دیدبان

مهاجرت نخبگان زیر ذره‌بین

مهاجرت نخبگان زیر ذره‌بین

به گزارش «دیدبان»، نخبگان هر کشور دارایی و ثروت نامشهود هر کشور هستند و مهاجرت آنها به کشور های دیگر زیانی آشکار و غیر قابل انکار است. روشن است که هیچ کسی نخبه متولد نمیشود بلکه نخبگان استعدادهای کشور هستند که اغلب در بهترین دانشگاه های کشور و با "جیب ملت" تربیت میشوند.

در قیاس، هیچ باشگاهی  که برای یک بازیکنی که زحمت کشیده و شرایط تکنیکی او را  با وجود استعداد و توانمندی شخصی او ارتقاء داده است و  او را به شهرت رسانده، حتی اگر در نیمکت ذخیره ها باشد  اجازه رفتن به باشگاه های دیگر بدون جبران هزینه ها سرمایه گذاری را نمیدهد یعنی بازیکن ها بین باشگاه ها خرید فروش می شوند.

چگونه است که نخبگان کشور که بدون توجه به میزان هزینه‌ای که برای نخبه شدنشان و دستیابی به شرایط مطلوبی که مورد درخواست و نیاز کشورهای مقصد است اجازه خروج از کشور را دارند و مکانیزمی همانند باشگاه‌ها جهت جبران هزینه های صورت گرفته برای آنها نیست؟

امکان طراحی این سیستم و عقد قرارداد با پذیرفته شدگان دانشگاههای دولتی ممتاز وجود دارد و میتوان بخشی از سرمایه گذاری صورت گرفته بر روی آنها را توجیه پذیر کرد هر جای دنیا که باشند منافع آنها به کشور خواهد رسید و در واقع دانشگاهها محصولات خود را به بازارهای بین المللی  صادر کرده و این نه مایه تاسف بلکه مایه افتخار خواهد بود .

بهترین کار البته ایجاد بسترهای اقتصادی و اجتماعی در کشور برای کاهش یا از بین بردن انگیزه های مهاجرت نخبگان به خارج از کشور است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن