دیدبان

دیدار مقام سعودی با بارزانی؛ عربستان میانجی‌گری میان اربیل و بغداد را پیشنهاد داد

دیدار مقام سعودی با بارزانی؛ عربستان میانجی‌گری میان اربیل و بغداد را پیشنهاد داد

به گزارش دیدبان به نقل از السومریه‌نیوز، ریاست اقلیم کردستان عراق، امروز- یکشنبه- در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، «ثامر السهبان» وزیر مشاور در امور کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در وزارت خارجه عربستان را به حضور پذیرفت.

ریاست اقلیم کردستان عراق افزود: «السهبان از نقش مردم کردستان و نیروهای پیشمرگه (... ) تمجید و بر ادامه روابط دوستانه میان عربستان سعودی و اقلیم کردستان تأکید کرده است.»

 طبق این بیانیه، ثامر السهبان «آمادگی عربستان سعودی برای میانجی‌گری و فراهم کردن فضا برای گفت‌وگو میان بغداد و اربیل جهت حل و فصل اختلافات فی‌مابین» را اعلام کرده است.

از سوی دیگر، مسعود بارزانی بر «تداوم روابط میان ریاض و اربیل» تأکید و خاطرنشان کرد: «اقلیم درهای گفت‌وگو را نمی‌بندد.»

این در حالی است که «فؤاد معصوم» رئیس‌جمهوری عراق شب گذشته با صدور بیانیه‌ای، طرح گفت‌وگو بین رهبران گروه‌های سیاسی در بغداد و اربیل و همچنین برگزاری نشست‌های فشرده با هدف رسیدن به راه‌حل‌های ملموس و فوری را مطرح کرد.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، شنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، گفته است: «اگر تهدیدی خشونت‌بار به صورت غیرقانونی متوجه مردم عراق شود، در آن صورت ما مداخله نظامی خواهیم کرد.»

حکومت اقلیم خودمختار کردستان عراق درصدد است تا همه‌پرسی استقلال را در روز سوم مهرماه، ۲۵ سپتامبر برگزار کند. این در حالی است که آمریکا، ترکیه و ایران خواهان لغو این همه‌پرسی شده‌اند. اما «مسعود بارزانی» رئیس دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق اعلام کرده است که این همه‌پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»