دیدبان

بازی سیاسی مصر با مقوله تروریسم

بازی سیاسی مصر با مقوله تروریسم

به گزارش گروه بین‌الملل «دیدبان»، تاسیس شورای مبارزه با تروریسم مصر به دستور "عبدالفتاح السیسی" یکی از موضوعاتی است که از دو بعد سیاسی و امنیتی دارای اهمیت ویژه‌ است. بدون تردید سیاست و امنیت دو قطب اصلی و جدا ناشدنی از ساختار اصلی یک کشور به حساب می‌آید.

در محور سیاسی، مصر بر اساس استراتژی عربستان اقدام به تاسیس شورای مبارزه با تروریسم کرده است. چراکه اولاً قاهره بر اساس راهبرد ریاض وارد سناریوی ضدیت با قطر شده است و اجماع نمادین چهار کشور بحرین، امارات، عربستان و مصر برای تشکیل مراکز جداگانه مبارزه با تروریسم به نوعی خطاب قرار دادن قطر در بحث حمایت از تروریسم در منطقه است.

از حیثی دیگر تحویل چهارمین محموله جنگنده‌های رافائل فرانسه به مصر نشان می‌دهد که قاهره در صدد بازسازی و تقویت بدنه سخت نظامی خود است. دلیل این امر تا حد زیادی مشخص است؛ تحرکات داعش در صحرای سینا و همچنین وجود عناصر القاعده در لایه‌های پنهان و زیرزمینی این کشور نشان می‌دهد که مصر در این خصوص احساس خطر جدی می‌کند.

از این جهت تاسیس شورای مبارزه با تروریسم در مصر و همچنین حمایت تسلیحاتی فرانسه و روسیه از این کشور ممکن است در نمای کلی محور امنیت ملی را نمایان کند اما در حقیقت منافع‌گری سیاسی هم در این بین دخیل است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن