دیدبان

افزایش نرخ بیکاری در عربستان سعودی

افزایش نرخ بیکاری در عربستان سعودی

به گزارش دیدبان به نقل از الجزیره، بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات رسمی منتشر شده توسط سازمان آمار عربستان سعودی نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۲ و هفت دهم درصد رسیده است.

این نرخ با مدت زمان مشابه در سال گذشته یک درصد افزایش یافته است و با توجه به کاهش روز افزون قیمت نفت این نرخ نیز در حال افزایش است.

افزایش روز افزون تعداد بیکاران چالش بزرگی را برای ریاض و حکومت سعودی که خود را متعهد به ایجاد شغل برای شهروندان و تثبیت وضعیت اقتصادی می‌داند، فراهم آورده است.

این نرخ از زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد پادشاه عربستان طرح اصلاحات تا سال ۲۰۳۰ برای توسعه کشور را اعلام کرده است، به میزان یک درصد افزایش یافت است.

بر همین اساس و بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی ۹۰۶ هزار و ۵۵۲ نفر به دنبال استخدام شدن بوده که از این تعداد ۲۱۹ هزار نفر مرد و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیز زن هستند.

از اهداف طرح ۲۰۳۰ کاهش نرخ بیکاری تا سال ۲۰۳۰ میلادی به زیر هفت درصد است.

دولت عربستان نیز با برخی تدبیرات سعی دارد ضمن تشویق کارفرمایان به استخدام نیروهای داخلی میزان وابستگی این کشور را به ۱۱ میلیون کارگر خارجی کاهش دهد.

 «مونیکا ملک»، اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی گفت: «داده‌ها نشان می‌دهد که وضعیت فعلی اقتصاد عربستان شغل جدیدی را برای افراد تازه وارد به بازار کار ایجاد نمی‌کند و ایجاد شغل می‌تواند چالش اصلی برنامه اصلاحات باشد».

وی ادامه داد: «بخش خصوصی بیشترین ضرر را از اصلاحات اقتصادی می‌برد و در مقابل هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد.»

بر اساس تحقیقی که توسط موسسه «جدوا اینوستمنت» انجام شده است، در ۱۰ سال گذشته عربستان سالانه به طور متوسط ۴۳۳ هزار شغل ایجاد کرده است که بیشتر این فرصت‌های شغلی در اختیار اتباع خارجی قرار گرفته است.

 

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»