دیدبان
اهمیت فیلم شدن نامزدهای انتخابات توسط فیلمسازان چیست؟

تاریخچه فیلم های انتخاباتی در ایران

تاریخچه فیلم های انتخاباتی در ایران

دیدبانشاید تا پیش از انتخابات سال 84 خبری از ساخت فیلم‌های انتخاباتی توسط کارگردان‌ها و چهره‌های سرشناس در میان نبود.هر از گاه نامزدی فیلمی بدون سر و صدا می‌ساخت و هیچکس هم نمی‌فهمید کارگردانش چه کسی بوده است. برای اولین بار بود که بحث ساخت فیلم‌های انتخاباتی در انتخابات سال 84 و نهمین دوره ریاست جمهوری به صورت جدی مطرح شد و در این سال 6 سینماگر مطرح برای 6 کاندیدا فیلم انتخاباتی ساختند.

* انتخابات 84 و برگ برنده‌ای به نام «جواد شمقدری»

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در آن دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی،محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، مصطفی معین،مهدی کروبی و محسن مهرعلیزاده نامزدهای نشستن بر صندلی اجرایی کشور بودند. بر این اساس رخشان بنی اعتماد فیلم تبلیغاتی مصطفی معین، کمال تبریزی فیلم انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی فخیم زاده فیلم انتخاباتی علی لاریجانی را ساختند همچنین رسول ملاقلی پور برای محسن رضایی، بهروز افخمی برای مهدی کروبی، جواد شمقدری برای محمود احمدی نژاد و محرم زینال زاده برای محسن مهرعلیزاده فیلم تبلیغاتی ساختند.

 انتخاباتی که در نهایت به پیروزی محمود احمدی‌نژاد در دور دوم انتخابات منجر شد اما بیش از هر چیز کیفیت فیلم‌های تبلیغاتی مورد توجه مردم و بخصوص اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفت و در نهایت این جواد شمقدری بود که توانست با ارائه تصویری متفاوت از شهردار وقت تهران او را به مردم بهتر بشناسد و همین عامل در پیروزی احمدی‌نژاد در نهمین دوره ریاست جمهوری بی تاثیر نبود.

اهمیت ساخت فیلم انتخاباتی کاندیداها زمانی بیش از پیش مشخص شد که محمود‌ احمدی‌نژاد در شروع حضور خود در پاستور جواد شمقدری را به عنوان مشاور فرهنگی خود انتخاب کرد و شمقدری در آن مقطع به واسطه نزدیکی با رئیس جمهور توانست در برخی از تصمیمات سینمایی(نظیر رفع توقیف درباره الی) نقش موثری ایفا کند.

 *از باغچه احمدی‌نژاد تا یادآوری سال‌های دفاع مقدس

با پایان عمر دولت نهم و نزدیک شدن به انتخابات دهم، دوباره تب انتخابات در جامعه بالا گرفت و بازهم مثل دوره قبل سینماگران نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه داشتند. جدا از میتینگ‌های انتخاباتی و حمایت‌ هنرمندان از کاندیداهای جناح‌های مختلف، اینکه کدام سینماگر فیلم انتخاباتی چه کاندیدایی را می‌سازد نیز یکی از مواردی بود که سال 88 به نقل محافل رسانه‌ای و فرهنگی و هنری تبدیل شده بود.

 در سال 88 مجید مجیدی و احمدرضا درویش برای میرحسین موسوی فیلم ساختند، علی معلم،سید ضیاءالدین دری و بهروز افخمی مثلث انتخاباتی مهدی کروبی را تشکیل می‌دادند، محمدعلی فارسی فیلم تبلیغاتی محسن رضایی را ساخت.جواد شمقدری نیز همچون انتخابات سال 84 فیلمی برای محمود احمدی‌نژاد ساخت. انتخاباتی که با پیروزی مجدد احمدی‌نژاد همراه بود و زمانی ساخت فیلم انتخاباتی او توسط شمقدری اهمیت بیشتری پیدا کرد که چند ماه بعد و در هنگام معرفی اعضا کابینه شایعات زیادی مبنی بر نشستن شمقدری بر صندلی وزارت ارشاد شنیده می‌شد . در نهایت هم با انتخاب سید محمد حسینی به عنوان وزیر ارشاد، جواد شمقدری از ساختمان پاستور و دفتر مشاور فرهنگی رئیس جمهور به بهارستان و اتاق معاونت سینمایی نقل مکان کرد و همین نزدیکی به رئیس جمهور بود که باعث شد تا شمقدری آرزوی بزرگ خود که تبدیل معاونت سینمایی به سازمان سینمایی بود را محقق کند. شمقدری در این فیلم احمدی نژاد را در کنار باغچه منزلش به تصویر کشید و سعی کرد چهره ای مردمی از او نشان دهد.فارسی هم در فیلم تبلیغاتی محسن رضایی تلاش کرد تا سوابق دوران دفاع مقدس او را پر رنگ تر نشان دهد.

مجیدی نیز در فیلمی که برای موسوی ساخته بود تلاش کرد تا از انگشت اشاره احمد عزیزی-شاعر آیینی_وجهی تمثیلی در جهت تایید آن نامزد نشان دهد.اشکهای کرباسچی هم در فیلم بهروز افخمی جایی که در مقابل کروبی قرار گرفته بود، وجه مشخص فیلم او شد.

به این ترتیب امروز و در فاصله کمتر از دو ماه مانده به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری همچون دو دوره قبل تب فیلم‌های انتخاباتی بالا رفته است و هر روز نام یکی از سینماگران مطرح به عنوان سازنده فیلم انتخاباتی کاندیداهای مختلف شنیده می‌شود.

* آنهایی که گفته شده نامزدها را فیلم می‌کنند

ابراهیم حاتمی‌کیا، جواد شمقدری، مازیار میری، رضا میرکریمی، منوچهر محمدی، محمود رضوی، مجید سرسنگی، یدالله صمدی، محمدحسین لطیفی، پوران درخشنده، انسیه شاه‌حسینی، علی شاه‌حاتمی، محمدعلی فارسی، علی عطشانی، رسول صدرعاملی و بهرام عظیمی، فریدون جیرانی، بهروز شعیبی و ... از جمله فیلمسازانی هستند که نام آنها بارها و بارها در روزهای گذشته از سوی رسانه‌ها مطرح شده است که البته در برخی از موارد از سوی سینماگران صحت این این اخبار تکذیب شده است.

 حالا سینمای ایران هم وارد رقابتی داغ و نفس‌گیر شده است و این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که سینماگران سرنوشت شمقدری را در دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مورد بررسی قرار می‌دهند، بنابراین فیلم شدن نامزدها زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم سازنده فیلم انتخاباتی نقش مهمی حداقل در تصمیمات فرهنگی و هنری خواهد داشت و شاید سازنده فیلم انتخاباتی نامزد پیروز را بر صندلی وزارت ارشاد و یا ریاست سازمان سینمایی ببینیم.

انتهای پیام/ا 

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران