دیدبان

مناظره تلویزیونی پایانی مرکل و شولتز برگزار شد

مناظره تلویزیونی پایانی مرکل و شولتز برگزار شد

به گزارش دیدبان به نقل از سی‌ان‌ان، «آنگلا مرکل» صدر اعظم و رهبر حزب دمکرات مسیحی آلمان با «مارتین شولتز» رهبر حزب سوسیال دمکرات این کشور شب گذشته –یک‌شنبه- در آخرین مناظره تلویزیونی که ۹۰ دقیقه به درازا انجامید شرکت کرده و به مناظره با یکدیگر پرداختند.

در این مناظره که در سایه انتقاد و دفاع از سیاست‌ «درهای باز» آلمان درباره مساله پذیرفتن پناهجویان برگزار می‌شد، شولتز در انتقاد از این سیاست، آن را یک سیاست شکست‌ خورده خواند و افزود ما نیازمند یک راه حل سریع در سطح اتحادیه اروپا برای حل مساله مهاجران بوده و آلمان نباید هزینه آن را پرداخت کند.

وی تاکید کرد که مرکل باید در این خصوص و پیش از تصمیم‌گیری درباره این سیاست با دیگر سران کشورهای اروپایی مشورت می‌کرد.

آنگلا مرکل در پاسخ به این انتقاد شولتز اعلام کرد که ما به جای مبارزه با این سیاست باید با علل و دلایلی که باعث ترک کردن خانه و مهاجرت این افراد می‌شود، مبارزه کنیم.

وی افزود که در همین راستا باید در زمینه سرمایه‌گذاری و کمک به توسعه این کشورها بیشتر فعالیت صورت گیرد.

صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرد که شما می‌خواهید با ماشین آب‌پاش جلوی پناهجویان را بگیرید و این در حالی است که سیاست‌ ما در این باره کاملا درست بوده است.

وی با اشاره به تعداد زیاد مهاجران وارد شده به آلمان تصریح کرد: «من به این مساله به دید یک تهدید نگاه نمی‌کنم. کسانی که حق ماندن در آلمان را ندارند باید این کشور را ترک کنند چنانکه تاکنون برخی از آن‌ها نیز اخراج شده‌اند.»

مرکل افزود که کنترل مرزهای کشورهای اروپایی نیازمند مشارکت خوب تمامی کشورهای اروپایی است.

مارتین شولتز در ادامه و با اشاره به نوع صحیح برخورد با موج مهاجران افزود ما نمی‌توانیم مدیترانه را ببندیم بلکه نیازمند یک سیاست مهاجرتی خوب هستیم، سیستم موجود یک سیستم ناامید کننده است و باید مهاجران در میان کشورهای اروپایی تقسیم شوند. کشورهایی مانند لهستان و مجارستان فکر می‌کنند، آلمان و ایتالیا باید به تنهایی مسئولیت مهاجران را بر عهده بگیرند.

مرکل در دفاع از اظهارات سابق خود که گفته بود اسلام به آلمان تعلق دارد و بدین شکل از مسلمانان آلمان دفاع کرده بود تاکید کرد: «البته که اسلام به آلمان تعلق دارد، اسلامی که با قانون اساسی ما اختلافی نداشته باشد. کشورهای خارجی به دنبال یافتن نفوذ در میان آن‌ها هستند و ما نباید این مساله را نادیده بگیریم بلکه باید تلاشمان را بیشتر کنیم.»

وی با اشاره به برخی افراد که با سخنان افراط گرایانه سعی در نفرت‌پراکنی دارند ادامه داد: «مساجدی که در آن‌ها صحبت‌ها و یا اقداماتی که برای ما قابل قبول نیست را انجام می‌دهند، باید تعطیل شوند.»

شولتز هم در این خصوص اظهار داشت: اسلام در آلمان یک جامعه دینی مانند سایر گروه‌های مذهبی بوده و ادغام مسلمانان در جامعه آلمان دشوارتر از دیگران نیست.

رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان تصریح کرد کسانی که اقدام به نفرت‌پراکنی می‌کنند، به آلمان تعلق ندارند.

شولتز در بحث مربوط به سیاست خارجی با اشاره به سیاست برلین در قبال آنکارا تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات و در واکنش به اقدام‌های مسئولان ترک توافق اتحادیه اروپا و ترکیه درباره مهاجران و همچنین مذاکرات پیوستن ترکیه به اروپا را متوقف می‌کند چرا که شرم‌آور است کشوری مانند ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود.

وی اضافه کرد تا زمانی که اردوغان در رأس قدرت ترکیه است وارد کردن این کشور به اتحادیه اروپا نیز بی معنی بوده و باید به رئیس جمهوری ترکیه بگوئیم کافی است.

آنگلا مرکل در این زمینه اظهار داشت ترکیه به سرعت در حال خروج از اصول دمکراتیک بود باید به شکل واضح اعلام کرد نمی‌توانیم به این شیوه ادامه دهیم.

وی تاکید کرد باید با فردی مثل اردوغان لحن محکمی داشته و این‌گونه با وی سخن بگوئیم، نیمی از مردم ترکیه خواستار پیوستن به این اتحادیه هستند و باید با کشورهای اروپایی بر سر این موضوع به هماهنگی کامل برسیم.

صدراعظم آلمان درباره مساله کره‌شمالی نیز اعلام کرد ما دارای اختلافات فراوان با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هستیم ولی ضروری است در پاره‌ای از مسائل همچون مبارزه با داعش با این کشور همکاری کنیم، ما نمی‌توانیم مساله کره‌شمالی را بدون حضور رئیس جمهوری ایالات متحده  آمریکا حل و فصل کنیم ولی باید گفت تنها راه حل این مشکل راه حل دیپلماتیک است و این مناقشه باید از طریق مسالمت‌آمیز حل شود.

شولتز در این باره اظهار داشت که رئیس‌جمهوری آمریکا شخص مناسبی برای حل بحران تنش‌های شبه جزیره کره نیست. ما توانستیم از هسته ای شدن ایران جلوگیری کنیم ولی خطر بزرگ این است که رئیس‌جمهوری آمریکا مجددا چه زمانی توئیت خواهد کرد؟!

مرکل در پاسخ به پرسشی درباره حضور ۷۰۰ فرد بالقوه خطرناک در آلمان اعلام کرد که هر کاری که در توان وی باشد برای متوقف کردن تروریسم و فراگیر کردن امنیت انجام می‌دهد و بر همین اساس معتقد به افزایش نظارت و مراقبت برای پیش‌گیری از حملات تروریستی است.

شولتز نیز در این باره تاکید کرد افزایش نظارت و مراقبت برای جلوگیری از وقوع حملات تروریستی اقدامی مناسب برای مقابله با تروریست‌هاست.

مرکل همچنین در بحث‌های اقتصادی با تکیه بر کاهش بیکاری در آلمان در دوره صدارت خود از عملکرد دولتش دفاع کرد. این در حالی بود که شولتز با انتقاد از عملکرد مرکل اظهار داشت: فقرا از رشد اقتصادی در آلمان بهره‌مند نشده‌اند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»