دیدبان

اختصاصی/ ترور در نخلستان: داعش چرا و چگونه دو عضو بسیج مردمی عراق را حذف کرد؟

اختصاصی/ ترور در نخلستان: داعش چرا و چگونه دو عضو بسیج مردمی عراق را حذف کرد؟

گروه رصد تروریسم «دیدبان»، فرشاد گلزاری: روز گذشته خبرگزاری اعماق وابسته به گروهک تروریستی داعش سه تصویر مجزا مربوط به ترور دو عضو حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) را منتشر کرد که توسط عناصر داعش در منطقه جرف الصخر واقع در استان بابل عراق ترور شده‌اند.


شاید واژه ترور برای عده‌ای که با ادبیات داعش آشنایی ندارند، نا آشنا باشد اما با توجه به اینکه در ذیل تصاویر از عبارت «تَصفیه عُنصُرین» استفاده شده است بحث ترور نامحسوس مطرح می‌شود و به دنبال آن چند سناریوی فرعی که در بطن راهبرد اصلی داعش پس از موصل قرار رفته است نمایان می‌شود.


ماجرا از این قرار است که پس از پاکسازی موصل، کادر مرکزی داعش و عناصر موثر در حلقه تصمیم‌گیری این جریان تروریستی بر اساس راهبرد و مانیفست اصلی داعش که توسط «ابوبکر ناجی» (تئوریسین فقهی القاعده و مغز متفکر جماعت توحید و الجهاد) تبیین و به رشته تحریر درآمده است، زندگی پنهان را برای خود برگزیدند.

«رصد دو عضو حشدالشعبی توسط عناصر داعش قبل از ترور/ نخلستان جُرف‌الصحر»


به عبارتی دیگر داعش برای در امان ماندن عناصر خود (حفظِ خود) راهبرد پنهان را برای رسیدن به اهداف «خلافت اسلامی» برگزیده است. به گونه‌ای که چند روز پیش یکی دیگر از عناصر حشدالشعبی در خانقین واقع در استان دیالی عراق که دو سال پیش توسط ارتش این کشور پاکسازی شده بود شبانه در قبرستان این شهر توسط داعش اعدام شد که تمامی مستندات دال بر بومی بودن عنصر داعش داشت.


در ترور روز گذشته که منجر به کشته شدن دو نفر از عوامل حشد‌الشعبی در یکی از نخلستان‌های شهر جرف‌الصخر شده است؛ با چنین سناریویی روبرو هستیم که دلایل آن به شرح ذیل است:


۱- در تصاویر منتشر شده از سوی داعش یکی از تصاویر مربوط به لحظاتی قبل از ترور است. به گونه‌ای عنصر عمل‌کننده داعش در حال رصد سوژه‌های خود بوده است و حتی دلیل گرفتن این عکس می‌تواند علتی باشد دال بر اینکه آنها سوژه‌های خود را به صورت بومی شناسایی می‌کنند. چراکه جرف الصخر از مدتها پیش و در حدود ۳ سال قبل توسط ارتش پاکسازی شد؛ حال چگونه عوامل حشدالشعبی آنهم پس از پاکسازی موصل مجدداً توسط عناصر داعش شناسایی و ترورمی‌شوند؟

«عبارت تصفیة عنصرین در زیر تمامی تصاویر . به معنای کشتن هدفمند یا خونخواهی استنباط می‌شود»


۲- شفافیت و کیفیت این تصاویر نسبت به سایر تصاویر منتشر شده توسط داعش طی سال‌های گذشته از درجه پائین‌تری برخوردار است که بدون تردید این تصاویر توسط تلفن‌های همراه گرفته شده و سپس توسط خبرگزاری اعماق منتشر شده است. این موضوع نشان می‌دهد که داعش همانند گذشته نمی‌تواند عملیات گروهی آشکار صورت دهد و با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای این لحظات را ثبت کند؛ اما به عقیده داعش این وضعیت دلیلی نمی‌شود که آنها از جهاد خودخوانده خود در سراسر دنیا چشم‌پوشی کنند.


۳- میزان خون به زمین ریخته شده از دو جسد نشان می‌دهد که بدون تردید این اشخاص تنها با شلیک یک گلوله به ناحیه سر به قتل رسیده‌اند که این نشان از حساسیت موضوع برای عامل یا عاملان ترورکننده بوده است. حساسیت نه از بابت نوع هدف بلکه از جهت زمان و مکان و اینکه در کمترین مدت و در جایی خلوت و به دور از شلوغی این ترور انجام بگیرد.


در بررسی کلی این تصاویر؛ مهم بحث چگونگی ترور یا اعدام عناصر حشد‌الشعبی یا نفرات دیگر با هر ماهیت حقیقی و حقوقی نیست بلکه آنچه مهمتر از هر محور دیگر خواهد بود این است که داعش در صدد انجام چه مدل از فعالیت خود بر آمده است؟


پاسخ تا حد زیادی روشن است؛ داعش بر اساس راهبردی که از ابومصعب زرقاوی (رهبر القاعده عراق و جماعت توحید و جهاد) به ارث برده است به دنبال آن است که حتی در بدترین شرایط که آثاری از داعش در عراق یا سوریه باقی نمانده باز هم به دنبال سناریویی است که بتواند جهاد (از حیث ایدئولوژی و ماهوی) و دعوت برای ادامه راهبرد خلافت اسلامی را زنده نگه دارد و تاکنون بر این امر اصرار داشته است.


در این راستا پروژه‌ای که در دستور کار آنها قرار گرفته و چندی پیش «دیدبان» از آن پرده‌برداری کرد؛ کلید خوردن «زندگی پنهان و ضربه در تاریکی» خواهد بود که متاسفانه عده‌ای این موضوع را با ساده‌اندیشی تحلیل می کنند یا آنرا بآمده از هیجانات مقطعی می دانند. اما واقعیت این است که داعش امروز تنها به عنوان یک تهدید منطقه‌ای و زودگذر مطرح نیست چراکه گستره آن؛ جهان مادی و معنوی خواهد بود که در فلسفه شکل‌گیری این جریان رادیکال جهادی جای دارد.


بنابراین باید منتظر اتفاق‌هایی باشیم که به یکباره از سوی عناصر و یا هواداران داعش در سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد و امنیت بین‌الملل را به چالش خواهد کشید. پس باید هوشیار بود و به دقت تحرکات داعش و سایر جریانات تروریستی در اقصی نقاط دنیا را رصد و به موقع تحلیل کرد.

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه