دیدبان
حیدر العبادی:

موضع بغداد لغو همه‌پرسی استقلال کردستان است، نه تعویق آن

موضع بغداد لغو همه‌پرسی استقلال کردستان است، نه تعویق آن

به گزارش دیدبان به نقل از موازین‌نیوز، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق روز گذشته –سه‌شنبه- در دیدار با اصحاب رسانه‌های داخلی و بین‌المللی در بغداد اعلام کرد: «همه پرسی در اقلیم کردستان عراق برای استقلال این منطقه که قرار است در ۲۵ ماه سپتامبر برگزار شود، باید کاملا لغو شود».

وی با اشاره به این امر که قانون اساسی عراق مورد تایید تمامی مردم این کشور از شمال تا جنوب عراق است، تصریح کرد که تمامی مسئولان ذی‌ربط عراقی اعلام کرده‌اند که این اقدام مغایر با قانون اساسی عراق بوده و بارزانی باید این را بداند که مردم کردستان اکثریت نیستند که بخواهند برای همه تصمیم‌گیری کنند.

العبادی تاکید کرد با هرگونه همه‌پرسی در هر زمان و در هر نقطه عراق و تحت هر شرایطی کاملا مخالف است و بغداد خواستار تعویق همه‌پرسی نبوده بلکه می‌خواهد این همه‌پرسی لغو شود.

نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: «سخنان مسئولان اقلیم کردستان در حال رفتن به سوی مسیری خطرناک است، ما با مسئولان کرد تمامی دروازه‌های گفت‌وگو را باز گذاشته‌ایم ولی آن‌ها در پی تضعیف عراق با استفاده از همه‌پرسی هستند.»

وی ادامه داد:«ما در پی تکرار اشتباهات صدام نبوده و همچنین نمی‌خواهیم امنیت کشورهای همسایه را به خطر بیاندازیم».

نخست‌وزیر عراق عنوان کرد که دولت این کشور حاضر است این مساله را بدون دادن هیچ امتیازی حل کند چرا که این کُردها بوده‌اند که مرتکب اشتباه شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای خود با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اضافه کرد: «در این گفت‌وگوی تلفنی یک پیام کاملا واضح و قوی صادر شد و ما در این زمینه همکاری‌های قوی و مستحکمی با ترکیه داریم. موضع ترکیه نیز در حفظ تمامیت ارضی عراق کاملا روشن و واضح است و ما از این موضع تشکر می‌کنیم».

حیدرالعبادی تاکید کرد این مساله بر روی مبارزه با گروه تروریستی داعش تاثیرات بدی خواهد گذاشت.

وی تشریح کرد که مسئولان عربستانی نیز در تماس با وی و دیگر مسئولان عراقی آمادگی خود به منظور همکاری برای عدم تجزیه عراق و حل مسالمت‌آمیز این بحران را اعلام کرده‌اند».

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: «حکم دادگاه فدرال عراق در توقف همه مقدمات برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان مطابق با قانون اساسی عراق است».

وی با اعلام این که بغداد از اقدام نظامی در این رابطه اکراه دارد، تاکید کرد که اگر هیچ گزینه دیگری برای ما باقی نماند، از اقدام نظامی ابایی نخواهیم داشت.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»