دیدبان

حرکت دمشق وکردها به سمت همکاری راهبردی

حرکت دمشق وکردها به سمت همکاری راهبردی

به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان، شاید پس از حوادث خونین الحسکه در اوت سال ۲۰۱۶ که با تحریک مستقیم طرف امریکایی صورت گرفت، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که روزی دولت مرکزی سوریه و کردها بتوانند مجددا با هم مذاکره کرده و یا به عبارت بهتر، وارد همکاری مستقیم سیاسی و نظامی شوند، چرا که پیش از این همکاری‌های اقتصادی به شکل بسیار عمیقی وجود داشت. کردها به دلیل وابستگی تام و تمام به امریکا و اجرای مو به موی نقشه‌های این کشور در سوریه، به‌عنوان عامل خارجی شناخته می‌شوند، ولی واقعیت این است که کردها در نبرد با تروریسم داعش نقش فعالی داشته‌اند.


کردها درجنگ با گروه تروریستی داعش تلفات وحشتناکی داده‌اند و دلیل آن نیز ادامه مطامع و طرح‌های امریکایی‌ها است. آن‌ها هر چند به کمک مقامات کاخ سفید امیدوار بوده‌اند، ولی پس از ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه و اشغال بیش از دو هزار کیلومتر مربع از شمال شرق حلب که به بهانه وصل نشدن کانتون‌های کردی صورت گرفت، این کشور هیچ اقدامی صورت نداد. توپخانه ترک‌ها نیز در تمام طول مرزهای ۹۰۰ کیلومتری دو کشور بارها و بارها مواضع گروه‌های مختلف کردی را هدف قرار داده‌اند، بدون آنکه مسوولان امریکایی بخواهند اعتراض جدی به این مساله داشته باشند.
کردها،جمعیت زیادی در سوریه ندارند. از ارتش تقریبا ۵۰هزار نفره آن‌ها که شامل مردان و زنان می‌شد، در طول نبردهای پس از کوبانی، ۷۰درصد کشته و زخمی شدند و در طول یک سال گذشته با مهاجرت گسترده کردهای ایران، عراق و ترکیه به سوریه و سازماندهی دوباره یگان‌ها، اما آن‌ها هم دچار تلفات بی‌شماری شدند تا جایی که کردها دیگر رمقی برای تداوم جنگ ندارند. اگر آنها مانند داعش می‌خواستند مردانه جنگ کنند، امروز تقریبا هیچ توانی نداشتند و عملا از بین رفته بودند، اما اعضای نظامی زن این گروه باعث شده هنوز هم بخش‌هایی از توان آنها سرپا باشد.


کردها این روزها با کمبود شدید نیرو مواجه شده‌اند، خبرهای بسیاری از سربازگیری اجباری آنها در استان‌های الحسکه و رقه منتشر شده است. کمبود نیرو باعث شده تا با وجود درخواست طرف امریکایی برای تداوم عملیات به سمت دیرالزور، کردها از اجابت آن ناتوان باشند، البته این روزها و در خیابان‌های رقه، جنگ نشان داده که حتی آنها نمی‌توانند به حامی بزرگ خود که چند خودروی نظامی اهدایی را در بوق و کرنا می‌کند هم چندان اعتماد کنند. از سوی دیگر، ترک‌ها مدام در حال لشکرکشی به مناطق مرزی تحت کنترل کردها هستند و همه این مسائل دست به دست هم داده تا اتفاقی مهم روی دهد.


هنگامی که ارتش سوریه به موازات جنوب شهر رقه در حال حرکت به سمت دیرالزور بود، دو طرف همکاری مشترکی را صورت دادند و این همکاری پس از یک درگیری محدود وارد فاز بسیار مهمی شد، جایی که روستای العیکرشی در جنوب رقه که مهمترین و اصلی‌ترین پادگان آموزشی داعش در مرکز خلافت را در خود جای داده بود، به کردها واگذار شد. این واگذاری در واقع یک اقدام حسن نیتی بود تا کردها در حالی که در باتلاق رقه گیر افتاده‌اند و هر لحظه هم امکان تک گسترده داعش به سمت مناطق تحت کنترل آنها در دیرالزور می‌رود، بتوانند کاری صورت دهند.
واقعیت آن است که مرکز نظامی روس‌ها در حمیمیم و همچنین دمشق در طول هفته‌های گذشته شاهد حضور پررنگ رهبران کرد بوده است. آنها مذاکرات خوب و سازنده‌ای با دولت مرکزی داشته و به این نتیجه رسیده‌اند که دشمنان مشترکی دارند. دشمنانی که به هیچ رحم نکرده و در واقع با هم متحد هستند. این دشمنان مشترک بر اساس برداشت دو طرف، ترکیه و همه گروه‌های تروریستی هستند که به شکلی برای دولت اردوغان کار می‌کنند و همه این مسائل دو طرف را به نتایج بسیار مهمی رسانده که خروجی آن به زودی باید به شکل رسمی اعلام شود.


طرفین تصمیم به همکاری گسترده نظامی در منطقه شرقی برای جنگ با داعش گرفته‌اند. تکیه دادن ارتش سوریه و متحدین به رودخانه فرات، دقیقا در همین راستا صورت گرفت و کردها با آتش تهیه خود، داعش را برای ترک منطقه تحت فشار قرار می‌دهند و ارتش سوریه همزمان در جنوب با حرکت به سمت دیرالزور، می‌خواهد راه نجات ده‌ها هزار نفر از مردم این شهر را سریع‌تر فراهم کند. در همین چند روز آینده باید شاهد تحولات جدی و قابل توجه در استان‌های رقه، به ویژه دیرالزور علیه تروریست‌های داعشی باشیم.
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن