دیدبان
گزارش «دیدبان» از آخرین وضعیت تروریست‌های در مرز لبنان

مرز لبنان با سوریه؛ یک گام تا پاکسازی کامل

مرز لبنان با سوریه؛ یک گام تا پاکسازی کامل

گروه رصد تروریسم «دیدبان»:: تروریست‌های جبهه النصره و داعش در یک منطقه محدود در مرز سوریه و لبنان حضور دارند. این منطقه محدود که بخشی در خاک لبنان و بخشی هم در خاک سوریه قرار دارد، در حالی به این چند ده کیلومتر مربع خلاصه شده که پس از پاکسازی القصیر، مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در یک عملیات هماهنگ بخش‌های گسترده‌ای از مرزها را امن و همین چند وقت پیش با مصالحه‌ای که صورت گرفت، تروریست‌ها از بخش‌های عمده باقیمانده به سمت استان‌های ادلب و حماه کوچانده شدند.

 

با این حال، در همین منطقه محدود هم تروریست‌های جبهه النصره و داعش دست به خرابکاری‌های گسترده می‌زنند. در حالی که با پاکسازی پیاده منطقه، تروریست‌ها جایی برای مخفی شدن نداشتند، آنها پس از شکست به سمت اردوگاه‌های آوارگان واقع در عرسال رفته و در میان پناهندگان پنهان شدند، در حالی که خانواده تعداد بسیاری از آنها هم در این اردوگاه‌ها بودند. تروریست‌ها در روزهایی که قرار بر عملیات بود به سمت مناطق استقرار خود رفته و پس از آن به دلیل کمبود فضای عملیاتی و همچنین نظارت دقیق پهپادهای مقاومت بر منطقه برای آنکه زیاد شلوغ نشود، دوباره به اردوگاه باز می‌گشتند.

سازمان اطلاعات ارتش لبنان و مقاومت اسلامی از دو سال پیش دست به کار اطلاعاتی بسیار گسترده‌ای در اردوگاه‌های آوارگان سوری در عرسال زده و صدها نفر از اعضای گروه‌های تروریستی مختلف را با نام و نشان و وابستگی گروهی شناسایی کردند. خروجی این شناسایی‌ها را هفته گذشته ارتش لبنان با ورود ناگهانی به اردوگاه‌ها آشکار کرد. از بیش از 300 فرد بازداشت شده، نزدیک به 90درصد آنها وابسته به یکی از گروه‌های تروریستی بودند. این کار مقدمه‌ای بسیار مهم بر یک اقدام گسترده‌تر توسط مقاومت اسلامی، ارتش‌های لبنان و سوریه و همچنین بخشی از اطلاعات عملیات متحدین است.

یکی از دلایلی هم که چند ماه پیش مقاومت اسلامی لبنان همه مناطق پیرامونی اردوگاه‌ها و مرزهای مشترک را به ارتش لبنان واگذار کرد و نیروهایش را به جبهه‌های دیگر اعزام نمود، در واقع در راستای مشارکت دادن بیشتر ارتش این کشور و همچنین ورود به یک مرحله بسیار مهم‌تر است. با رفتن مقاومت اسلامی از جرود عرسال، سرکرده‌ گروهک تروریستی جبهه النصره با خیال راحت‌تر اقدام به رفت و آمد در منطقه کرد که چند روز پیش اخباری مبنی بر هدف قرار گرفتن خودرویش به وسیله یک بمب کنار جاده‌ای منتشر شد. هر چند خبری از سرنوشت ابومالک التلی امیر النصره (القاعده) در استان دمشق منتشر نشده، اما بدون شک همه این تحولات نشان دهنده یک مرحله جدید در منطقه است.

 

ارتش، دولت و مقاومت لبنان از تداوم حضور تروریست‌های داعشی و النصره‌ای در مناطق مرزی واهمه دارند. چرا که در همین حمله ارتش به اردوگاه‌ها، چهار نفر از تروریست‌ها دست به انتحار زدند که نیروهای ارتش شانس آوردند که آسیب چندانی ندیدند. هر چند منطقه به صورت کامل به وسیله نیروهای ارتش لبنان محاصره است و اطلاعات ارتش هم اشراف خوبی بر اردوگاه‌ها دارد، اما واقعیت آن است تداوم استقرار تروریست‌ها در منطقه می‌تواند باعث ناامنی در داخل لبنان خواهد شد. این ناامنی‌ها در طول چند سال گذشته باعث انفجارهای متعدد انتحاری شده بود که پیامد آن صدها شهید و زخمی بود. همین خطرها باعث شده تا دولت و مقاومت به فکر جراحی عمیق در جرود عرسال شوند.

اگرچه بعد از پاکسازی کامل منطقه «الزبدانی» در سوریه و خروج آخرین عناصر مسلح از آن صورت گرفت و طبیعی بود که با از بین رفتن عقبه عناصر «جبهه النصره» در خاک سوریه، عناصر مسلح موجود در خاک لبنان نیز خود به خود تضعیف شده و مانند گذشته قادر به تحرک نیستند در نتیجه مانند قبل نیازی به حضور نیروهای حزب الله در این منطقه احساس نمی‌شود، اما اعلام ناگهانی این خبر از سوی نصرالله باعث غافلگیر شدن خیلی‌ها در داخل و خارج لبنان شد. پس از این خبر، نیروهای حزب الله مقرهای خود در اطراف روستاهای «بریتال»، «النبی شیث»، «سرعین» را به ارتش لبنان تحویل دادند.

