دیدبان

در صورت ایجاد مانع‌تراشی آمریکا، روسیه تلافی می‌کند

در صورت ایجاد مانع‌تراشی آمریکا، روسیه تلافی می‌کند

به گزارش دیدبان به نقل از شینهوا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد در صورتی که ایالات متحده آمریکا مانع‌تراشی در مقابل ماموریت‌های دیپلماتیک مسکو را متوقف نکند، روسیه نیز حق اقدام متقابل و تلافی‌جویانه را برای خود محفوظ می‌داند.

پیش‌تر کرملین از واشنگتن خواسته بود تا پیش از هرگونه مذاکرات در سطح عالی برای بهبود روابط میان دو کشور، بدون قیدوشرط دسترسی روسیه به مراکز دیپلماتیکش را فراهم کند.

مسکو همچنان از اینکه واشنگتن این امکان را نداده است تا به دو مرکز دیپلماتیک خود در نیویورک و مریلند دسترسی داشته باشد، خشمگین است. «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، دسامبر گذشته به دلیل دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دسترسی مسکو به این دو مرکز را ممنوع کرد.

در همین حال، «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود: «شرط گذاشتن برای بازگشت مراکز دیپلماتیک‌مان را کاملاً غیرقابل قبول می‌دانیم، این مراکز باید بدون هیچ پیش‌شرط و بحثی بازگردانده شوند.»

‌او این اظهارات را پیش از دیدار «توماس شانون» معاون وزیر خارجه آمریکا با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، ابراز کرد.

به گفته دیپلمات‌ها، موضوع مجتمع‌های دیپلماتیک روسیه از محورهای اصلی مذاکرات میان دو معاون وزیر خارجه خواهد بود.

گفت‌وگو بین شانون و ریابکوف برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده بود ولی طرف روسی آن را لغو کرد.

پسکوف می‌گوید وقتی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، برای نخستین بار با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌اش، در نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان دیدار کرد، این مسئله را «به صراحت» مطرح کرد.

او افزود: «ما همچنان امیدواریم که همکاران آمریکاییمان عقلانیت و اراده سیاسی از خود نشان دهند.»

از سوی دیگر، وزیر خارجه روسیه گفته است پیش شرط‌هایی که آمریکا برای بازگرداندن دارایی‌های دیپلماتیک روسیه در نیویورک و مریلند عنوان کرده، «دزدی در روز روشن» است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»