دیدبان

خشم رسانه‌های سعودی از بازگشایی سفارت دوحه در تهران

خشم رسانه‌های سعودی از بازگشایی سفارت دوحه در تهران

به گزارش دیدبان، پایگاه خبری العربیه در گزارشی به بازگشت سفیر قطر به ایران و ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور اشاره کرده و مدعی شد که این تحولات، قطر را تسلیم ایران کرده و خلیج‌فارس را از آنها خواهد گرفت.

نویسنده این گزارش مدعی شده هر کس به کشوری به جز کشور خودش تعصب داشته باشد یا به سمت بیگانه‌ها برود، قطعا خواهد باخت. هر کشوری که دست در دست بیگانگان علیه همسایگان و برادرانش باشد، شکست خواهد خورد.

نویسنده این گزارش با این پیش فرض ادامه داده که بحران قطر چالش‌های متعددی را در میان نخبگان عربی خلیج فارس نمایان کرد. برخی از این بحران‌ها اولویت دارند. اشتباه نکنید و سعی کنید دوست و دشمنتان را بشناسید. دیگر بحران‌ها به مساله وفاداری‌ها و وابستگی‌ها مرتبط است.

العربیه مدعی شد: اما بحران واقعی جایی است که خلیج فارس هرگز به چشم خود ندیده بود. اگر تحریم قطر توسط چهار کشور عربی رخ نداده بود، ما هنوز فریب دوحه را می‌خوردیم و دست کم فکر می‌کردیم مسائل خلیج‌فارس و کشورهای عربی معضل آنها هم هست.

این رسانه ادامه داد: قطر در دام توطئه علیه برادرانش افتاده است. قطر به جای اینکه هر کاری که مشعول آن بود را متوقف کند، تصمیم گرفت که متکبرانه مسیر غلط را انتخاب کند.

نویسنده مدعی شده: این تسلیم تا جایی پیش رفته که آنها از ایران خواسته‌اند اجازه بازگشایی سفارتشان در تهران را بدهند. کمتر از دو سال از حمله ایرانی‌ها به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد گذشته و دوحه تصمیم گرفته نماینده‌اش را بدون ارائه هیچ توضیحاتی به ایران برگرداند. توضیح منطقی این امر آن است که بعد از اینکه روابط قطر با برادران و همسایگان بد شد، دوحه به ایران نزدیک شده و در نهایت تسلیم این کشور شده است. دوحه امیدوار است که روابط دو جانبه‌اش با ایران در همه زمینه‌ها ارتقا پیدا کند و این به قیمت از دست دادن خلیج‌فارس است.

العربیه با طرح این پرسش که این چه سیاستی است؟ قطر از کدام حاکمیت ملی حرف می‌زند؟ چه کسی از این اقدام‌ها سود می‌برد؟ به تحلیل یک کارشناس سیاسی ایران اشاره کرده که گفته است تهران باید نسبت به تعامل مجدد دیپلماتیک با قطر هشیار باشد و گفته فراموش نکنید قطری‌ها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

نویسنده در پایان مدعی شده: درک قطر از امور منطقه ضعیف است و این تصمیم احمقانه دوحه برای بازگشایی سفارتش در تهران گواهی بر این مدعاست. آیا این حرکت منطقی بوده؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن