دیدبان

مخالفت اقلیم کردستان با درخواست آمریکا برای تأخیر در همه‌پرسی

مخالفت اقلیم کردستان با درخواست آمریکا برای تأخیر در همه‌پرسی

به گزارش دیدبان به نقل از اسکای‌نیوز، ریاست اقلیم کردستان عراق با رد درخواست آمریکا درخصوص همه‌پرسی استقلال اقلیم، اعلام کرد که شهروندان کرد بر تعیین سرنوشت خودشان تأکید دارند.

طبق بیانیه ریاست اقلیم کردستان عراق، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، جمعه در تماسی تلفنی از «مسعود بارزانی» رئیس این اقلیم خواسته بود که انجام همه‌پرسی را فعلاً به تأخیر بیندازد.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر نیز اعلام کرده بود، این نگرانی وجود دارد که برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، تمرکزها را از اولویت‌های بسیار مهم مانند مبارزه با داعش، منحرف کند.

در بیانیه ریاست اقلیم کردستان عراق آمده است، بعد از تماس تلفنی تیلرسون در خصوص تعویق همه‌پرسی، مسعود بارزانی به وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که شراکت و همزیستی مسالمت‌آمیز با دولت عراق که هدف اصلی کردستان بوده است، حاصل نشده واز این‌رو «مردم کردستان قدم در مسیر خود خواهند گذاشت و سرنوشت‌شان را تعیین خواهند کرد».

 بارزانی همچنین خطاب به تیلرسون گفته است که «چه تضمین‌هایی می‌توان به مردم کردستان در مقابل به تعویق انداختن این همه‌پرسی می‌توان داد؟ جایگزین‌ها برای تعیین سرنوشت مردم کردستان چیست؟»

از سوی دیگر، «هوشیار زیباری» مشاور مسعود بارزانی، روز گذشته اعلام کرد که «تاریخ (همه‌پرسی) هم آن است که بود و تغییری در کار نیست».

به گفته مقام‌های کردستان عراق، در همه‌پرسی استقلال مناطق مورد مناقشه همچون کرکوک که از ذخایر قابل توجه نفت برخوردار است، خود درباره آینده‌شان و ماندن یا جدا شدن از کردستان تصمیم خواهند گرفت.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»