به گزارش اخبار سوریه، پس از آن و در راستای مذاکرات صورت گرفته و هماهنگی بین حزب‌الله و ارتش سوریه، تعداد زیادی از پناهجویان سوری از جمله اهالی روستای «طفیل» و «عسال الورد» تحت نظارت حزب الله و ارتش لبنان به روستاهای خود بازگشتند. همزمان، تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا مشابه این طرح در بلندی‌های عرسال نیز به اجرا گذاشته شود. سید‌حسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد شهادت «مصطفی بدرالدین» در تاریخ 11 مه در این باره گفت: نمی‌توان ارتفاعات عرسال را به وضعیت کنونی خود رها کرد. این گروه های مسلح با خودروهای بمبگذاری شده و عناصر انتحاری‌شان هر لحظه این منطقه و روستاها و شهرهای اطراف را تهدید می‌کنند.  نصرالله خطاب به عناصر مسلح موجود در بلندی‌های عرسال نیز گفت: هیچ راه امیدی برایتان نمانده است. وی در عین حال ضمانت داد که این گروه‌ها می‌توانند با سلاح شخصی خود از منطقه خارج شده و به هر منطقه دیگری که خود انتخاب می‌کنند، بروند.

همزمان، تارنمای خبری «العهد» از قول یک منبع نظامی لبنانی نوشت که ارتش لبنان در عرسال و مناطق تحت محاصره گروه‌های مسلح، در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و با به دست گرفتن زمام امور در این مناطق پیروزی‌های زیادی کسب کرده و عناصر مسلح را در موقعیت ضعف و دفاعی قرار داده است. تروریست‌ها برای خروج از بلندی‌های عرسال تنها دو گزینه پیش روی خود دارند:

اول: موفقیت مذاکرات منطقه‌ای بین ترکیه و قطر و گروه‌های مسلح برای خروج منطقه محاصره شده، مانند مصالحه‌هایی که در الزبدانی و «مضایا» در حومه دمشق اتفاق افتاد.

دوم: در صورت بی‌نتیجه بودن مذاکرات، ارتش مجبور خواهد شد مستقیما وارد عمل شده و بقیه مناطق را از دست تروریست‌ها آزاد کند.

 

به گزارش کانال اخبار سوریه، تصمیم برای جنگ و یکسره کردن اوضاع در بلندی‌های عرسال زمانی گرفته شد که تمام مذاکرات صورت گرفته با جبهه النصره به بن بست رسید و آنها حاضر به ترک منطقه و رفتن به «ادلب» سوریه یا بر زمین گذاشتن سلاح و مصالحه با دولت سوریه نشدند. عملیات انتحاری چهارتن از عناصر تروریستی در این منطقه هنگام تفتیش و جستجوی اردوگاه‌های پناهجویان توسط ارتش، یک بار دیگر خطر ناشی از حضور این گروه‌ها را گوشزد کرده و همگان را به لزوم پایان دادن به این وضعیت واقف ساخت.  آغاز عملیات بزرگ در بلندی‌های عرسال بیش از پایان ماه جاری میلادی (20روز دیگر) به طول نخواهد انجامید؛ این در حالی است که برخی ها نسبت به شروع این عملیات ابراز تردید می کنند.

تروریست‌های جبهه‌النصره (القاعده) و داعش بر حدود 250 کیلومتر از خاک لبنان در منطقه مرزی با سوریه سیطره دارند. این منطقه که از ارتفاعات عرسال در جنوب تا بلندی‌های قاره و الجراجیر در شمال امتداد پیدا می‌کند. آخرین نقطه از خاک لبنان است که از چند سال پیش همچنان تحت سیطره گروه‌های تروریستی قرار دارد.

 

روزنامه الاخبار با اشاره به فراخواندن ژنرال «جوزف عون» فرمانده ارتش به مقر نخست وزیری و توضیح خواستن از وی درباره مرگ این چهار نفر نوشت: هنوز معلوم نیست موضع گیری های اخیر نخست وزیر در قبال ارتش به دستور طرف های خارجی به ویژه عربستان بوده یا اینکه وی به توصیه مشاوران نزدیک خود و برای حفظ پایگاه اجتماعی و طرفداران خود دست به این کار زده است، اما در هر صورت حمله به نهاد نظامی کشور در چارچوب ترسیم خط قرمز پیش روی ارتش و جلوگیری از مشارکت آن در نبرد آتی ارتفاعات عرسال انجام می گیرد تا با کنار کشیدن ارتش از این نبرد، حزب الله دچار مشکل و دردسر شود. حمله به گروه‌های مسلح از سمت مرزهای سوریه این گروه‌ها را مجبور خواهد کرد به سمت مقرهای ارتش در عرسال و «راس بعلبک» و «القاع» عقب‌نشینی کنند. این مساله ایجاب می‌کند ارتش در اوج آمادگی و وضعیت جنگی برای روبرو شدن با هر پیشامد ناگهانی قرار داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن