دیدبان

اختصاصی/ تاسیس اردوگاه اسکان خانواده‌‌های عناصر داعش در عراق برای مقابله با ترور + تصاویر

اختصاصی/ تاسیس اردوگاه اسکان خانواده‌‌های عناصر داعش در عراق برای مقابله با ترور + تصاویر

گروه رصد تروریسم «دیدبان»، پس از آزادسازی موصل مسائل و اتفاقات مهمی در دو محور سیاسی و میدانی عراق اتفاق افتاده است. از یک سو با گذشت چندین روز از آزادی کامل موصل، اعضاء گروهک تروریستی داعش که در فاضلاب‌های این شهر مخفی شده بودن یکی پس از دیگری خود را به نیروهای عراقی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر داعش در «تلعفر» خانواده‌های خود را که بیم فاش کردن اسرار آنها می‌رود به قتل میرساند.


این وضعیت همچنان اداکه دارد و حتی منابع اطلاعتی عراق همچنان اعلام می‌کنند که خطر حضور عناصر داعش در موصل و سایر شهرها وجود دارد.


در اواخر عملیات ضد تروریستی موصل شاهد شناسایی و دستگیری بیساری از عناصر داعش توسط واحد اطلاعات ارتش و نیروهای ضد تروریسم عراق بودیم که تصاویر و فیلم‌هایی از آنها منتشر شد و قصد داشتند تا در میان جمعیت از شهر خارج شوند.
پس از دستگیر این افراد و در بازجویی‌هایی که صورت گرفته بود مشخص شد که برخی از سران میانی داعش قصد دارند تا خانواده‌های خود را به تلعفر منتقل کنند و که بتوانند برای جلوگیری از افشاء اسرار سازمانی آنها، با گلولهاز آنها پذیرایی کنند و نوعی تسویه درون سازمانی را رقم بزنند.


بدون تردید این راهبرد و خبر منتسب به آن جای تردید و شک و شبهه باقی نمی‌گذارد. چراکه در روزهای اخیر خبرگزاری‌های عراق مانند السومریه نیوز و المیادین رسماً اعلام کردند که بر اساس داده‌های میدانی و اظهارات اهالی تلعفر عناصر بومی داعش و همچنین عناصر خارجی این جریان تروریستی پس از بررسی و نشانه گذاری خانواده‌ها عده زیادی از آنها را به صورت گروهی و طی چند مرحله به قتل می‌رسانند.


از اینرو، نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق برای جلوگیری از این وضعیت اقدام به تاسیس اردوگاه مخصوص خانواده‌های اعضای کشته شده و یا فراری گروه تروریستی تکفیری داعش کرده‌اند که پس از آزادسازی این شهر از سوی ساکنین طرد شده‌اند.
یکی از منابع عراقی که خود شاهد این موضوع بوده است در گفت‌وگو با خبرنگار «دیدبان» اعلام کرده است که منطقه دقیق استقرار این اردوگاه‌ها قسمت جنوبی موصل است.


وی در تشریح اوضاع و احوال این منطقه می‌گوید که تمامی خانواده‌ها همچنان در فشار روحی و عصبی به سر می‌برند. چراکه تعاریف و تعالیمی که اعضای خانواده آنها که در داعش عضو بوده‌اند به صورت کلی مغایر با اوضاع و احوال خاج از موصل است. تا جایی که آنها اعلام می‌کنند که اعضاء خانواده آنها گفته بودند اگر به خارج از موصل بروند بدون شک دولت عراق آنها را می‌کشد و حتی چندین نفر که قصد خارج شدن از شهر را داشته است در مقابل زنان و کودکان سر بریدند تا مانع از شورش داخلی و خروج آنها از موصل شوند.


هنوز گزارشی از مدت استقرار خانواده‌های عناصر داعش در این اردوگاه‌ها منتشر نشده است اما بر اساس اظهارات مقامات عراقی قرار است پست‌های ایست و بازرسی و واحد‌های گشت‌زنی برای تامین امنیت و مقابله احتمالی با عملیات‌های داعش در شبانه روز تبیین شود. چراکه هر کدام از این خانواده‌ها دارای اطلاعات مهمی از داعش و اعضاء آن خواهند داشت که می‌تواند به شناسایی و پاکسازی نیروهای عراقی کمک کند.  

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه