند. امروز این افراد در لشگر ما هستند و میبینید که وضع را چگونه تبیین میکنند.

وی افزود : در همایش هالیوودیسم این افراد با خوشحالی و رضایت به ایران آمدند و من امیدوارم که ظرفیت جذب و استفاده از این افراد در ایران بیشتر از حالت فعلی فعال شود.


تنظیم نامه به کمیساریای عالی حقوق بشر در اعتراض به رویکرد ایران هراسی هالیوود

در این همایش نامهای خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر واقع در ژنو به امضای حضار رسید. این نامه از طریق رایزنی با معاونت رسانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به ژنو ارسال شد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

سرکار خانم ناوی پیلای

کمیساریای عالی شورای حقوق بشر

به استحضار میرساند ما به عنوان شهروندان ایران و به نمایندگی از جامعه هنرمندان و مردم ایران با شما سخن میگوییم. طی سه دهه اخیر روند تولید فیلمهای تولید شده در هالیوود توسط شرکت های آن در سالیان اخیر، فرهنگ و تمدن کشور و ملت من - ایران- را هدف قرار دادهاند و با تمام توان قصد تحریف آن را دارند. علاوه بر آن، مردم دنیا با این تصویرسازی موهن، دید نادرستی نسبت به کشور من پیدا کردهاند. آکادمی اُسکار با انتخاب فیلمهای مخالف با ساختار فرهنگی کشور ایران در حال تغییر ذهنیت مخاطبان بدین سمت است که ایران یک کشور غیرمتمدن است؛ در حالی که تمدن این کشور قدمت 7000 ساله دارد. ایران و تمدن ایرانی، نه فقط به عنوان سرزمین و پیشینه من، که به عنوان بخش عظیمی از سرمایه فرهنگی جهانیان باعث مباهات و سربلندی تمامی بشریت است.

بنابراین، انتخاب فیلم ضد ایرانی «آرگو» در سال 2013 یک حملهی تبلیغاتی علیه ملت من از یک سو و تمامی بشردوستان عالم از سوی دیگر است که با اولین سطور منشور ملل متحد، بند(3) از مادهی 1 آن، کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی معنوی و بسیاری از اسناد بین المللی دیگر مغایر است.

خانم رئیس !

ما مردم ایران و جامعه هنرمندان اعتراض رسمی خود را علیه این نقض فاحش حقوق فرهنگی بشر اعلام داشته و از کمیساریای عالی حقوق بشر میخواهیم که در موارد اعمال نفوذ بفرماید:

نسبت به توقف این روند دروغ پردازی و سیاه نمایی موضعی قاطع اتخاذ نماید به رسالت انسانی خود در راستای صیانت از حقوق بشر عمل نموده و روند تولید فیلم هایی با مضامین دروغ که مانع از حق دسترسی به اطلاعات صحیح می شود را متوقف نماید.

به پروپاگاندای هالیوود خاتمه دهد و اعتراض رسمی مردم ایران را به آنان اعلام نماید.

ضمنا طومار این نامه به امضای همه حاضران در برنامه رسید.




شبیه سازی کارگردان فیلم آرگو

یکی دیگر از جذابترین بخشهای همایش حضور مردی جوان با پوشش و گریم بن افلک کارگردان "آرگو" روی سن بود.

او با دیالوگ گویی روی سن به معرفی بن افلک و محصولات سینمایی که برای هالیوود تولید کرده بود، پرداخت.




اجرای 2 قطعه از آثار خواننده ارزشی حامد زمانی

در بخش دیگری از این برنامه قطعات "پرواز" و "دیروز، امروز، فردا" توسط حامد زمانی به اجرا درآمد.




پخش مستند 6 روز در پرنسس گیت

پیرامون گروگان گیری کارکنان سفارت ایران در انگلستان

6 روز در پرنسس گیت عنوان مستندی بود که در بخش دیگری از این مراسم به نمایش درآمد. پرنسس گیت نام خیابانی در انگلیس است که سفارت ایران در آن قرار داشت که به ماجرای گروگانگیری و اشغال سفارت ایران در انگلیس می پرداخت، راوی این مستند «غلامعلی افروز» سفیر وقت ایران و از گروگان ها بود و مرتضی علی عباس میرزایی آن را کارگردانی کرده بود.

نکته تاسف برانگیز این است که در حالیکه در این حادثه 2 تن از شهروندان ایرانی به شهادت رسیدند اما داستان آنطور که باید در رسانه ها جایی پیدا نکرد، از طرف دیگر آنچه در جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان تسخیر لانه جاسوسی منجر شد که گروگانهایی که در کشور ما جاسوسی می کردند 444 روز به نوعی در ایران پذیرایی شوند صحیح و سلامت به کشورشان بازگشتند، بازتاب این واقعه که نشان دهنده برخورد صحیح دانشجویان پیرو خط امام بود «آرگو» می شود و از پرنسس گیت (که منجر به شهادت 2 ایرانی شد، بدلیل عدم انعکاس در رسانه ها) چیزی در ذهن ها نماند.



----




بازتاب رسانه ای همایش:

توجه ویژه بخش خبری راشا تودی به شکایت از آرگو

در این بخش خبری که به صورت زنده برای بینندگان پخش می شد، خبرنگار ارشد الکسی یاروشفسکی ضمن نشان دادن تصاویری از میشل اوباما در حال اعلام آرگو به عنوان برنده اسکار، این اقدام را کاملا سیاسی دانست. وی با ابراز امیدواری از برگزاری دادگاهی منصفانه در این خصوص گفت احتمالا در آینده ای نزدیک باید سازندگان آرگو از خود دفاع کنند.


سرویس جهانی بی بی سی

و همایش شعبده هالیوود

سرویس جهانی بی بی سی یا همان BBC WORLD در گزارشی اختصاصی به انعکاس همایش شعبده هالیوود پرداخت. این شبکه در گزارش خود اذعان کرد که آرگو تنها فیلمی نیست که علیه ایران ساخته شده است. گزارشگر این شبکه ضمن اشاره به حضور وکیل فرانسوی در ایران، اقدام ایران را قاطعانه خواند.


دو گزارش سی ان ان از شکایت علیه ایران هراسی هالیوود

رضا سیاح گزارشگر اختصاصی شبکه سی ان ان در ارتباط مستقیمی که از قاهره پایتخت مصر با دفتر سی ان ان داشت به موضوع شکایت ایران از هالیوود پرداخت. وی گزارش خود را اینگونه شروع کرد: "جمهوری اسلامی ایران در برابر هالیوود ایستاد!" . او تأکید کرد ایرانیان ساخت فیلم آرگورا پروپاگاندای سی آی ای می دانند. همچنین بحث ایران هراسی و تحریف واقعیت های تاریخی مورد اشاره خبرنگار سی ان ان قرار گرفت.


در گزارش دومی که روز بعد برای سی ان ان آماده شده بود، دو وکیل آمریکایی برای بررسی موضوع شکایت ایران به صورت ویدیو کنفرانس دعوت شده بودند. ریچارد هرمان (Richard Herman) وکیل آمریکایی سعی کرد با جملاتی که بر زبان آورد مخاطبان را متقاعد کند که شکایت ایران مسئله مهمی نیست . او که بیشتر به صورت یک فرد کوچه بازاری حرف می زد تا یک وکیل، بدون هیچگونه استدلالی شکایت ایران را خنده دار نامید و در پایان گفت ایران نباید این کار را می کرد!


برت بایر (Bret Baier) خبرنگار ارشد شبکه فاکس نیوز و روایت اتفاقی مهم

برت بایر در برنامه تحلیلی Grapevine که به صورت زنده از شبکه فاکس نیوز پخش می شد ایزابل کوتان پیر را وکیل برجسته فرانسوی خواند که قرار است تصویرسازی غیر واقعی از ایران را به دادگاه بکشاند. بخش مربوطه با نام

Iran taking Hollywood to court پخش شد که به معنی "ایران در دادگاه با هالیوود سخن می گوید" بود.

گفتنی است شبکه فاکس نیوز در بخش خبری خود نیز به همایش شعبده هالیوود اشاره کرد.





گزارش شبکه جهانی اخبار یهود یا همان JewishNewsOne از همایش

این شبکه یهودی در دو بخش خبری خود به فیلم آرگو و واکنش ایران به این فیلم پرداخت . این شبکه ضمن اشاره به خرید و فروش نسخه های این فیلم در خیابان های تهران به مصاحبه با معصومه ابتکار می پردازد.


خبر اول شبکه سی بی اس

(CBS) آمریکا چه بود؟

شبکه سی بی اس در اخبار صبحگاهی خود با عنوان "امروز صبح" ضمن اشاره به شکایت ایران از هالیوود، ارائه تصویر غیر واقعی از ایران را عامل شکایت از فیلم آرگو دانست. تیتر خبر سی بی اس این بود:" ایران در برابر هالیوود"


تحلیلگر ارشد پرس تی وی(PressTV)

و توجه به نقش اطلاعاتی بن افلک

دکتر کوین برت ( Kevin Barrett) تحلیلگر ارشد شبکه پرس تی وی (PressTV) در گزارشی در این شبکه تصریح کرد: بن افلک باید به جرم جنایت جنگی دستگیر و محاکمه شود! وی که ساخت و تولید فیلم سینمایی آرگو را یک عملیات پیچیده اطلاعاتی می داند تأکید می کند هدف سرویس های جاسوسی دخیل در این پروژه، هدایت مردم آمریکا به سمت اسرائیل برای آغاز جنگ دیگری در منطقه است. وی احتمال دستگیری بن افلک را به نقل از باربارا هانگر (Barbara Honegger) اعلام کرد و به نقش جدی بن افلک در ساخت فیلم "پرل هاربر" (Pearl Harbor) در سال 2001 اشاره نمود که عملیات اطلاعاتی برای هموارسازی 11 سپتامبر 2001 بود. گفتنی است گزارش دکتر کوین برت در سایت شبکه پرس تی وی دارای 81 نظر است.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