دیدبان

زیر ذره‌بین / ترور به سبک داعش؛ این بار در لباس نیروهای امنیتی

زیر ذره‌بین / ترور به سبک داعش؛ این بار در لباس نیروهای امنیتی

گروه رصد تروریسم دیدبان؛ مجتبی مومنی: پیشتر گزارشی مبنی بر ترورهای گروه تروریستی داعش در مناطق آزاد شده عراق منتشر شد که در آن عناصر گروه تروریستی داعش یکی از نیروهای حشد‌الشعبی را در اطراف دیالی که دو سال است از اشغال داعش آزاد شده است ربوده و ترور کردند.


 

پس از این ترور، گروه تروریستی داعش تصاویر دیگری را مبنی بر ترور دو نفر دیگر از رزمندگان حشد‌الشعبی در جرف‌الصخر واقع در استان بابل را منتشر کرد که در آن عناصر داعش این دو رزمنده را که گویی در مرخصی به سر می‌برند در یکی از نخلستان‌های اطراف جرف‌الصخر هدف گلوله قرار داده و به شهادت می‌رسانند.


روز گذشته گروه تروریستی داعش تصاویر جدیدی را منتشر کرد که در این تصاویر عناصر گروه تروریستی داعش با به تن کردن لباس فرم نیروهای نظامی عراقی به یکی از استراحتگاه‌های نیروهای پلیس فدرال حمله کرده و چند نفر از نیروهای پلیس فدرال عراق را در روستای «الملح» واقع در منطقه «الدبس» در شمال غرب کرکوک را با خود می‌برند.


 

در ادامه این تصاویر اعدام دسته‌جمعی نیروهای پلیس فدرال عراق توسط عناصر گروه تروریستی داعش نیز منتشر می‌شود. حربه‌ای که عناصر این گروه تروریستی در حمله سنگینی که برای تصرف سامرا نیز از آن استفاده کرده و با به تن کردن لباس نیروهای عراقی شبانه نیروهای خود را وارد شهر کرده و به سوی حرم مطهر امامین عسکریین (علیهما السلام) یورش آوردند.

منطقه‌ای که این نیروهای پلیس فدرال در آن به چنگ عناصر گروه تروریستی داعش افتادند تحت کنترل نیروهای کرد قرار دارد و در فاصله نزدیک با الحویجه، منطقه‌ای که هنوز در اشغال گروه تروریستی داعش است قرار دارد.


حال با توجه به این سه رویداد و همچنین با توجه به حمله خمپاره‌ای که چندی پیش در استان دیالی عراق توسط عناصر داعش روی داد باز سناریوی زندگی پنهان گروه تروریستی داعش و تصفیه در سکوت در اذهان تجلی پیدا می‌کند.
در تمامی این اتفاقات اطلاعات دقیقی است که عناصر داعش نسبت به نیروهای عراق، محل رفت و آمد، محل زندگی و اقامت و همچنین اماکن امن برای به انجام رساندن طرح ترور است.

کیفیت پایین تصاویر منتشر شده نیز نشان‌دهند این است که این تصاویر همچون قبل نه با دوربین‌های با کیفیت بالا و توسط افراد حرفه‌ای بلکه توسط دوربین‌های کوچک و یا به احتمال فراوان با دوربین‌های گوشی همراه گرفته شده است که این امر نیز نشان‌دهنده حضور این افراد در میان مردم به شکل نامحسوس و همسان تمامی افرادی که در آن منطقه زندگی می کنند است.

اما نکته مهمتر این است که گروه تروریستی داعش به رغم شکست‌های پیاپی در عراق و سوریه در پی این است که آن رعب و هیبت سابق خود را در میان مردم مناطق مختلف حفظ کند و به گونه‌ای نمود دهد که از میدان بازی خارج نشده است.
وقتی با نگاه به آمار به این نتیجه می‌رسیم که بیش از ۶۰ درصد از عناصر گروه تروریستی داعش از بومیان عراقی بوده و به رغم کشته و یا دستگیر شدن عده‌ای از آن‌ها هنوز هم تعداد زیادی از عناصر این گروه تروریستی به زیست در شکاف در میان شهروندان عراقی با حفظ ایدوئولوژی سابق خود روی آورده‌اند باید اعتراف کرد هنوز خطر این گروه تروریستی مرتفع نشده است.

به این نکته نیز باید توجه داشت  که با رخنه بسیاری از عناصر گروه تروریستی داعش به درون بدنه جامعه مردم عراق و حتی در مواردی متحد کردن برخی از همفکران خود درمناطق مختلف جنگ نظامی قطعا پایان راه مقابله با داعش در عراق نخواهد بود.
جنگ آتی جنگ اطلاعاتی بزرگی خواهد بود که در آن سیستم‌های اطلاعاتی نیروهای محور مقاومت باید به شناسایی عناصر داعشی که خود را در جامعه عراقی پنهان کرده ودر صدد هستند همچون این وقایع به تصویر کشیده شده در فرصت مناسب ضربه خود را وارد کرده و مجددا به شکاف‌های خود بخزند را شناسایی و جامعه عراقی را از حضور و آثار عناصر این گروه تروریستی پاکسازی کنند.

 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن