دیدبان
ییلدریم:

اقلیم کردستان، منطقه را در آستانه درگیری‌های جدید قرار داده است

اقلیم کردستان، منطقه را در آستانه درگیری‌های جدید قرار داده است

به گزارش دیدبان به نقل از السومریه‌نیوز، «بینالی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه امروز –دوشنبه- اعلام کرد که اقلیم کردستان عراق، منطقه را در آستانه درگیری‌هایی جدید قرار داده است.

وی با تاکید بر اشتباه بودن استقلال کردستان از عراق، از آمادگی کشورش برای همکاری همه‌جانبه با بغداد به منظور کنترل مرزهای زمینی و هوایی خبر داد.

ییلدریم اقدام اقلیم کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی را مغایر با قانون اساسی عراق دانست.

وی اضافه کرد: «امروز درخواست‌هایی از عراق و ایران مبنی بر بستن گذرگاه مرزی خابور به دست ما رسید و ما نیز جلسه‌ای با حضور وزارت‌خانه‌های مربوط تشکیل دادیم تا اقدام‌های لازم در این زمینه را انجام دهیم.»

نخست‌وزیر ترکیه تصریح کرد: «هدف ما برقراری و محافظت از امنیت در منطقه است. مشکل ما در واقع کُردها نیستند بلکه مشکل، دولت اقلیم در شمال عراق است.»

وی تاکید کرد که موضع ما در قبال برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان همسویی کامل با بغداد بوده و ما نیز درخواستی از بغداد مبنی بر محدود شدن همکاری به دولت مرکزی عراق دریافت کرده‌ایم که بر همین اساس روابط اقتصادی ما با اقلیم مشروط به اجازه دولت مرکزی عراق خواهد شد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق چشم‌انداز روشنی ندارد و آنکارا نتایج این همه‌پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت.

وزارت خارجۀ ترکیه همچنین اعلام کرد که این همه‌پرسی بر اساس قوانین بین‌المللی و قانون اساسی عراق فاقد هر گونه مبنای قانونی و مشروعیت است.

بیانیۀ وزارت خارجۀ ترکیه این همه پرسی را پوچ و باطل توصیف کرده است.

برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به‌رغم درخواست‌های ترکیه و دیگر طرف‌های داخلی و بین‌المللی آغاز شده و ترکیه تهدید کرده است که به آن پاسخ مناسب خواهد داد.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»