دیدبان
واکنش جهان به رونمایی از موشک بالستیک «خرمشهر»؛

ایران با رونمایی از موشک جدید خود، سیلی محکمی به صورت ترامپ و اسرائیل زد

ایران با رونمایی از موشک جدید خود، سیلی محکمی به صورت ترامپ و اسرائیل زد

به گزارش دیدبان، جدیدترین موشک بالستیک ایران، موسوم به «خرمشهر» روز جمعه در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران با حضور رئیس‌جمهور و مقامات عالی‌رتبه نظامی رونمایی شد که این رویداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

ایران با رونمایی از موشک جدید خود سیلی به صورت ترامپ و اسرائیل زد
نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی با عنوان « ایران با رونمایی از موشک جدید خود سیلی به صورت ترامپ و اسرائیل زد» به نقل از روبرت اینهورن مشاور دولت اوباما که نقش مهمی در تدوین سیاست‌های آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران داشته است، نوشت: نمایش عمومی موشک ایران و اظهارات روحانی، پاسخ روشنی به اظهارات ترامپ برای اعمال فشار بیشتر به تهران جهت پذیرش محدودیت‌های آنها بر برنامه‌های موشک‌های بالستیک بود.

اینهورن گفت: روحانی به وضوح اعلام کرد برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی با عنوان «ایران ظرفیت‌های موشکی را چه بخواهید چه نخواهید افزایش خواهد داد»، نوشت: رییس‌جمهور ایران قول داد که در برابر فشارهای غرب ایستادگی کند و ظرفیت‌های موشک بالستیک کشور را تقویت کند. این اظهارات همزمان با رژه نیروهای مسلح و رونمایی از یک موشک جدید بیان شده است.

نویسنده این گزارش نوشت: «برد اعلام شده برای موشک جدید خرمشهر، ۲ هزار کیلومتر اعلام شده که این برد برای حمله به رقبای منطقه‌ای ایران از قبیل اورشلیم و تل آویو کافی است.»
 
ایران چه بخواهید چه نخواهید از مردم ستم دیده حمایت می‌کند
 
اسپوتنیک به سخنرانی روحانی اشاره کرد و نوشت: روحانی تاکید کرد هیچ تغییری در سیاست خارجی ایران صورت نخواهد گرفت و شما چه بخواهید چه نخواهید ما از مردم سرکوب شده یمن و فلسطین و سوریه حمایت خواهیم کرد.

پایگاه خبری استریت تایمز آمریکا که به نیروی دریایی این کشور تعلق دارد نیز در گزارشی با اشاره به وعده ایران برای تقویت ظرفیت‌های موشکی نوشت: همزمان با سالروز آغاز جنگ هشت ساله ایران و صدام حسین، رییس‌جمهور این کشور وعده داد ظرفیت‌های موشک بالستیک ایران را تقویت کند.

نویسنده این گزارش به انتقادات دولت امریکا به توافق هسته‌ای نیز اشاره کرد و نوشت: تهران معتقد است برنامه موشکی‌اش مشروع است و منافاتی با توافق هسته‌ای ندارد اما واشنگتن معتقد است این برنامه نقض روح برجام است.

در این گزارش گفته شده دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا باید تا ۱۵ اکتبر درباره آینده تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام تصمیم‌گیری کرده و تصمیمش را به کنگره ابلاغ کند. در صورتیکه این تایید صورت نگیرد، تحریم‌های سابق آمریکا علیه ایران مجددا اعمال خواهد شد.
 
در تقابل با آمریکا، ایران از جدیدترین موشک خود در رژه اخیر رونمایی کرد
 
روزنامه واشنگتن پست آمریکا نیز در گزارشی با عنوان «در تقابل با آمریکا ایران از جدیدترین موشک خود در رژه اخیر رونمایی کرد»، نوشت: این حرکت ایران، چالشی مستقیم با دونالد ترامپ بود که اخیرا تحریم‌هایی را به بهانه برنامه موشکی ایران اعمال کرده است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد: «ایران در ماه فوریه هم موشکی با همین برد رونمایی کرده بود و این کار، ترامپ را وادار کرد تا به ایران هشدار دهد. در گزارش‌های تلویزیون رسمی ایران گفته شده که این موشک میان‌برد قبلا آزمایش شده اما زمان و مکان این آزمایش اعلام نشده است.»

این روزنامه در گزارش خود به اظهارات رییس‌جمهور کشورمان در رژه روز گذشته نیز اشاره کرد و نوشت: «به گفته روحانی، ایران از حمایت از مردم یمن، سوریه و فلسطین دست نمی‌کشد. این اظهارات اشاره‌ای نقش حمایتی ایران از گروه‌های فلسطینی نظیر حماس داشت. »

بر اساس این گزارش، این اظهارات یک روز بعد از درخواست روحانی از رییس‌جمهور آمریکا برای عذرخواهی از مردم ایران بابت اظهاراتش در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت.

واشنگتن پست مدعی شد: «جزییات زیادی درباره موشک خرمشهر در دست نیست. به گفته امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوایی ایران، این موشک قابلیت حمل کلاهک‌هایی با انواع استفاده‌ها را دارد. اما خبرگزاری‌های ایرانی اطلاعات بیشتری در این باره منعکس نکرده‌اند. »

این روزنامه به تظاهرات ضدترامپ ایرانی‌ها در روز جمعه هم اشاره کرد و نوشت: «معترضان اظهارات ترامپ خشمگین بودند. هزاران نمازگزار ایرانی طبق برنامه هر هفته در روز جمعه به این اظهارات با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل پاسخ دادند. رسانه‌های ایرانی از برگزاری مراسم مشابه در سایر شهرهای ایران علاوه بر پایتخت نیز خبر داده‌اند.»
 
رونمایی موشک بالستیک خرمشهر توسط ایران بعد از سخنرانی ترامپ
 
پایگاه خبری ان بی سی نیوز نیز در گزارشی به رونمایی موشک بالستیک خرمشهر بعد از سخنرانی ترامپ اشاره کرد و نوشت: «سخنرانی روحانی درباره تقویت برنامه موشکی ایران، سه روز بعد از اینکه ترامپ ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل به ساخت موشک‌های خطرناک و صادرات خشونت به یمن و سوریه و سایر نقاط منطقه محکوم کرد، بیان شده است.»

ان بی سی نیوز در گزارش خود نوشت: «روحانی در رژه‌ای که به مناسبت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق برگزار شده بود، گفت که ما باید قدرت نظامی و دفاعی‌مان را تقویت کنیم و این ضرورت است. ما به دنبال دفاع از سرزمین‌هایمان هستیم. برای ملت بزرگی مانند ایران همیشه صلح و امنیت در منطقه و جهان اولویت داشته است و همیشه از مردم ستم‌دیده جهان حمایت کرده است. ما از مردم یمن و سوریه و فلسطین چه شما بخواهید چه نخواهید حمایت خواهیم کرد.»

این گزارش همچنین به بخش‌های دیگر سخنرانی روحانی در این روز نیز اشاره کرده و نوشت: «روحانی بدون نام بردن از نتانیاهو و ترامپ گفت که همه جهان به توافق هسته‌ای پایبندند الا دو نفر. آمریکا و رژیم صهیونیستی خودشان را با بیان اعتراضات به توافق هسته‌ای منزوی خواهند کرد. این توافقی است که همه جامعه بین‌المللی آن را پیروزی دیپلماسی می‌دانند. من بسیار خوشحالم که امسال تنها دو صدا در میان کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل مخالف مردم جهان بود.»
 
ایران با رونمایی از موشک جدید به ترامپ تازیانه زد
 
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی به رژه روز جمعه ایران اشاره کرد و نوشت: «ایران با رونمایی از موشک جدید به ترامپ تازیانه زد.»

نویسنده این گزارش با اشاره به بالا گرفتن جنگ لفظی میان رییس‌جمهور ایران و آمریکا نوشت: « حسن روحانی روز جمعه تاکید کرد که آنها موشک‌های جدیدشان را توسعه خواهند داد و به دنبال اجازه هیچ کسی برای دفاع از سرزمین‌شان نیستند.»

نیویورک تایمز درباره اظهارات اخیر روحامی با صنم وکیل، اندیشمند ایرانی موسسه چاتهام هوس لندن گفت‌وگو کرده و وکیل در این باره تاکید داشت که روحانی دست به رقابت سخت و بیرحمانه‌ای زده است. او با وعده تقویت برنامه موشکی ایران به دنبال جلب حمایت اصولگرایان در ایران است که منتقد برنامه هسته‌ای هستند و بارها او را به نرمی بیش از حد با جامعه بین‌المللی متهم کرده اند. از این گذشته اصولگرایان بر این باورند که اجماع با آمریکا تجربه‌ای شکست خورده است. تاریخ و تجربه به دولت ایران نشان می‌دهد که تنها از موضع قدرت می‌توانند از خودشان حفاظت کنند.

«مارک فیتزپاتریک» رییس دفتر آمریکا در موسسه مطالعات استراتژیک بین‌المللی هم در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی نوشت: «ایران به جسارت‌های ترامپ از موضع قدرت پاسخ خواهد دارد تا نشان دهد از چیزی نمی‌ترسد.»

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن