دیدبان

ابراز نگرانی تیلرسون از نقض آزادی‌های مذهبی در برخی از کشورهای هم‌پیمان

ابراز نگرانی تیلرسون از نقض آزادی‌های مذهبی در برخی از کشورهای هم‌پیمان

به گزارش دیدبان به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا برخی از کشورهای متحد خود از جمله عربستان سعودی و بحرین را به دلیل نقض آزادی‌های مذهبی مورد انتقاد قرار داد.

وی روز گذشته و در مراسم گزارش سالانه آزادی مذهبی در جهان، ضمن انتقاد از این کشورها اعلام کرد که گروه تروریستی داعش به نسل‌کشی علیه برخی اقلیت‌های مذهبی پرداخته است.

این گزارش که در خصوص وضعیت آزادی مذهبی در سال ۲۰۱۶ میلادی است، برای اولین بار در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا ارائه می‌شود.

تیلرسون با اشاره به مجازات‌های موجود در عربستان سعودی، شکنجه، تفسیر آل‌سعود از اسلام و همچنین حملات و اعمال تبعیض علیه شیعیان این کشور، تاکید کرد عربستان سعودی باید آزادی مذهبی بیشتری به شهروندان خود بدهد.

در این گزارش تصریح شده است که عربستان سعودی از قوانین مبارزه با تروریسم برای هدف قرار دادن شیعیان این کشور استفاده می‌کند.

تیلرسون در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به بحرین تاکید کرد که تبعیض علیه شیعیان این کشور باید متوقف شود.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اضافه کرد که مقام‌های ترکیه نیز با محدود کردن حقوق بشر، برخی از اعضای گروه‌های اقلیت‌های مذهبی را هدف قرار داده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا با اشاره به حملات علیه گروه «احمدی» به عنوان یک فرقه اقلیت که در پاکستان مورد هدف گروه‌های تندرو قرار می‌گیرند، از این حملات انتقاد کرد.

وی ادامه داد که گروه تروریستی داعش که بخش‌هایی از عراق و سوریه را تحت اشغال خود دارد، مسئول نسل‌کشی پیروان برخی از اقلیت‌های مذهبی از جمله ایزدیان، مسیحیان و شیعیان در این مناطق است.

وی در ادامه با اشاره به چین و سودان نیز همین اتهام‌ها را علیه دولت‌های این کشور مطرح کرد و افزود که چین در حال سرکوب کردن  پیروان «فالون گونگ»، مسلمانان ایغور و بودایی‌های تبت است و برای نافذ کردن عقاید مذهبی خود هزاران نفر را به عنوان مجرم دستگیر می‌کند. همچنین در این کشور دولت اقدام به دستگیری و ارعاب روحانیون مذهبی کرده و مانع از ساخت کلیسا می‌شود.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»