دیدبان

کارشکنی اسرائیل برای حصول منافع از بحران سوریه

کارشکنی اسرائیل برای حصول منافع از بحران سوریه

به گزارش دیدبان، رژیم صهیونیستی که به شدت نگران نابودی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه بوده و نمی‌خواهد با پایان یافتن مساله تروریسم و افراط‌گرایی، فلسطین مجددا به سرخط خبرهای جهان اسلام و مساله نخست کشورهای مسلمان مبدل شود پس از توافق آتش‌بس اخیر ایالات متحده آمریکا و روسیه در محورهای جنوب سوریه  دست به تحرکات جدیدی زده است.
در مرحله نخست وقتی به توافق به دست آمده میان مسکو و واشنگتن برای آتش‌بس در جنوب سوریه می‌نگریم این مساله به نفع اسرائیل جلوه می‌کند چرا که بر اساس این توافق نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان محور مقاومت حق آغاز عملیات علیه عناصر گروه‌های تروریستی مستقر در جنوب سوریه را نخواهند داشت. عملیاتی که پایان آن می‌توانست مرزهای ارتفاعات جولان اشغالی باشد.


پس بدینوسیله یک حائل میان نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان محور مقاومت و اراضی اشغالی که همان تروریست‌ها باشند وجود دارد.
پس از این توافق نیروهای ارتش و محور مقاومت اولویت خود را عملیات در جبهه‌های شرقی و آزادسازی این اراضی از اشغال عناصر گروه تروریستی داعش قرار دادند.
با این وجود شاهد به راه افتادن یک موج تبلیغاتی جدید توسط مسئولان اسرائیلی در روزهای اخیر هستیم که در آن  به گونه ای وانمود  می کنند که گویی امنیت این رژیم در چارچوب توافق روسیه و امریکا نادیده گرفته شده  و در آن  به درخواست اسرائیل مبنی بر خروج ایران و حزب الله از سوریه توجهی نشده است.
همچنین اسرائیل مدعی شده است که پس از نابودی داعش خلا عدم حضور این گروه تروریستی در مرزهای اراضی اشغالی با حضور ایران پر می‌شود.


بر همین اساس رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) با سفر به ایالات متحده آمریکا درصدد است تا دولت این کشور را متقاعد کند که در توافق خود با روسیه در خصوص آتش‌بس در جنوب سوریه تجدید نظر و بازنگری اعمال کرده و عدم حضور ایران و حزب‌الله را نیز در این توافق بگنجاند.
این تحرکات نشان می دهد که رژیم صهیونیستی به شدت از سقوط گروههای تکفیری و در راس آن داعش و جبهه النصره در سوریه نگران است و نمی تواند خشم و ناراحتی خود را از این مسئله پنهان کند.


از سوی دیگر به نظر می رسد عامل دیگری در این زمینه تعیین کننده است و آن اینکه این رژیم از این نگران است که با فروکش نسبی بحران های سوریه و عراق بار دیگر بحران فلسطین در سیبل توجه جامعه جهانی قرار گیرد و به یکی از دستورکارهای اصلی نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل شود.
برخلاف آنچه مقامات رژیم صهیونیستی تصور می کرده و از ترامپ انتظار داشتند، دولت ایالات متحده آمریکا متمایل به حل بحران فلسطین بوده و سعی می‌کند با اعزام مقامات عالی‌رتبه خود به اراضی اشغالی و دیدار با مقامات فلسطینی و اسرائیلی به نحوی این بحران را چاره‌جویی کند.


بر همین اساس این رژیم تمام تلاش خود را بکار گرفته است که به هر طریق ممکن از ایجاد گشایش در حل بحران های عراق و سوریه جلوگیری کند. تنها امید این رژیم به تشدید بحران عراق در دوره پسا موصل و پسا داعش برگزاری همه پرسی استقلال در منطقه اقلیم کردستان عراق است و از همین رو در این منطقه تنها کسانی که از همه‌پرسی استقلال کردستان حمایت می‌کنند مقامات رژیم صهیونیستی هستند.
رژیم صهیونیستی در سوریه نیز به دنبال ایجاد تغییر در توافق آمریکا و روسیه و خارج کردن ایران از معادله بحران سوریه است تا بتواند به نحوی در حفظ گروه‌های تروریستی در سوریه بکوشد.

 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن