دیدبان

نگرانی کردهای عراق از «تحرکات نظامی» بغداد؛ العبادی: حمله نخواهیم کرد

 نگرانی کردهای عراق از «تحرکات نظامی» بغداد؛ العبادی: حمله نخواهیم کرد

به گزارش دیدبان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد نظامی اقلیم کردستان عراق خبر داد که پیشمرگه‌های کرد، امروز- پنج‌شنبه- «در واکنش به تحرکات نظامی عراق»، دو جاده اصلی بین منطقه خود و شهر موصل را که در دست نیروهای دولتی است، مسدود کرده‌اند.

این مقام ارشد که نام او ذکر نشده است، گفت: «پس از آن‌که در خط مقدم جبهه پیشمرگه‌ها، افزایش استقرار نیروهای عراقی را مشاهده کردیم، به عنوان یک تدبیر احتیاطی، روز پنج‌شنبه دو جاده اصلی اربیل و دهوک به سمت موصل را با خاکریزهای شنی بستیم.»

در همین حال، «یک مقام ارشد اقلیم کردستان» خبر داد که به خاطر «بازگشت وضعیت عادی»، این خاکریزها برداشته شده و جاده‌ها دوباره باز شده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دولت اقلیم کردستان، شامگاه چهارشنبه از تدارکات و «آماده شدن» نیروهای دولت مرکزی و الحشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق برای حمله به نیروهای کُرد از جنوب غرب کرکوک و شمال موصل خبر داد.

این در حالی است که یک سخنگوی ارتش عراق برنامه‌ریزی برای حمله به نیروهای کُرد را تکذیب کرده است.

به گفته این سخنگو، قصد نیروهای عراقی از آمادگی و تدارکات تنها حمله به تروریست‌های داعش «در منطقه مرزی غرب عراق» در نزدیکی سوریه است.

در همین حال «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق نیز، امروز استفاده دولت مرکزی از قدرت نظامی علیه منطقه خودگردان کردستان عراق را منتفی اعلام کرد.

العبادی در این رابطه گفت: «ما از ارتش خود علیه مردم خود استفاده نخواهیم کرد و علیه مردم کُرد جنگ به راه نخواهیم انداخت»؛ وی در عین حال قول داد که «یکپارچگی کشور را حفظ کرده و قانون اساسی کشور را اجرا کند.»

در پی انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان تنش میان بغداد از یک سو و اربیل از سوی دیگر روز به روز افزایش یافته است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»