دیدبان

سه محوراصلی حرکت به دیرالزور

سه محوراصلی حرکت به دیرالزور

به گزارش گروه رصد تروریسم دیده‌بان؛ نیروهای متحد به فرماندهی سهیل حسن که در استان رقه در حال عملیات هستند، ماموریت بسیار مهمی دارند که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این ماموریت عبارت است از: عبور از عمق مناطق در اشغال تروریست‌های داعشی و رسیدن به دیرالزور. این راهبرد مربوط به سه یا شش ماه پیش نیست، ارتش سوریه آخرین باری که موفق شد از راه زمین به سمت دیرالزور برود، در روزهایی بود که داعش با جبهه النصره و سایر گروه‌های ریز و درشت مانند احرار الشام و ارتش آزاد مشغول نبردهای سنگین بود.


 ارتش سوریه پیش از سقوط بئرالغباغیب و الشولا در مسیر السخنه به دیرالزور، تعداد زیادی تانک و نفربر، خودروهای زرهی و کتنیکال، صدها هزار لیتر سوخت شامل بنزین و گازوئیل به در قالب یک کاروان اعزام کرد که ۸۰دستگاه تانک و نفربر را شامل می‌شد. این اقدام، با همکاری نیروهای محلی که دل خوشی از داعش نداشتند، پس از نیمه شب شروع شد. فرماندهی ارتش سوریه و مستشاران ایرانی بر این باور بودند که داعش با توجه به رصدهای اطلاعاتی به سمت السخنه خواهد آمد، کما اینکه بیش از سه هزار نیرو در کوهستان الشاعر و بلعباس مستقر کرده بود.

با اعزام این کاروان نظامی و سپس گسیل کردن یک فرمانده جسور و خستگی‌ناپذیر از گارد ریاست‌جمهوری به منطقه، هدف اول و آخر بر حفظ جان ده‌ها هزار شهروند ساکن در منقطه قرار گرفت که از همان روزهای شروع جنگ از مناطق مرزی، روستاها و شهرهای مختلف استان‌های رقه، دیرالزور و حتی شرق حمص به این منطقه آمده بودند. ارتش در این مدت باوجود همه حملات داعش و از دست دادن مناطق مهم، اما اجازه نداده است که بخش‌های اصلی شامل فرودگاه و شهر سقوط کند.


متحدین از سال گذشته از سه محور برای رسیدن به دیرالزور تلاش کردند، یک محور که سال گذشته تجربه شد و همان موقع هم مشخص بود که بی‌نتیجه است. آن زمان نیروها از اثریا حرکت کرده و حتی تا نزدیکی الرصافه در امتداد بزرگراه اثریا–رقه رسیدند. پس از آن، به دلیل حملات متعدد تروریست‌ها به حلب و شمال حماه، عملیات برای رسیدن به دیرالزور با تاخیر مواجه شد. این حملات به وسیله اتاق عملیات تروریست‌ها و هدایت طراحان امریکایی صورت می‌گرفت تا حرکت متحدین به سمت رقه را با تاخیر مواجه کند که در این راهبرد موفق هم شدند. با این حال، پس از آتش‌بس‌های متعدد بالاخره عملیات اصلی شروع شد.

سه محور در حال حاضر به سمت دیرالزور باز شده است. یک محور که در شرقی‌ترین بخش استان حمص در محدود بئر حمیمه فعلا متوقف است و داعش با حملات گاه و بی‌گاه نیروها را به شدت اذیت می‌کند. در همین منطقه داعش هفته گذشته بیش از ۲۵ نفر از ارتش سوریه تلفات گرفت و سه نفر را هم به اسارت برد. این محور به دلیل نزدیکی به مناطق مرزی (۴۴ کیلومتر) و شهر المیادین (۸۲ کیلومتر) و دوری از پایگاه‌های اصلی ارتش به شدت آسیب‌پذیر است و صرفا جنبه گستردگی خطوط و مشغول کردن دشمن را دارد.


محور دوم که داعش از مدت‌ها پیش سرمایه‌گذاری بسیاری روی آن کرد و عملیات متحدین در آن واقعا سخت و طاقت‌فرسا است، همان امتداد بزرگراه تدمر به دیرالزور است، فعلا نبردها در دو کیلومتری شهر السخنه ادامه دارد. یکی از دلایل مهم قدرت داعش در این منطقه، وجود عشایری است که از مدت‌ها پیش با این تروریست‌ها همراه شده‌اند. با این حال، رسیدن به دیرالزور از این محور خیلی سخت و صرفا متحدین تلاش دارند با پاکسازی السخنه، چای پای محکمی پس از تدمر پیدا کنند. داعش همچنان خطری بالقوه برای تدمر به شمار می‌رود و به سادگی حاضر نیست از این مناطق دست بکشد.


محور سوم که نیروهای عشایر، ارتش و دفاع ملی سوریه با کمک بخش‌های تازه اعزام شده از گارد ریاست‌جمهوری و متحدین تقویت شده‌اند، در رقه فعال است. این نیروها برای آنکه با مراکز جمعیتی در امتداد رود فرات و بزرگراه رقه –دیرالزور مواجه نشوند، با حفظ فاصله ۸ کیلومتری، به صورت تقریبی که خارج از برد خمپاره‌اندازهای داعش است، در حال حرمت به سمت دیرالزور هستند. این نکته در نقشه بالایی کاملا مشخص است. به‌نظر این نیروها برای آنکه داعش را از این مناطق دور کنند، باید تا رسیدن به شهر معدان (تقریبا ۱۷) کیلومتر مسیر را ادامه دهند. با رسیدن به معدان، عملا داعش ناچار به تخلیه ده‌ها روستا و شهرک می‌شود که عقبه بسیار مهمی برایش به شمار می‌رود.
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن